• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    mamma mys skrev 2011-09-07 13:10:16 följande:
    JAG KLARADE TEORIN:D nu är det bara att ladda inför uppkörningen den 20:)
    Grattis!!! Skål
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-09-07 12:46:16 följande:
    Efter det är klippt sen menar du, det tror jag man gör ;) Jag har oxå lite såna tankar, mannen jobbar uppe i stan o jag ska förda i Nyköping, tänk om värkarna sätter igång kl 16 på em o han måste ta sig genom hela stan o hit, en dålig dag kan det ta över 2 timmar, en bra dag, 45min. Jag hoppas de sätter igång när de klipper, alt på natten/helgen när han är hemma. Vill inte föda ensam!! Har  20-30min (beroende på hastighet o hur laglig/bråttom man/det är) till bb så åt det hållet är jag inte orolig. 
    Däremot så funderar jag på det här med bb väskan, ska man ha med den i bilen när man klipper cerklaget kanske...? Jag är nästan inställd på o föda då, trots att det är en månad kvar...Fast iom sonen är född i v 37 så tror jag det blir en Oktoberbebis iaf...

Har du allt klart till ankomsten?  
    Om det blir en sådan förlossning som jag hade med min dotter blir det svårt att hinna in. Fick ju min första och enda värk (avtog aldrig) 15.15 en timme senare var jag helt öppen. Fattar inte hur jag ska kunna ta mig in till bb som ligger 30 min härifrån om jag är själv hemma. Ska rådfråga med min läkare på tisdag då det är dags för kontroll. Har verkligen börjat hata att ligga i stolen. Det blir bara obehagligare och obehagligare. 

Jag har inte fixat något alls eftersom om bebis kommer nu så blir det neo några veckor. Jag har gått och tänkt på bb-väska ett tag nu och får väl göra slag i saken. 
  • vixan
    Grattis och lycka till den 20!!
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-09-07 14:03:58 följande:
    Om det blir en sådan förlossning som jag hade med min dotter blir det svårt att hinna in. Fick ju min första och enda värk (avtog aldrig) 15.15 en timme senare var jag helt öppen. Fattar inte hur jag ska kunna ta mig in till bb som ligger 30 min härifrån om jag är själv hemma. Ska rådfråga med min läkare på tisdag då det är dags för kontroll. Har verkligen börjat hata att ligga i stolen. Det blir bara obehagligare och obehagligare. 

Jag har inte fixat något alls eftersom om bebis kommer nu så blir det neo några veckor. Jag har gått och tänkt på bb-väska ett tag nu och får väl göra slag i saken. 
    Jag hatar med den där ¤%¤##¤%¤ stolen, sista ggn nästa Onsdag, sen är det klart!! Men om du haft sån toksnabb FL  innan så kanske du kan få bli igångsatt i samband med klippet? Har oxå funderat på väskan ett tag, men känner jag mig själv så blir det väl som sist, man slänger ner det mesta som ligger närmast när det börjar  o sen har man packning för en vecka lr två, dvs totalt fel kläder o grejor... Vill ha lite nya kläder till mig själv, lr ja, amningsbh o lite skapliga tröjor vore ju trevligt iaf, ska se till o ha den kalr iaf till klippet, sätter det fart innans å får man lösa det då... :)
  • MiScHoOo
    stort grattis
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-09-07 14:17:24 följande:
    Jag hatar med den där ¤%¤##¤%¤ stolen, sista ggn nästa Onsdag, sen är det klart!! Men om du haft sån toksnabb FL  innan så kanske du kan få bli igångsatt i samband med klippet? Har oxå funderat på väskan ett tag, men känner jag mig själv så blir det väl som sist, man slänger ner det mesta som ligger närmast när det börjar  o sen har man packning för en vecka lr två, dvs totalt fel kläder o grejor... Vill ha lite nya kläder till mig själv, lr ja, amningsbh o lite skapliga tröjor vore ju trevligt iaf, ska se till o ha den kalr iaf till klippet, sätter det fart innans å får man lösa det då... :)
    De är ju inte så glada för att sätta igång men jag har pratat med honom om att jag jag öppnar mig så fort. Han bad mig påminna honom om att han skulle kolla hur tappen såg ut efter klipp. Vad ha menade med det vet jag inte men jag tror att om tappen är mogen kanske de hjälper till med igångsättning.

Sköna kläder ska jag ha med mig mjuka ska de vara så de blir väl mammakläderna som packas med. Bindor för sjukhusets är inte så sköna. 
  • melinda88
    Trassel skrev 2011-09-06 22:28:54 följande:
    Melinda, men då har du ju kommit jättelångt! Vad roligt! Hittade in till din blogg nu med som jag ska läsa igenom!
    Vill du ha besök på sjukhuset någon dag? Jag hasar gärna dit för en pratstund! Tis-torsdag går Sander på dagis så då har jag egentid.
    Dag för dag och en vecka i taget räcker att tänka faktiskt, så försöker jag med och så gjorde jag sist.
    Din man kanske får hem både fru och barn samtidigt! Skönt vore ju att komma förbi cerklageklippet för att få så lite tid på neo som möjligt men nu är du ju långt gången ändå så det är ju bra!
    Foglossningen får gärna hålla sig  så liten som möjligt men den finns där i bakgrunden.
    Byter vecka på torsdagar så det närmar sig v 17+0 nu. Längtar 17 veckor in i framtiden så in i norden!
    Vilket BFdatum har du fått?
    Kram!
    Ja, det känns som om man kommit ganska långt nu faktiskt :)
    Du får jätte gärna komma förbi nånting. Imorgon eller under nästa vecka spelar ingen roll. Jag ligger ju där jag ligger ;)
    Förstår att du längtar. Nu är du ju i alla fall halvvägs dit :)
    Jag har BF 19 november. Tvivlar just nu på att jag kommer ta mig ända till november så jag hoppas på mitten/slutet av oktober. Men man vet ju aldrig vad som händer :)

snalmums: Det har lugnat ner sig lite men dom finns ju där. Men nu har det i alla fall gått två dagar utan någon bricanylspruta så det känns väldigt bra :)

Och stort grattis till lill-tjejen!! :D Vad skönt att höra att allt har gått bra :)
  • MeOnFire

Fru Hellström: har sista cerclage kollen på tisdagen :) då antar jag man får klipp tiden samtidigt, eller va tror du?

• vixan
    MeOnFire skrev 2011-09-08 07:07:05 följande:
    Fru Hellström: har sista cerclage kollen på tisdagen :) då antar jag man får klipp tiden samtidigt, eller va tror du?
    Jag har vad har sista cerklagekontrollen nu på tisdag och jag räknar med att jag får en klipptid då. Är inne i v 33+3 på tisdag.
  • violatricolor

Hej tjejer! Tänkte bara fråga: Är det någon av er som fått progesteronvagiatorer för att minska risken för att barnet föds för tidigt? Jag kommer nog att få det men jag hittar så lite info på nätet. Tänkte att ni kanske har någon erfarenhet av det och vet varför de kan hjälpa?