• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

violatricolor: har faktiskt ingen aning..har aldrig hört talas om dessa vagitorier tidigare:O

när jag var på sista cerklage kollen förra graviditeten så fick jag också klipptid då...sen fortsatte jag på kontroller hos min läkare..även efter att klippet var gjort...fick en hinnsvepning o tid för igångsättning kollen efter cerklage klippet....fast läkaren sa att jag inte skulle gå så långt som till igångsättningen..men för att få ett slut datum på det hela såbokade hon igångsättning... 

• MiScHoOo

Är dem tre stycken i en ask som minskar ökande flyttningar och påstår av pensilin?

• FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-09-08 07:07:05 följande:
    Fru Hellström: har sista cerclage kollen på tisdagen :) då antar jag man får klipp tiden samtidigt, eller va tror du?
    Ja, precis som Vixan skriver så vid sista kollen så får man ju klipptiden, såtillvida att det funkat så hela vägen, vid varje koll, får man ny tid, e nog så för de flesta.

Jag hoppas o tror o är inställd på att det blir den första veckan i Oktober

Som en del vet så håller vi ju på o tokrenoverar, lr ja, det står still just nu för vi har haft massa fläktar som stått o sådär.
    Men på Tisdag så sätter dom fart med återställningen av sonens rum o hallen, veckan efter det är sambon ledig o ska göra klart badrummet, han börjar jobba i gen den 29e. Så då, sista helgen i September räknar jag ISKALLT med att mitt lilla hus är klart...! Sen kan man relaxa några dar o sen klipp, sen ska jag tokstäda hela huset har jag bestämt...!? ^^ Så bebis får inte komma innan jag hunnit städa :-P 
  • MiScHoOo

Däremot har jag köpt i Libanon något som heter biogest och det finns en annan kan kolla på mailet vad den heter om du vill. Sprutorna tog jag inte eftersom jag skickade tillbaka dem men dem blev tagna på flygplatsen.

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-09-08 10:11:30 följande:
    Hej tjejer! Tänkte bara fråga: Är det någon av er som fått progesteronvagiatorer för att minska risken för att barnet föds för tidigt? Jag kommer nog att få det men jag hittar så lite info på nätet. Tänkte att ni kanske har någon erfarenhet av det och vet varför de kan hjälpa?
    Jag har frågat läkare om dem i sverige vid mitt andra missfall och fick förklaringen att dem inte säljer dem eftersom det påverkar mammas skelett. Har dem börjat att sälja dem igen?
  • klogu

Hej! Jag har varit här inne och ställt lite frågor tidigare. Nu har jag fler frågor till er erfarna inom området.

Jag förlorade mina tvillingar i vecka 22 och nu är jag gravid i vecka 22 igen. För två veckor sen var jag och mätte livmoderhalsen och då var den 50 mm vilket var toppennyheter. Igår när jag var inne hade den minskat till 30 mm. Enligt läkarna är det fortfarande ett bra mått men dom blev oroliga över att minskningen hade gått så fort. Har även en del sammandragningar och har nu fått bricanyl med mig hem och order på att vila. Så jag har legat i soffan hela dagen.

Jag har inget cerklage men läkaren sa att om den har blivit ännu kortare vid nästa mätning, som är om en vecka, skulle dom ev sätta in ett akut. Det sa dom även vid förra graviditeten men då kunde dom inte stoppa förlossningen.

Jag är fullkomligt livrädd för att förlora det här barnet också. Jag orkar inte en sån förlust igen. Kommer åka in till gynakuten imorrn fm och be dom att mäta igen för att se om något har hänt på två dagar. Kan man se sånt? Hur snabbt kan livmoderhalsen förändras?

Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• MiScHoOo
    klogu skrev 2011-09-08 19:21:50 följande:
    Hej! Jag har varit här inne och ställt lite frågor tidigare. Nu har jag fler frågor till er erfarna inom området.

Jag förlorade mina tvillingar i vecka 22 och nu är jag gravid i vecka 22 igen. För två veckor sen var jag och mätte livmoderhalsen och då var den 50 mm vilket var toppennyheter. Igår när jag var inne hade den minskat till 30 mm. Enligt läkarna är det fortfarande ett bra mått men dom blev oroliga över att minskningen hade gått så fort. Har även en del sammandragningar och har nu fått bricanyl med mig hem och order på att vila. Så jag har legat i soffan hela dagen.

Jag har inget cerklage men läkaren sa att om den har blivit ännu kortare vid nästa mätning, som är om en vecka, skulle dom ev sätta in ett akut. Det sa dom även vid förra graviditeten men då kunde dom inte stoppa förlossningen.

Jag är fullkomligt livrädd för att förlora det här barnet också. Jag orkar inte en sån förlust igen. Kommer åka in till gynakuten imorrn fm och be dom att mäta igen för att se om något har hänt på två dagar. Kan man se sånt? Hur snabbt kan livmoderhalsen förändras?

Alla tips och råd tas tacksamt emot!
    snälla du, om du är orolig och dem tar dig inte på allvar så snälla kolla vilket sjukhus som gör cerklage akut. det tog mig 3 barn innan dem satte dit bandet vid mitt fjärde grav. och jag blev lovad att jag skulle få den akut med tredje, vid ett vanlig kontroll va det buktande fosterhinna
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-09-08 12:28:01 följande:
    Jag har frågat läkare om dem i sverige vid mitt andra missfall och fick förklaringen att dem inte säljer dem eftersom det påverkar mammas skelett. Har dem börjat att sälja dem igen?
    MIn läkare sa att jag skulle få det (f
    rån mitten av graviditeten antar jag)...Fattade det som att de inte ordinerat det så länge. Låter ju inte så bra att det påverkar skelettet... Undrar hur. Ska träffa honom i v 16-17 och då ska de också bedöma om jag ska få cerklage (sätts om tappen kortats något sedan v 12).
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-09-08 20:01:52 följande:
    MIn läkare sa att jag skulle få det (från mitten av graviditeten antar jag)...Fattade det som att de inte ordinerat det så länge. Låter ju inte så bra att det påverkar skelettet... Undrar hur. Ska träffa honom i v 16-17 och då ska de också bedöma om jag ska få cerklage (sätts om tappen kortats något sedan v 12).
    Jag vet många utomlands som har fått dem och dem har fått levande barn. hoppas du kan få båda
  • Mardisch

Hej. Jag skriver även jag också här. Behöver också skriva av mig och fråga lite. Jag fick missfall för för tidigt vattenavgång i mars i år och nu för 1 och en halv vecka sedan så fick jag ett till missfall i samma vecka som i mars alltså i vecka 18 och 19. Så nu detta missfallet som jag fick sist berodde på att hinnsäcken buktade ut och man kunde inte stoppa det genom ett cerklage. Men dom sa att när jag blir gravid nästa gång (vilket kommer att dröja som de känns just nu) så skulle jag ringa gyn direkt jag plussade för att sätta cerklage mellan veckorna 10 el 12. Vad tycker ni om detta el hur tycker ni att de låter som? Låter de bra ni sov har det insatt?

// Maria