• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-08-31 20:56:45 följande:
    Tack snälla. Jag blir 31 år gammal. Jag är i v. 21+2 idag och varje dag är oros dag. Tappkontroll imorgon och jag är rädd eftersom flera gånger vid kontroller har jag buktande fosterhinna.
    grattis på din dag! o jag hoppas du får en fin födelsedagspresent i form av en lång och sluten tapp imorgon! kram
  • Pupp

Hoppas att det går bra imorgon! Håller tummarna för dig! Kram

• mamma mys

MiScHoOo: håller tummarna att det går bra imorgon o grattis på födelsedagen:)
    igår på dagen hade jag massa sd...så jävla drygt..tog en bricanyl o la mig o det lugnade ner sig....i natt vaknade jag av sd igen..o den här gången gjorde de ont..magen blev hård o molvärk under magen o bak i ryggen....fick panik o det enda jag kunde tänka var fan nu är det kört nu blir jag inlagd o sen går det säkert åt skogen igen...orkar fan inte....ringde förlossningen som sa att jag skulle ta en till bricanyl o lägga mig o se om det lugnade sig..vilket det gjorde men nu är jag så nervös att det ska dra igång igen o att jag ska behöva äta bricanylen regelbundet hur går det då med teori provet o uppkörningen..fan fan fan...är i vecka 23+1 idag....
     kan man inte bara få någe sömn medel o vakna i vecka 30+ eller nåt..känner att det här tar väldigt hårt psykiskt..låg bara o grina hela dagen igår.....orkar fan inte mer, mår så dåligt....men vad gör man...ska på kontroll den 12 igen.....om jag inte får mer sd...då måste jag snart åka in ändå för snart är bricanylen slut:( 

• Pupp

Kram på dig mamma mys! Hur mår du nu? Hoppas att du mår bättre! Jag förstår din känsla skulle också vilja vakna upp när den här jobbiga perioden är över! Kan dom inte bara söva ner en?;)

• mamma mys

pupp: åh den tanken har slagit mig så många ggr..söv oss med cerklage till vecka 30 så man kan vakna upp o pusta ut lite iaf....jo nu känns det bättre har vart relativt lugnt med sd..mer som vanligt(nån gång ibland typ i samband med toa besök) men blir ju så nojig...fick en burk bricanyl av en kompis idag så behöver jag inte åka in för att få mer bricanyl iaf...hoppas bara det håller sig lugnt nu...men minsta bakslag känns ju som en hård spark i magen o alla tankar o minnen kommer över en:( kramar tillbaka:)

• MiScHoOo

tack snälla!

Idag blev jag lugnare etappen fortfarande lång och sluten 3,9cm. Bebisen lika livlig. Fick en ny tid om 14 dagar. Var på babyland och tittade lite också. Roligt att shoppa... än så länge med ögonen bara.

mamma mys skrev 2011-09-01 08:40:53 följande:
    MiScHoOo: håller tummarna att det går bra imorgon o grattis på födelsedagen:)
    igår på dagen hade jag massa sd...så jävla drygt..tog en bricanyl o la mig o det lugnade ner sig....i natt vaknade jag av sd igen..o den här gången gjorde de ont..magen blev hård o molvärk under magen o bak i ryggen....fick panik o det enda jag kunde tänka var fan nu är det kört nu blir jag inlagd o sen går det säkert åt skogen igen...orkar fan inte....ringde förlossningen som sa att jag skulle ta en till bricanyl o lägga mig o se om det lugnade sig..vilket det gjorde men nu är jag så nervös att det ska dra igång igen o att jag ska behöva äta bricanylen regelbundet hur går det då med teori provet o uppkörningen..fan fan fan...är i vecka 23+1 idag....
     kan man inte bara få någe sömn medel o vakna i vecka 30+ eller nåt..känner att det här tar väldigt hårt psykiskt..låg bara o grina hela dagen igår.....orkar fan inte mer, mår så dåligt....men vad gör man...ska på kontroll den 12 igen.....om jag inte får mer sd...då måste jag snart åka in ändå för snart är bricanylen slut:( 

Hemskt när medicinen är snart slut, man får panik, Hoppas sd lugnar ner sig, tror det är klokare att ligga ner så mycket som möjligt än att behöva springa till lasarettet just under sd, risken större att det pressar ner. vet inte om jag inbildar mig, men när jag får en sd så masserar jag magen tills den blir lugnare. Håller tummarna att det lugnar sig för dig

kram

• mamma mys

mischooo: med mina senaste graviditeter så blev det värre med sd vid beröring av magen..jag kan sätta handen emot men inte stryka för mkt.... läkaren har sagt till mig att vila om jag får sd o då liggandes..kan även lägga en kudde under rumpan för att avlasta tappen lite extra...det har vart lugnt nu under dagen så tror sd mest berodde på trög mage...hade samma problem med senaste graviditeterna:/ så nu blir det fokus på att hålla magen i form...

• Lanie

mamma mys: vill bara tipsa om paraffinemulsion om du har problem med magen o du inte har ngt som hjälper dig. jag fick det när jag låg inlagd på sjukhuset o fortsatte använda det den sista tiden av graviditeten när jag var hemma. fick även ta en del efter förlossningen. det var det enda som hjälpte mig utan att jag fick några större biverkningar...

• mamma mys

förra graviditeten åt jag uppblötta linfrön..de är även läkande för tarmen om man får hemoröjder eller blödningar o ibland tog jag katrin plommon o de funkade utmärkt för mig.....och så får jag inte äta järn tabletter för de gör iaf min mage trög..det var läkaren som sa till mig...
    så nu ska jag intaga lite plommon;)
    natten har iaf vart lugn o det känns skönt..känns som det finns hopp ändå:)
    men tack för tipset Lanie:)