• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    mamma mys skrev 2011-09-02 08:19:27 följande:
    förra graviditeten åt jag uppblötta linfrön..de är även läkande för tarmen om man får hemoröjder eller blödningar o ibland tog jag katrin plommon o de funkade utmärkt för mig.....och så får jag inte äta järn tabletter för de gör iaf min mage trög..det var läkaren som sa till mig...
    så nu ska jag intaga lite plommon;)
    natten har iaf vart lugn o det känns skönt..känns som det finns hopp ändå:)
    men tack för tipset Lanie:) 
    Skönt att det varit lugnt inatt, varje dag räknas. Är linfrön bra om man blöder? Min mage har fått sig en smäll av att jag var utan järntabletter nån vecka(för slö för o åka till apoteket :S) så nu e det som att jag börjat om från start. Trög mage, blöder o när jag måste gå, då blir det akut. Svinjobbigt!! Jag har kört med lactulose förut, men ska testa linfrön, det känns ju lite mer naturligt sas.

Skönt med Fredag hörni!Skål Ska snart åka o få nålar mot foglossning, nålrädd till tusen, men jag hoppas det funkar^^{#emotions_dlg.flower} 
  • MeOnFire

var ca 5 dagar sen jag gjorde nr 2 nu..Har ett ont tryck i ändtarmen kan jag lova.. Har en liten hemorojd med sen några mån tillbaka med så det är inge kul direkt att göra nr alls. Testat det mesta i matväg men det går ej. Ska kolla på internet om man kan beställa hem den där parrafinemulsionen nu.. Att något så här "enkelt" ska vara så jävla svårt att få till... blää

• MeOnFire
    mamma mys skrev 2011-09-01 08:40:53 följande:
    MiScHoOo: håller tummarna att det går bra imorgon o grattis på födelsedagen:)
    igår på dagen hade jag massa sd...så jävla drygt..tog en bricanyl o la mig o det lugnade ner sig....i natt vaknade jag av sd igen..o den här gången gjorde de ont..magen blev hård o molvärk under magen o bak i ryggen....fick panik o det enda jag kunde tänka var fan nu är det kört nu blir jag inlagd o sen går det säkert åt skogen igen...orkar fan inte....ringde förlossningen som sa att jag skulle ta en till bricanyl o lägga mig o se om det lugnade sig..vilket det gjorde men nu är jag så nervös att det ska dra igång igen o att jag ska behöva äta bricanylen regelbundet hur går det då med teori provet o uppkörningen..fan fan fan...är i vecka 23+1 idag....
     kan man inte bara få någe sömn medel o vakna i vecka 30+ eller nåt..känner att det här tar väldigt hårt psykiskt..låg bara o grina hela dagen igår.....orkar fan inte mer, mår så dåligt....men vad gör man...ska på kontroll den 12 igen.....om jag inte får mer sd...då måste jag snart åka in ändå för snart är bricanylen slut:( 
    Vet precis hur du mår.. Ville oxå bli nersövd och vakna upp efter 30 fulla veckor. Överjävligt att behöva gå oviss och bara vänta på att tiden ska gå :( Då går det ju inte snabbare direkt liksom heller när man bara väntar tyvärr. Kan bara säga att jag suttit precis i dina skor och vet vad du går igenom. Jag känner mig lättad nu sen vi passerat v 30 fulla, men är svin orolig varje dag ändå. Det sitter i sen tidigare förluster av barn bla. Vill bara att allt ska vara över nu och att man kunde fått en förlossningsgaranti ;) Vi kämpar vidare allihopa nu, ta en dag i taget! Kramar
  • mamma mys

ja linfrön är tydligen läkande om man har hemoröjder o blöder i samband med nr 2.....man kan ju även använda ac3 komfort om man vill kombinera naturligt med läkemedel;)  lägg linfrön i vatten o låt dra nån timme sen bara sleva i sig...inte så gott men funkar...börja med nån matsked om dagen...
     ja denna väntan är ju så psykiskt på frestande...skönt med denna tråd där vi liksom sitter i samma sits o förstår vad man går igenom...skulle också vilja ha nån förlossningsgaranti...är ju så jobbigt att man ska behöva gå mer än halva graviditeten för att veta att det finns en chans...

