• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel
    Melinda, det låter ju riktigt bra! Vad är det nu för vecka? Att tappen kan ändra sig lite i längd kan också bero på hur barnet ligger just vid mätningen och om man har sammandragningar just då, huvudsaken är ju att den finns kvar! Härligt. Att sd blir starkare och kommer regelbundet är nog inte så ovanligt nu när du kommer uppåt i veckorna och så länge tappen inte blir påverkad så är det ju ok!
    Vet du när du får komma hem från sjukhuset?
    Jodå, det går väl rätt bra, har koll den 20:e som först. Jag är hemma, tar det lugnt men gör rätt myket ändå, det är rätt svårt när man har en liten son som är full med bus...
     Får sd om jag gör för mycket eller är upp för mycket. Cerklaget klämmer åt iband och jag känner av det men det känns hanterbart. Har inte nått ont av det. Foglossningen håller sig bättre än sist än så länge, förmodligen för att jag tar det lugnt och säkert för att jag är lite starkre i ryggen än sist.
    Men det är segt, vill gärna at veckorna bara ska gå och komma över v 22 är ju stort och sen tror jag att jag också stänger av till v 30
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • melinda88

Jag är nu i v 29+2 vilket känns helt ofattbart då läkarna i början sa att målet var v23-25 :) Jo, såg att skrutten inte tryckte på tappen just då så det är klart att det hjälper till en del. Hoppas att den vill ligga kvar i det läget ett litet tag till.
    Har ingen aning om eller när jag får åka hem. Tvivlar på att jag får åka hem än på några veckor, kanske v 34 men det är en vild gissning. Jag är inställd på v 36 när de klipper cerklaget  om jag tar mig så långt. Försöker att inte tänka så långt, en dag i taget och en vecka i taget som läkarna säger :)
    Kan tänka mig att det är svårt att ta det lugnt. Jag tyckte det kunde vara svårt i början och då har jag ju inget barn som vill busa :)
    Tur att det inte gör ont med cerklaget men trist att du känner av det. Jag har inte känt av det något förrän v 25 kanske. Men nu mer är det bara när jag går på toa så än så länge så är det inget som stör :)
    Skönt att slippa foglossningen, kan ju vara fruktansvärt trist.
    Hur långt har du kommit nu? Ja tänk vad skönt det hade varit att slippa oron mellan v22-30. Som någon nämnt tidigare så hade det varit något att bli nedsövd dessa veckor ;)

• snalmums
    melinda88 skrev 2011-09-06 20:40:33 följande:
    Jag är nu i v 29+2 vilket känns helt ofattbart då läkarna i början sa att målet var v23-25 :) Jo, såg att skrutten inte tryckte på tappen just då så det är klart att det hjälper till en del. Hoppas att den vill ligga kvar i det läget ett litet tag till.
    Har ingen aning om eller när jag får åka hem. Tvivlar på att jag får åka hem än på några veckor, kanske v 34 men det är en vild gissning. Jag är inställd på v 36 när de klipper cerklaget  om jag tar mig så långt. Försöker att inte tänka så långt, en dag i taget och en vecka i taget som läkarna säger :)
    Kan tänka mig att det är svårt att ta det lugnt. Jag tyckte det kunde vara svårt i början och då har jag ju inget barn som vill busa :)
    Tur att det inte gör ont med cerklaget men trist att du känner av det. Jag har inte känt av det något förrän v 25 kanske. Men nu mer är det bara när jag går på toa så än så länge så är det inget som stör :)
    Skönt att slippa foglossningen, kan ju vara fruktansvärt trist.
    Hur långt har du kommit nu? Ja tänk vad skönt det hade varit att slippa oron mellan v22-30. Som någon nämnt tidigare så hade det varit något att bli nedsövd dessa veckor ;)
    skönt att höra att det går framåt för dig och jag hoppas det håller många veckor till i detta tillståndet. jag kände heller inte mkt av cerclaget men dock när man gick på toa det kändes som det spändes mellan benen. jag vågade sällan göra nr 2 för jag var rädd att cerclaget skulle gå sönder, men nu i efterhand så var det inte så farligt att göra nr 2 som jag trodde, hur har du det med sammandragningarna nu?
    bf 3 september
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-09-06 08:14:25 följande:
    pupp: vet ju inte hur abdominellt cerklage funkar..men vanligt cerklage som jag har, skär ju igenom tappen om det sätter igång o jag inte hinner in...men det går ju inte på ett ögonblick... ont gör det iaf: (

mischooo: usch förstår att du känner så...hoppas då att allt går bra så både bebis o livmoder klarar sig o du slipper allt för stor smärta...

