• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

Mamma mys; vilka resor du gjort... Förstår att det gör ont som satan(ursäkta språket) om det sätter fart innan klippet.

Jag tycker bara det vore himla smidigt OM det satte fart då, o slippa gå o vänta sas, det är nog min största rädsla faktiskt, att gå över tiden. Konstig tanke, men nä, hellre lite innan så man bara blir förvånad, ist för att gå o hetsa upp sig att det kommer ske när som helst.

Trassel; skönt att ändå gå så länge utan cerklaget, men förstår om det va tungt, ska göra mitt yttersta att inte bräcka ditt rekord

Igår va jag förresten hos BM, o allt va bra, lilltrollet låg med huvudet ner o hjärtat slog på så fint först 125 o sedan uppåt 160, hon surrade om att det va ngn acceleration som bara va jättebra att hon fick höra...??
    SF mått va 30 o jag låg närmre taket än mittenkurvan, blir till o leka michelingubbe igen tror jag...
    O alla värden va bra o urin o ja, tiptop mao. Skööönt!!
    Mannen far på grabbresa idag o jag kidnappar min son av sin pappa så nu ska vi ha några dar o bara mysa, äta massor av fisk och nötter!! Sambon är allergisk så nu ska vi festa till ordentligt, har varit gööörsugen på chokladdoppade paranötter o cashew o ja, alla nötter!! Tungan ute 

• Thalis
    mamma mys skrev 2011-08-25 10:55:17 följande:
    anledningen att man klipper cerklaget på förlossningen är dels för smärtlindring o dels om förlossningen startar...ont som satan tycker jag att det gjorde....o efter klippet var jag öppen 3 cm..fick vänta en timme innan jag åkte hem för att se så det inte drar igång...2 veckor tog det innan det var dax för förlossningen(3dej graviditeten)...är mest nervös att det ska sätta igång innan cerklaget  är borta för då tar jag hellre livet av mig än att gå med den smärtan...dom lär skicka en prio ett ambulans i så fall....vill inte gå igenom den upplevelsen igen.(2a graviditeten)...
    vill också vara runt vecka 28 nuuu......tiden går så sakta:( 
    Mitt första cerklage togs bort akut av en oerfaren läkare- fyfan!!!!!
    Denna borts bort när jag var nedsövd då förlossningen startade 3 dagar innan det planerade kejsarsnittet.
    På mindre än 10 minuter öppnade jag mig 7 cm med cerklaget fortfarande på, rusades till op och sövdes ner. Adrian föddes 14 minuter efter att jag kom in med ambulans som körde i illfart .
    Men allt gick ju bra ändå
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    FruHellström skrev 2011-08-25 12:25:39 följande:
    Mamma mys; vilka resor du gjort... Förstår att det gör ont som satan(ursäkta språket) om det sätter fart innan klippet.

Tro mig för mig gjorde det tusen gånger mer ont än att föda vaginalt utan smärtlindring!

Jag hann öppna mig 7 cm med cerklaget på innan de tog ut Adrian......MEN man uthärdar allt för ens barn!!
    Oroa dig inte när du har ditt barn i famnen så bryr du dig inte om något annat!
    Mamma till A, A, A och V.
  • vixan

Mitt första cerklage klipptes i v 24 då jag störtblödde och hade värkar var fjärde minut. När de klippt bort var jag öppen 3 cm och alla värkar var borta men eftersom vattnet hade gått var man tvungen att sätta igång mig igen. Cerklaget gjorde allt för att hålla kvar bebis men prognoserna var inte de bästa. Hade ju kvar moderkakan från tvillingbrodern och denna moderkaka höll på att förintas av kroppen så jag småblödde hela tiden. Förmodligen var det blödningarna som retade livmodern och satt igång förlosssningen.

Min dotter föddes i v35 utan cerklage. Var inlagd för njurbäcksinfektion när allt plötsligt satt igång. Fick en rejäl värk som aldrig tog slut efter en timme var jag helt öppen. Är livrädd att detta ska hända igen. Tänk om jag är själv hemma när det sätter igång. Pratade lite med min doktor om det och han sa att jag skulle påminna honom att han skulle kolla hur tappen ser ut sen fick jag själv tyda vad han mena. Tror kanske att om tappen är mogen så sätter de igång mig men han sa ju inte så. 

