• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    Mardisch skrev 2011-09-08 20:22:23 följande:
    Hej. Jag skriver även jag också här. Behöver också skriva av mig och fråga lite. Jag fick missfall för för tidigt vattenavgång i mars i år och nu för 1 och en halv vecka sedan så fick jag ett till missfall i samma vecka som i mars alltså i vecka 18 och 19. Så nu detta missfallet som jag fick sist berodde på att hinnsäcken buktade ut och man kunde inte stoppa det genom ett cerklage. Men dom sa att när jag blir gravid nästa gång (vilket kommer att dröja som de känns just nu) så skulle jag ringa gyn direkt jag plussade för att sätta cerklage mellan veckorna 10 el 12. Vad tycker ni om detta el hur tycker ni att de låter som? Låter de bra ni sov har det insatt?

// Maria
    beklagar dina förluster! fy att man ska behöva gå igenom det flera gånger.. <3

vanligast är att man sätter sk preventivt cerklage mellan v 12-14. Oftast väntar man till efter v 12 då man passerat den största missfallsrisken, men man vill sätta det innan fostret blir för stort så v 12-14 anses väl vara de bästa veckorna. Hoppas att du snart får ditt plus igen.. kram!
  • Mardisch

Tack för ditt svar Lanie.
    Ahh det är fruktansvärt att man ska behöva genom gå flera missfall för att dom ska sätt ain ett sånt, men hur funkar de sen blir man sjukskriven när man får de insatt? Kan man röra sig som vanligt? Känns det/den? Hur säkert är det att barnet klarar sig om man får det? Och finns de risker med att få det insatt? att man kan få missfal igen typ. Många frågar men det blir lätt så när man är nybörjare =)

• Lanie

maria: vi behövde "bara" gå igenom det en gång, födde en son i v 24 o jag kan säga att det räcker.. för er som förlorat fler barn, säger bara det fruktansvärt..

det finns massor med frågor o det finns hur många olika svar på dina frågor som helst. Man kan bli sjukskriven, man kan få jobba (beroende på vilket jobb man har) har man ett fysiskt arbete så är det tal om mer sjukskrivning än om man exempelvis jobbar på kontor. Man brukar iaf få sjukskrivning ett par tre veckor efter insättandet. Jag fick fyra veckor.

Vissa kan röra sig ganska som vanligt, medan andra blir helt sängliggande. Dok ska man undvika tunga lyft, sex, bad och långa promender.Jag var i det närmaste helt sängliggande då jag hade ont av det, det skavde när jag satt (tänk en tampong som sitter fel), så jag kunde inte jobba som jag ville. Jag jobbar på kontor o löste det genom att halvligga i soffan hemma o jobbade på distans. I de allra flesta fallen så känner man inte av det, men jag gjorde det och jag tror det beror på att de satte bandet väldigt långt ner på min tapp, då de inte kunde sätta högre upp pga ärrbildning. Har inga siffror på hur många barn det är som klarar sig o hur många det brister för för tidigt. Tyvärr är det ju så att det inte finns några garantier. Det finns risker vid insättandet också, men vad jag har förstått så är riskerna större att avstå cerklage om man har försvagad tapp. Det finns risk att förlossningen startar vid insättadet, men jag har aldrig hört om något sådant fall. Jag fick ju bricanyldropp i förebyggande mot sammandragningar i samband med förlossningen.

sen är det lurigt med cerklage då läkarna har så olika uppfattningar om det. Vissa läkare tycker inte cerklage är en bra metod, medan andra tycker det funkar. Vissa läkare säger att man kan leva som vanligt, medan andra är mer försiktiga. Det gäller att ställa frågor o även att stå på sig om man upplever att ngt de säger inte stämmer... utan den här tråden så hade jag gjort som min läkare hade sagt åt mig o då tror jag inte att jag skulle sitta här med min tre månaders dotter idag! Det viktigaste är att lyssna på din egen kropp o inte följa alla råd alltför mkt, då vi är olika, har olika förutsättningar, olika starka tappar osv...

• MiScHoOo
    Mardisch skrev 2011-09-08 20:22:23 följande:
    Hej. Jag skriver även jag också här. Behöver också skriva av mig och fråga lite. Jag fick missfall för för tidigt vattenavgång i mars i år och nu för 1 och en halv vecka sedan så fick jag ett till missfall i samma vecka som i mars alltså i vecka 18 och 19. Så nu detta missfallet som jag fick sist berodde på att hinnsäcken buktade ut och man kunde inte stoppa det genom ett cerklage. Men dom sa att när jag blir gravid nästa gång (vilket kommer att dröja som de känns just nu) så skulle jag ringa gyn direkt jag plussade för att sätta cerklage mellan veckorna 10 el 12. Vad tycker ni om detta el hur tycker ni att de låter som? Låter de bra ni sov har det insatt?

