• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-08-25 22:52:17 följande:
    schäfer: kul att se dig gästspela! :) dina förlossningar låter nästan lite som min... hua.. två timmar efter att de hade klippt mitt så föddes Thea.. vill helst glömma hela förlossningen för jag njöt ingenstans... inte förrän hon låg uppe på bröstet så kunde jag tycka att det var lite härligt med och få barn..
    Härligt att "se" dig också! Fruktansvärt när det går fort, men så har jag inte nått att jämföra med hur det är att ha en 30 timmars förlossning heller.... Men det är verkligen inte kul när man inte hänger med själv
    Just med sonen nu var det jobbiga att han var livlös och har man förlorat två barn innan kan man inte ta det med lugn... Allt gick bra som du förstår men paniken jag kände i ca. 1 minut var fruktansvärd.....
    Hoppas ni mår bra - thea är verkligen ett fint namn. Jag ville ju att vår son skulle heta Theo, men tyvärr höll inte mannen med.....
    Kram
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-08-25 22:56:26 följande:
    Härligt att "se" dig också! Fruktansvärt när det går fort, men så har jag inte nått att jämföra med hur det är att ha en 30 timmars förlossning heller.... Men det är verkligen inte kul när man inte hänger med själv
    Just med sonen nu var det jobbiga att han var livlös och har man förlorat två barn innan kan man inte ta det med lugn... Allt gick bra som du förstår men paniken jag kände i ca. 1 minut var fruktansvärd.....
    Hoppas ni mår bra - thea är verkligen ett fint namn. Jag ville ju att vår son skulle heta Theo, men tyvärr höll inte mannen med.....
    Kram
    ja, det var verkligen fruktansvärt.. jag har ju wiltons förlossning att jämföra med, den försökte de ju dra ut så länge som möjligt så då fick jag ju en chans att komma in i andningen o bara vara.. 15 timmar tog den.. helt annorlunda när jag faktiskt hann o inse att han skulle födas, även om det var 16 veckor för tidigt.. med Thea var det ju liksom bara pang på direkt.

förstår verkligen den paniken du kände med de erfarenheterna du har. jag var så lycklig att Thea skrek när hon kom ut o att hon var så pigg att hon fick komma upp till mig direkt.

Vi mår finfint, vi har haft några väldigt mysiga veckor nu, fått sova hela nätterna o bara kunnat mysa på dagarna. var dock väldigt jobbigt i början, fy vad dåligt jag mådde, kan knappt idag förstå hur dåligt jag faktiskt mådde, både fysiskt o psykiskt..

Tack för att du gillar namnet! det gör vi också :) o theo är också ett fint namn, synd att du inte fick din vilja igenom..
  • Trassel

Schäfer, Japp! V 16 är det nu och cerklaget på plats sen en vecka tillbaka!
     Så var det! Minnet är bra men kort ibland... Jo jag minns att ett cerklage inte höll. Men med ligga i soffan så funkae det ju bra sen sån tur var! Har du några bra tips, Sander är ju mer än sjövild och det är inte lätt att hålla sig någorlunda still....

Laine, vi har alltid på årsdagarna haft lite fika och gjort fint i minneslunden. Igår mådde jag så ruskigt dåligt så det blev bara minneslunden men det var fint ändå!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Pupp

Hej på er!
    Nu har mina blödningar slutat verkar det som.. Är fortfarande rädd varenda gång jag går på toa men hoppas att det inte kommer mer. Jag tycker att tiden går så långsamt nu! Är i v17+3 idag och är glad för varje dag som går men är också rädd att det händer något innan bebisen är så stor att den kan klara sig..
    Hur mycket rör ni på er? Jag ligger mest går på toa och är uppe lite när jag äter men annars mest liggande.. Har era läkare sagt ngt om risk för blodpropp?
    När började ni känna bebisen sparka? Jag känner ngt ibland men vet inte om det är cerklaget som drar och nu är jag även rädd att det har med blödningen att göra.. Kan tänka mig att det är mysigt när den gör sig påmind mer..
    Kram

• mamma mys

pupp: hej skönt o höra att det verkar lugnat sig med blödningarna.... jag är uppe ganska mkt den här graviditeten o det har funkat bra... med min andra son blev jag ju inlagd 5 veckor på sjukhuset..med nästa son så låg jag mest..varierade mallan sängen o soffan, gick på toa o duschade o värmde mat i micron.... men som läkaren sagt..jag känner jsälv vad som funkar o lyssnar på min kropp....än så länge har det gått bra....läkaren sa att jag antagligen skulle kunnat jobba också om jag inte jobbat innom vården med tynga lyft o mkt rörelse....