trevlig helg på er slapp tappar;) 

• Trassel

Ang trög mage, Kiwi på morgonen minns jag var ett bra tips i tråden sist jag var gravid! Linfrö körde jag också med. Hitills så har magen snarare varit tvärtom och jag har ett mycket bättre järnvärde än sist så jag tänker inte käka järntabletter heller. Tog lite hemofer sist, de är lite snällare mot magen mej höjer inte järnvärdet utan bara behåller det. Testa att ta ett glas färskpressad apelsin efter man ätit järnrik kost då cvitamin hjälper järnet ut i kroppen!

Trevlig helg på er!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Lanie
    MeOnFire skrev 2011-09-01 22:53:23 följande:
    Lanie: var kan man köpa det ?
    apoteket.. men man brukar o få fråga om det för de har det inte framme i butiken.. många gånger har de ingen aning om vad det är.. dessutom är det ganska dyrt, typ 130 spänn för 300 ml.. men som sagt, jag tyckte det var värt det då det är det enda som funkat riktigt bra för mig...
  • MiScHoOo

ett råd angående microlax; använd inte det när ni har svag livmoderetapp eftersom det påverkar sd. Jag köpte det sist och det hjälpte men dem sa sedan att jag inte fick använda det mer eftersom det påverkar.

Denna gången fungerar det utmärkt utan hjälpmedel. dricker dock massa vatten  

• MiScHoOo

dessutom tog jag 30ml lactulos morgon och kväll vid min sista graviditet eftersom för att få igång tarmarna, visligen tar det längre tid, men om man tar det regelbundet fungerar det utmärkt.

• Lanie

jag fick ta microlax dagen efter insättandet av cerklaget då jag blev så hård i magen, var ingen trevlig upplevelse kan jag säga. fick även ta microlax då jag blev inlagd o var uppe i uppsala då ingenting hände heller.. kan säga att det inte heller blev en trevlig upplevelse, var så rädd att bebis skulle ploppa ut då.. efter den gången har jag vägrat att ta microlax fler gånger. bm ville ge mig det efter förlossningen då jag blev hård i magen igen, men jag hade ju så ont o jag bara mindes de två tidigare gångerna o jag bara totalvägrade o jag tvingade henne till att hitta en annan lösning..

• snalmums

godmorgon alla! Skrattande

kom hem sent i torsdags eftermiddags från sjukhuset, allt har gått jätte bra och nu ligger lilla tösen här sidan om mig och sover gott. helt offatbart att hon är här nu!!! nu kan jag äntligen andas ut lite och känna mig lugnare men kommer säkert bli världens höns mamma och oroa mig för andra saker framöver Flört

jag hade planerat snitt den 29/8 och samtidigt klippte dom cerclaget var då i v 39+1 så det har hållt länge. tyvärr lyckades dom inte sätta ryggbedövningen (har en tatuering i svanken) så narkosläkaren gav upp efter 40 min och sa att jag var tvungen att sövas. det gick snabbt och när jag vaknade upp så kom lilla tösen direkt upp i famnen till mig i uppvakningssalen. vilket härligt ögonblick!!! för er som undrar varför jag fick snitt så låg tösen i säte och man misslyckades med vändningsförsöket.

hur har ni andra det? kommer nog inte hinna vara så aktiv med att skriva men lovar att kika in emellanåt och följa er andra och dela med mig av mina erfarenheter och taaaack för att denna tråden finns utan ER skulle det vara så mycket jobbigare att inte kunna fråga/dela med sig om just cerclage och allt som hör till NI alla är guld värda och jag önskar er lycka till med era bebisar och att det går vägen för er alla!

KRAM

bf 3 september