• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

fruhellström: jag förstår vad du menar, tror inte jag läste ditt inlägg riktigt.. hmm, jag har för mig att jag skulle klippa cerklaget på spec mvc o inte fl.. men å andra sidan så ligger spec våningen över fl på mitt sjukhus så skulle det ha satt igång så skulle det ju inte vara så långt emellan. men det klart att det kan sätta igång då de är där o pillar.. men för andra kan det ju gå veckor innan fl sätter igång.. det är bara o ta de där andetagen o se vad som händer.. men kanske att du ska ta med dig bbväskan ifall ngt händer :)

• FruHellström

Lanie: så kan det va

Ja, bbväskan ska med, ska packa den i tid denna gång, (hade tre trunkar med sonen...onödigt!!) blev lite hetsigt på morgonen när vattnet gick :P
    På Nyköping är det oxå nära, specmvc bb o fl ligger på 2plan
    Jag hoppas faktisk det sätter igång, klipper de första veckan i oktober så är jag ju i v 36-37,  

• Lanie

fruhellström: jag tänkte också som du, att jag ville att det skulle sätta igång så snart cerklaget var klippt. hade inte velat åka hem o sitta o vänta på att fl skulle börja, tänk om den hade startat när sambon var på jobbet? hade jätteångest över det.. men som tur var så satte ju fl igång innan. det är ju alldeles lagom att gå till v 36-37.. "slippa" de där sista veckorna som brukar att vara jobbigast, iaf rent kroppsligt..

• MiScHoOo

min smärta blev inte bättre och så säkte jag på internet och läst att det var öppningstadiet och mer noijig var jag, ringde kk för  att be bm lugna ner mig, men hon ville att jag skulle komma in, tog prover och allt och läkaren träffade mig. Han sa det är normalt det du känner, men eftersom det är du och inget brukar vara normalt bad vi dig komma. Ja, etappen var lång och sluten 4,5 cm.  önskar slänga min hjärna några månader till,,,

• Trassel

Fru Hellström, kul att få vara lite veteran! Anledning att de gör det på FL är ju just att det kan sätta igång men jag minns just nu ingen som det faktiskt hänt så för, det har tagit i alla fall några dagar.
    Sist klipptes cerklaget ( det gick supersnabbt och det räckte med att hålla andan typ, kändes inte mycket .Inga sammandragningar heller så det vara bara att åka hem igen efter nån timme) så gjordes det den 6/11 -08. Sander är född .... 4/12 -08 !!!! Iofs så efter nån vecka så var jag öppen två cm och gick sån tills förlossningen satte igång. Förlossningen i sig gick väldigt smidigt sen dock. Jag tror jag är en av veteranerna som gått längst efter det att cerklaget klippts. Inget kul rekord att slå kan jag lova

Pupp, vad skönt!!!!! Jag antar att det är den vanligaste orsaken till bödning att det är nått ytligt kärl som brister men ändå!! Kram på dej!!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MeOnFire
    MiScHoOo skrev 2011-08-24 22:11:22 följande:
    min smärta blev inte bättre och så säkte jag på internet och läst att det var öppningstadiet och mer noijig var jag, ringde kk för  att be bm lugna ner mig, men hon ville att jag skulle komma in, tog prover och allt och läkaren träffade mig. Han sa det är normalt det du känner, men eftersom det är du och inget brukar vara normalt bad vi dig komma. Ja, etappen var lång och sluten 4,5 cm.  önskar slänga min hjärna några månader till,,,
    Åh va bra, men då kan du känna dig helt lugn nu iaf. Mycket bättre än att gå hemma o vara orolig och stressad, då blir det inge bra. :)