• FruHellström
    Thalis skrev 2011-08-25 12:34:03 följande:
    Tro mig för mig gjorde det tusen gånger mer ont än att föda vaginalt utan smärtlindring!

Jag hann öppna mig 7 cm med cerklaget på innan de tog ut Adrian......MEN man uthärdar allt för ens barn!!
    Oroa dig inte när du har ditt barn i famnen så bryr du dig inte om något annat!
    Såklart, kom man ihåg hur det kändes så skaffade man nog inte fler, en kompis sa: "När det satte igång ordentligt med andra, då kom allt ikapp mig, det va så här jävla ont det gjorde..." Man förtränger.

Jag ska på koll om några veckor, jag hoppas det ser bra ut o att jag inte börjat öppna mig för då får de ta bort det per omgående... Verkar dock som det är olika för alla, o sen är ju läkarna olika försiktiga/skickliga...
  • MiScHoOo
    MeOnFire skrev 2011-08-25 07:45:00 följande:
    Åh va bra, men då kan du känna dig helt lugn nu iaf. Mycket bättre än att gå hemma o vara orolig och stressad, då blir det inge bra. :)

Själv har man förstått att man ska ta det liite lugnare här hemma ett tag, tappen har blivit 8 mm kortare sen förra mätningen så nu är den 2,5 cm lång. Läkaren tyckte det var bra dock för att vara i v 30, då hon menade att så här har ju många det i v 30, även folk utan cerclag insatta. Så hon kände sig nöjd tydligen. men själv blir man ju väldigt nojjig. Är suuuper glad att vi kommit så långt som 30 fulla veckor, men när man väl är här så vill man ju att man ska få flera v till. Kanske inte händer något mer än så här ändå förhoppningsvis. Frågade läkaren om massa olika saker som man funderat på, som förlossningen med cerclag mm mm. Så det känns tryggt nu iaf :) Frågade även när hon trodde att jag skulle föda, hon ville inte svara på det men sa att: September är en fin månad! :)  Ja ha tänkte jag, bara allt går bra så..Nu har jag ingen ny tid förräns om ca 21/2 vecka, sista besöket innan klipp.
    Trevlig dag alla! 
    vad roligt att komma så långt. jag hade 2,7cm för 14 dagar sedan och läkaren var inte orolig så länge den är lång och sluten, bra jobbat
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2011-08-25 12:12:49 följande:
    Hej, båda mina förlossningar har startat när de klippt cerklaget. Visserligen hade vattnet gått dagen innan första gången men andra gången satte det igång när de klippte cerklaget i v.36+1. Cerklaget klipptes på eftermiddagen och sedan föddes sonen på kvällen!

Hej alla andra, är inte inne här så mycket. Hinner inte med 3-åring och 6-månaders. Vi mår alla bra och sonen är en liten tungviktare som gärna äter dygnet runt!
    Lycka till ni som kämpar!!!
    vad roligt att se dig, det var länge sedan
  • MiScHoOo
    Thalis skrev 2011-08-25 12:28:50 följande:
    Mitt första cerklage togs bort akut av en oerfaren läkare- fyfan!!!!!
    Denna borts bort när jag var nedsövd då förlossningen startade 3 dagar innan det planerade kejsarsnittet.
    På mindre än 10 minuter öppnade jag mig 7 cm med cerklaget fortfarande på, rusades till op och sövdes ner. Adrian föddes 14 minuter efter att jag kom in med ambulans som körde i illfart .
    Men allt gick ju bra ändå
    Det var en snabb unge, som hade bråttom till världen
  • vixan

Har fått tid till RUL 2 den 8 september. Jag har ju inte som ni fått se bebis sen första RUL. Det är bara farbror doktor som har kollat så allt ser ok ut när jag bett om det. 

• FruHellström
    Schäfer skrev 2011-08-25 12:12:49 följande:
    Hej, båda mina förlossningar har startat när de klippt cerklaget. Visserligen hade vattnet gått dagen innan första gången men andra gången satte det igång när de klippte cerklaget i v.36+1. Cerklaget klipptes på eftermiddagen och sedan föddes sonen på kvällen!

Hej alla andra, är inte inne här så mycket. Hinner inte med 3-åring och 6-månaders. Vi mår alla bra och sonen är en liten tungviktare som gärna äter dygnet runt!
    Lycka till ni som kämpar!!!
    Okej, då finns det hopp alltså Jag hoppas lillfisen kommer då, just pga min %¤%& foglossning...