// Maria
    beklagar dina förluster, man får cerklage i dem lugna veckorna v12-14. Jag hoppas du blir snart gravid, ibland känns det evighet innan man blir gravid.
  • Mardisch

Tack så hemskt mycket för dina svar Laine. Jag förstår att det är olika så när det är dax så tänkte jag att jag vill träffa en läkare och gå egenom vad det innebär och så.. och allt vad det innebär lixom..

Så ska nog höra av mig till gyn om en månad el 2 kanske.. så får jag hoppas att jag får träffa en bra läkare som har erfarenhet inom detta. Tack än en gång för dina svar.

Ha en fin kväll Kram

• Lanie

maria: se till o få en erfaren läkare o som har mkt kunskap om cerklage. Jag har känslan av att äldre har mer erfarenhet o kunskap o därför tycker det är en bra metod (är ju den enda metoden som finns iofs) eftersom cerklage sätts så sällan så har yngre läkare inte varit med på så många ingrepp o har därför inte skaffat sig så mkt erfarenhet o kunskap o tycker därför att det är en uråldrig metod som det inte finns några evidens för att den funkar. Så var det iaf med mig första läkare, en yngre o hon hade noll koll på hela ingreppet.. när jag såg till att få en annan läkare, en äldre läkare så hade hon en helt annan uppfattning... tack detsamma.. o lycka till!

• Trassel
    Melinda, som det ser ut nu så har jag inget tis-torsdag nästa vecka. Kan du inte inboxa mej ditt mobilnummer så kan jag höra av mej om vilken dag som passar, får ta det lite på dagsformen här

Klogu, Maria22 beklagar så era förluster! <3

Klogu, jag skulle absolut kolla upp tappen igen snarast. Tappen kan nog förändras sig rätt snabbt och med tanke på att den misnkat så tycker jag verkligen de ska ha nogrann koll och tom akut cerklage!

Maria22, som Laine skrev så är det lite olika men jag förespråkar definitivt sjukskrivning och att ta det lugnt! Det cerklage jag har nu är mitt andra. Första gången förlorade vi vårat barn i v 22, förlossningen drog igång när jag låg och sov fick inte den allra minsta lilla förvarning om att nått skulle vara fel. I min andra graviditet så sattes cerklage i v 13+4 ( det är vanligast att man sätter cerklaget i v 12-14 för då är det lättast och bäst att sätta det ) det funkade jättebra hela tiden och tappen höll sig oförändrad. Jag var sjukskriven och tog det lugnt men behvde inte vara sängliggande. Kände av cerklaget lite men det satt bra. Jag hade däremot problem med återkommande bakterier men de tog odlingar med 4-5 v mellanrum och jag fick antibiotika. Bakterierna i mitt fall verkar inte ha med cerklaget att göra, utan det beror på nått annat oklart vad.
    Med ett cerklage så verkar det oftast gå bra i alla fall. Min läkare och jag pratade om det nu inför denna gång om vi skulle ha regelbundna kontroller eller cerklage. Jag skulle absolut inte våga chansa på en graviditet utan det.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Mardisch

Tack alla så hemskt mycket vad gulliga ni är som ger mig så bra råd. Man är ju som sagt nykomling med detta vad gäller cerclage. Jag ska absolut få en bra och kunniga läkare efter dom här tvp missfallen känner jag. Vart bor ni? el i vilken kommun? kanske har samma sjukhus så då kan man ge mer tips :)

Kram

• klogu

Tack för svar! Vi åkte in till gynakuten nu ikväll med nerverna på utsidan och fick högsta prio pga vår bakgrund. Men läget var oförändrat sen igår och vi kan andas ut ett tag till. Nu får vi vänta till nästa koll som är på torsdag. Hellre ett besök för mycket än ytterligare ett förlorat barn.

• FruHellström
    Mardisch skrev 2011-09-08 23:16:10 följande:
    Tack alla så hemskt mycket vad gulliga ni är som ger mig så bra råd. Man är ju som sagt nykomling med detta vad gäller cerclage. Jag ska absolut få en bra och kunniga läkare efter dom här tvp missfallen känner jag. Vart bor ni? el i vilken kommun? kanske har samma sjukhus så då kan man ge mer tips :)

Kram
    Jag är relativt ny här jag med, har cerkage pga kort livmodertapp efter 2 koniseringar. Vill bara pöängtera det Lanie o de andra säger, STÅ PÅ DIG, känner du inget förtroende för läkaren, han/hon avfärdar cerklage som inget som kan hjälpa så byt!! Jag bytte bm helt då hon sa att "det är inget man gör nuförtiden" , 2veckor senare hade jag det satt pga jag själv ringde till spec mvc. Vem vet vad som kunnat hända om jag inte stått på mig??

Jag bor i Trosa o kommer föda i Nyköping (såtillvida lillfis inte kommer tidigare, då blir det E-tuna...) 

Kram på dig!