Själv har man förstått att man ska ta det liite lugnare här hemma ett tag, tappen har blivit 8 mm kortare sen förra mätningen så nu är den 2,5 cm lång. Läkaren tyckte det var bra dock för att vara i v 30, då hon menade att så här har ju många det i v 30, även folk utan cerclag insatta. Så hon kände sig nöjd tydligen. men själv blir man ju väldigt nojjig. Är suuuper glad att vi kommit så långt som 30 fulla veckor, men när man väl är här så vill man ju att man ska få flera v till. Kanske inte händer något mer än så här ändå förhoppningsvis. Frågade läkaren om massa olika saker som man funderat på, som förlossningen med cerclag mm mm. Så det känns tryggt nu iaf :) Frågade även när hon trodde att jag skulle föda, hon ville inte svara på det men sa att: September är en fin månad! :)  Ja ha tänkte jag, bara allt går bra så..Nu har jag ingen ny tid förräns om ca 21/2 vecka, sista besöket innan klipp.
    Trevlig dag alla! 
  • mamma mys

anledningen att man klipper cerklaget på förlossningen är dels för smärtlindring o dels om förlossningen startar...ont som satan tycker jag att det gjorde....o efter klippet var jag öppen 3 cm..fick vänta en timme innan jag åkte hem för att se så det inte drar igång...2 veckor tog det innan det var dax för förlossningen(3dej graviditeten)...är mest nervös att det ska sätta igång innan cerklaget  är borta för då tar jag hellre livet av mig än att gå med den smärtan...dom lär skicka en prio ett ambulans i så fall....vill inte gå igenom den upplevelsen igen.(2a graviditeten)...
    vill också vara runt vecka 28 nuuu......tiden går så sakta:( 

• MeOnFire
    mamma mys skrev 2011-08-25 10:55:17 följande:
    anledningen att man klipper cerklaget på förlossningen är dels för smärtlindring o dels om förlossningen startar...ont som satan tycker jag att det gjorde....o efter klippet var jag öppen 3 cm..fick vänta en timme innan jag åkte hem för att se så det inte drar igång...2 veckor tog det innan det var dax för förlossningen(3dej graviditeten)...är mest nervös att det ska sätta igång innan cerklaget  är borta för då tar jag hellre livet av mig än att gå med den smärtan...dom lär skicka en prio ett ambulans i så fall....vill inte gå igenom den upplevelsen igen.(2a graviditeten)...
    vill också vara runt vecka 28 nuuu......tiden går så sakta:( 
    låter inge skoj att ta bort cerclaget nä.. fyy. Men smärtan i sig är jag inte rädd för, bara allt annat :)

Läkaren jag pratade med sa att det var väldigt vanligt att förlossningen kom igång samma dag som det klipptes upp. Man skulle vara beredd på det :)
  • vixan
    MeOnFire skrev 2011-08-25 11:05:08 följande:
    låter inge skoj att ta bort cerclaget nä.. fyy. Men smärtan i sig är jag inte rädd för, bara allt annat :)

Läkaren jag pratade med sa att det var väldigt vanligt att förlossningen kom igång samma dag som det klipptes upp. Man skulle vara beredd på det :)
    Jag tyckte inte att det kändes men kanske annorlunda denna gången.
  • Schäfer
    FruHellström skrev 2011-08-24 15:43:39 följande:
    Satt o funderade på det här med klippningen av cerklaget... Dom gör det ju på FL o man får lustgas, just för att det KAN ev sätta fart, men hur vanligt är det? 
    Har ngn av er "veteraner" varit med om att FL startat efter/i samband med klippningen? 
    Hej, båda mina förlossningar har startat när de klippt cerklaget. Visserligen hade vattnet gått dagen innan första gången men andra gången satte det igång när de klippte cerklaget i v.36+1. Cerklaget klipptes på eftermiddagen och sedan föddes sonen på kvällen!

Hej alla andra, är inte inne här så mycket. Hinner inte med 3-åring och 6-månaders. Vi mår alla bra och sonen är en liten tungviktare som gärna äter dygnet runt!
    Lycka till ni som kämpar!!!