• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel
    Melinda, hur går det får dej?
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo

Idag är jag lycklig. Idag är jag en förlossningspatient efter fem års kamp. Idag är jag 22+0. Nu om det skulle hända något ska jag vända mig till förlossningen. Ett jätte stort framsteg, men samtidigt känns det konstigt... Jag känner dem jätte bra på kvinnokliniken och dem är tar hand om mig och kämpar med mig... Men framför allt ser jag framåt och är glad att jag har nått så långt. Nu är det bara tre veckor kvar innan jag kan börja andas ut. Jätte spännande.

• FruHellström
    MiScHoOo skrev 2011-09-05 13:27:06 följande:
    Idag är jag lycklig. Idag är jag en förlossningspatient efter fem års kamp. Idag är jag 22+0. Nu om det skulle hända något ska jag vända mig till förlossningen. Ett jätte stort framsteg, men samtidigt känns det konstigt... Jag känner dem jätte bra på kvinnokliniken och dem är tar hand om mig och kämpar med mig... Men framför allt ser jag framåt och är glad att jag har nått så långt. Nu är det bara tre veckor kvar innan jag kan börja andas ut. Jätte spännande.
    Grattis!! Hoppas på många veckor till {#emotions_dlg.flower}
  • MeOnFire
    MiScHoOo skrev 2011-09-05 13:27:06 följande:
    Bra kämpat!! :) Bara att hålla ut resterande veckor med :) 
  • mamma mys

Mischooo: super grattis:) skönt när man når ett uppsatt mål..hoppas på många många veckor till.... på onsdag når jag mitt första mål...vecka 24+0..samma dag gör jag mitt teori prov:)

• MiScHoOo
    FruHellström skrev 2011-09-05 13:30:32 följande:
    Grattis!! Hoppas på många veckor till {#emotions_dlg.flower}
    tack snälla och det hoppas jag också
    MeOnFire skrev 2011-09-05 14:19:47 följande:
    Bra kämpat!! :) Bara att hålla ut resterande veckor med :) 
    Jag tycker det känns som en saga för mig just nu... tack ska du ha
    mamma mys skrev 2011-09-05 15:44:59 följande:
    Mischooo: super grattis:) skönt när man når ett uppsatt mål..hoppas på många många veckor till.... på onsdag når jag mitt första mål...vecka 24+0..samma dag gör jag mitt teori prov:)
    Tack så mycket. Jag hoppas att på onsdag blir en superdag för dig och lycka till.
  • Pupp

Hej!
    Idag har vi varit på koll och Rul. Först gjorde han Rul och allt såg bra ut sedan kollade han tappen från magen och då var det en lite kon ner mot tappen både jag och min man blev stela av skräck han kollade vaginalt för att se bättre och tappen var stängd ca 20 mm som den brukar vara så det var nog ingen fara men jag är orolig ändå. Nu är vi i v18+6 och det är ju en blir kvar tills man kan börja andas ut..
    Han tyckte allt såg bra ut och vi ska dit igen om två veckor men varför hänger man bara upp sig på det negativa ist för det positiva?
    En annan sak han sa när vi frågade om det abdomiella cerklaget och hur säkert det är. Och vad som kan hända om ngt går fel? var att en sak som kan hända är att det skär igenom vävnaden som är ganska tunn när tyngden blir större har du hört ngt sånt av din läkare MisChooo? Låter ju jätteont plus att det måste vara väldigt ovanligt eller? Vad har din läkare sagt?

• MiScHoOo

Vad skönt pupp att etappen är stängd och två cm kan bli längre, säger jag av egen erfarenhet. Fick ni reda på könet? Jag har faktiskt inte hört att det skär. Vet inte om dem inte skrämma livet på mig eller om han sa det för att låta vanligt cerklage låta säkrare?! Mitt förra cerklage sprack så berättade läkaren att med hjälp av abdominell cerklage så händer det att om jag skulle öppna mig så håller den emot trycket. Jag har frågat angående om bandet skulle spricka, kommer det explodera i magen?! Men fick förklaringen att den lossnar sakta och det kommer inte hända saker i magen. Skulle jag öppna mig trotts allt och det går inte rädda barnet kommer jag inte förlössas med kejsarsnitt utan dem kommer att göra ett litet titthållsoperation och klippa bort bandet. Men skulle jag få vattenavgång så kan cerklaget hålla emot några veckor och det enda som tar struck är barnets lungor. Han som opererade mig trodde inte att jag skulle komma längre än v 25-28 men min läkare tror till v 34 men jag hoppas tillv 30. Jaja vi får se hur det slutar. V 22+1 idag bara tre v minst och jag kan andas ut även om jag får ett levande barn och jag förlorar min livmoder så skit samma bara jag får mitt barn. Förlåt för mitt inlägg inskriven via iphone.

• mamma mys

pupp: vet ju inte hur abdominellt cerklage funkar..men vanligt cerklage som jag har, skär ju igenom tappen om det sätter igång o jag inte hinner in...men det går ju inte på ett ögonblick... ont gör det iaf: (

mischooo: usch förstår att du känner så...hoppas då att allt går bra så både bebis o livmoder klarar sig o du slipper allt för stor smärta...

håller tummar o tår för alla slapp tappar här i tråden... 

• melinda88
    Trassel skrev 2011-09-05 13:06:03 följande:
    Melinda, hur går det får dej?
    Det går faktiskt riktigt bra för mig :) 7 veckor på sjukhus nu och det har väl varit lite upp och ner senaste veckorna. När jag kom tillbaka från Linköping var tappen oförändrad, 13 mm, men en vecka senare var den endast 8 mm. Däremellan var det lite stökigt utanför sjukhuset så jag var lite stressad och när jag såg att tappen påverkats ville jag inte riskera något så sen dess har jag varit lugnet själv :)
    Under förra veckans undersökning visade den att tappen skulle vara ca 19 mm vilket kändes helt otroligt iom att den då skulle vara längre än när jag kom in. Var lite skeptisk till att den verkligen var fullt så lång men så på undersökningen igår visade den samma längd :D Så just nu är jag verkligen överlycklig! Har varit lite nervös för sammandragningarna har blivit starkare och kommer ibland regelbundet så jag vet inte om de kanske övergått lite till förvärkar? Men nu vet jag i alla fall att de inte påverkat tappen :)
    Hur går det för dig Trassel?