håller tummar o tår för alla slapp tappar här i tråden... 
    Tack snälla, jag är inte så orolig just nu, varje dag som går är en lyckodag för mig, varje rörelse varje smärta är värd just nu. Jag har fått mail av en läkare i amerika som sa att det är nästan garanti att jag får ett levande barn. läkarna i sverige sa till mig att det inte fanns säkrare än abdominell cerklage eftersom bandet är starkt och dem utför det inte så ofta. Många läkare kan inte lägga ett sådant band. men jag får se hur det slutar, bara jag klarar av dessa 3 veckorna
  • vixan

Är så nyfiken på hur det ser ut där nere nu när bebis är fixerad. Någon som har erfarenhet av hur tappen påverkas när bebis är fixerad?

• Trassel
    Melinda, men då har du ju kommit jättelångt! Vad roligt! Hittade in till din blogg nu med som jag ska läsa igenom!
    Vill du ha besök på sjukhuset någon dag? Jag hasar gärna dit för en pratstund! Tis-torsdag går Sander på dagis så då har jag egentid.
    Dag för dag och en vecka i taget räcker att tänka faktiskt, så försöker jag med och så gjorde jag sist.
    Din man kanske får hem både fru och barn samtidigt! Skönt vore ju att komma förbi cerklageklippet för att få så lite tid på neo som möjligt men nu är du ju långt gången ändå så det är ju bra!
    Foglossningen får gärna hålla sig  så liten som möjligt men den finns där i bakgrunden.
    Byter vecka på torsdagar så det närmar sig v 17+0 nu. Längtar 17 veckor in i framtiden så in i norden!
    Vilket BFdatum har du fått?
    Kram!

Vixan, Sist med Sander så var jag fixerad nån gång ellan v 32-34. v 34+1 var jag fixerad står det i pappret. Tappen var oförändrad fram tills cerklageklippet v 35+3 sen gick det en vecka lite till kanske så var vi inne på en koll och då var jag öppen 2cm. Kände att det ändrade sig efter cerklageklippet så jag öppnade mej förmodligen ganska snabbt efter klippet . Men sen höll det till 39+3!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Fruktmix
    MiScHoOo skrev 2011-09-06 04:30:44 följande:
    Vad skönt pupp att etappen är stängd och två cm kan bli längre, säger jag av egen erfarenhet. Fick ni reda på könet? Jag har faktiskt inte hört att det skär. Vet inte om dem inte skrämma livet på mig eller om han sa det för att låta vanligt cerklage låta säkrare?! Mitt förra cerklage sprack så berättade läkaren att med hjälp av abdominell cerklage så händer det att om jag skulle öppna mig så håller den emot trycket. Jag har frågat angående om bandet skulle spricka, kommer det explodera i magen?! Men fick förklaringen att den lossnar sakta och det kommer inte hända saker i magen. Skulle jag öppna mig trotts allt och det går inte rädda barnet kommer jag inte förlössas med kejsarsnitt utan dem kommer att göra ett litet titthållsoperation och klippa bort bandet. Men skulle jag få vattenavgång så kan cerklaget hålla emot några veckor och det enda som tar struck är barnets lungor. Han som opererade mig trodde inte att jag skulle komma längre än v 25-28 men min läkare tror till v 34 men jag hoppas tillv 30. Jaja vi får se hur det slutar. V 22+1 idag bara tre v minst och jag kan andas ut även om jag får ett levande barn och jag förlorar min livmoder så skit samma bara jag får mitt barn. Förlåt för mitt inlägg inskriven via iphone.
    Hej

Vad menas med att förlora livmodern? 
  • MiScHoOo
    Fruktmix skrev 2011-09-07 07:59:35 följande:
    Hej

Vad menas med att förlora livmodern? 
    om min livmoderhals skärs igenom pga bandet. mitt cerklage är inte inne i slidan utan den är högre upp på livmoderetappen och runt om den.
  • MeOnFire

till er som redan klippt cerclaget: Till mig har läkarna sagt att det brukar klippas i v 36-37. Menar de alltså fulla veckor då eller menas det allt från 35+0- 36+0, om ni hajar vad jag menar ;) haha inte så lätt detta märker jag!

• mamma mys

mitt första mål är nått:D 24+0 idag...o snart åker jag iväg o gör teori provet för körkort:S hoppas dagen fortsätter vara lika bra;) med andra ord att jag klarar provet annars kommer det nog vara lite svårt att hålla känslorna i styr som gravid kvinna;)