• Lanie
    Pupp skrev 2011-08-27 12:50:15 följande:
    Hej på er!
    Nu har mina blödningar slutat verkar det som.. Är fortfarande rädd varenda gång jag går på toa men hoppas att det inte kommer mer. Jag tycker att tiden går så långsamt nu! Är i v17+3 idag och är glad för varje dag som går men är också rädd att det händer något innan bebisen är så stor att den kan klara sig..
    Hur mycket rör ni på er? Jag ligger mest går på toa och är uppe lite när jag äter men annars mest liggande.. Har era läkare sagt ngt om risk för blodpropp?
    När började ni känna bebisen sparka? Jag känner ngt ibland men vet inte om det är cerklaget som drar och nu är jag även rädd att det har med blödningen att göra.. Kan tänka mig att det är mysigt när den gör sig påmind mer..
    Kram
    jag låg mest, var helt sängliggandev mellan v 26-31, inlagd på sjukhuset..

vi pratade inte mkt om propprisker då vi inte har proppar i familjen.. men fick lite rörelser för fötter o ben o göra när jag låg på sjukhuset.. det klarade jag mig bra på...
  • MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-27 12:50:15 följande:
    Hej på er!
    Kram
    Gud vad skönt att höra att blödningen har slutat. Det med blodet och toalett besökens skräck försvinner inte. Än i dag; även jag har inga sammandragningar eller blödningar. så skakar jag varje gång jag torkar mig, det får man lära sig leva med det.

Jag har bara fått order med att leva normalt med vila.Jag har valt att ligga en hel del, men senaste 1-2 veckor har jag fått för ont att ligga. Jag vaknar, tvättar mig och fixar mig och går in till vardagsrummet. Lägger mig i soffan och vilar en- två timmar, får oftast samtal av mamma för att höra hur jag mår, sedan är det matdags (frukost).

ligger i soffan eller halvligger (har börjat sitta upp, korta minuter). Sedan ligger jag och stickar/virkar jag tills min man vaknar. När det är dags för honom att gå, så ligger jag tills min mamma kommer.

Matlagningen har jag börjat hjälpa till... jag sitter på en stol i köket, gör sallad, hackar till mamma och andra sacker som går att göra sittande ca 30min- 1 timme.

Sedan äter vi och jag lägger mig på soffan tills sängdags. Har massa toabesök i mellan.

Jag ska åka iväg till en affär imorgon, inte ofta det händer, kanske varannan månad max 1 timme.
    Mina utomhusaktiviteter är läkarbesöken, annars inget imellan.

Nu tycker jag att hjärnan och hjärtat tar stryck, räknar veckor och dagar tills det är slut, framför allt är jag glad för varje dag jag överlever.

angående blodproppar, har tagit innohep sprutor vid mina två sista gravideteter utan resultat. När jag började blöda så slutade jag med sprutorna denna gången, men när jag berättade för läkaren sa han att jag inte behövde sprutorna för att mina graviditeter är inte så att kroppen stötar inte bort mina barn.
  • mamma mys

på mitt läkarintyg står det ordinerad vila...får vistas utomhus...får ta korta långsamma promenader...

just nu längtar jag till cerklage klippet...vill haaa seeeex...vill leva normalt utan att behöva tänka...

idag kanske min bästa kompis åker in till förlossningen med sitt andra barn...å jag ska vara med även denna gång..var med med första sonen också...ska bli så kul o den här gången blir det min gudson:) skönt att ha nåt annat att fördriva dagarna med..o hon bor så nära så jag kan gå dit..hon ringde precis o sa att hon har ont så hon inte kunde prata i telefonen under värken..så jag ska duscha nu o köpa med mig frukost från ica sen gå över o hålla henne sällskap:) 

längtar tills det är dax för mig o då det är ok att lillan kommer:) 

• FruHellström

Igår va sonen, mamma o jag (o mormor en stund) i skhlm o sen en sväng på ikea, jag är helt trasig i höfter o rygg, men det gick bra iaf. Satt så mkt det gick o tom mormor som joinade blev så störd över tempot att hon pinnade igenom ikea före oss andra, för vi va ju sååå långsamma, vad har hon för tid att passa, en 73årig pensionär...?? Hahaha!
    Hon fortsätter sitt shoppande i de flickiga färgerna, fick ett par turkosa jeans igår... hmm. Oavsett sort så föredrar jag baggy... Blev lite shoppande till bebis igår med, lite mjukisdress o strumpor, så nu har jag nog allt ...eller

Idag blir det bara en tvdag i soffan för o vila upp kroppen tills mannen kommer hem imorgon

Mammamys: va spännande att vara med sådär, jag va med en kompis en gång när hon fick, riktigt coolt!
    O vem längtar inte efter sex, vi fick lov att leka lite iom med tappen va så lång sist, men det är ju inte lika himlastormande o kreativt som vanligt, man känner sig inte så het med kagge som en skogshuggare o foglossning som gör en nästintill orörlig...Återigen, pepp inför spinning/banrvagnsrace i vinter!!!

Ha en bra dag ladies!! 

• Trassel
    Pupp, Vad skönt att det slutat! Jag är nervös varje gång jag går på toa också och det lär ju vara många toabesök kvar tills febuari. Ett under att man inte blir sönderstressad.
    Jag ska ta det lugnt, inte lyfta/bära tungt och inte anstränga mej fysiskt. Redan nu efter en vecka rör jag mycket mer på mej än jag gjorde sist men jag tar det absolut lugnt, det blir många mellanlandningar i soffa och säng men det är inte helt lätt när man har småbarn. Än så länge går det bra att vara lite ute, gå till brevlådan men förra gången hade jag mycket sammandragningar. De smyger sig på redan nu med så det gäller att lyssna på signalerna.
    Sist vet jag att jag alltid gjorde lite tåhävningar när jag borstade tänderna, det var lite lagom benträning

Mamma Mys, Å vad spännande! Man undrar ju lite hur det skulle vara att vara med under en förlossning från den andra sidan.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008