• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel
    Klogu, absolut är ett besök för mycket bra! Nu får vi se vad de säger på torsdag, stå på er! KRAM!och , jag tycker jag känner igen ditt nick, har vi hängt i nån tråd förut?

Maria, jag bor i Jönköping så här är det Ryhov, eller Linköping om det är nått innan v 26.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Lanie
    Mardisch skrev 2011-09-08 23:16:10 följande:
    Tack alla så hemskt mycket vad gulliga ni är som ger mig så bra råd. Man är ju som sagt nykomling med detta vad gäller cerclage. Jag ska absolut få en bra och kunniga läkare efter dom här tvp missfallen känner jag. Vart bor ni? el i vilken kommun? kanske har samma sjukhus så då kan man ge mer tips :)

Kram
    jag tillhör länssjukhuset i kalmar
  • Lanie

klogu: vad skönt att det var oförändrat, då hjälper ju vilan iaf.. fortsätt med den o håll ut till torsdag.. förhoppningsvis hjälper vilan dig, så du "slipper" cerklaget.. kram på dig!

• Mardisch

Ok. Jag bor i Borås så här blir det Borås el Göteborg. Men nu ska jag leva livet lite först, tar på krafterna och vara gravid 2 gånger på ett år och gå igenom 2 missfall på ett år. Så nu väntar vi iaf till 2 månader men jag hoppas denna tråden kommer att vara kvar så jag kan ha kontakt med er. Ni betyder mycket.

Kram på er. Och lycka till  alla som är gravida :)

• snalmums
    Mardisch skrev 2011-09-08 20:22:23 följande:
    Hej. Jag skriver även jag också här. Behöver också skriva av mig och fråga lite. Jag fick missfall för för tidigt vattenavgång i mars i år och nu för 1 och en halv vecka sedan så fick jag ett till missfall i samma vecka som i mars alltså i vecka 18 och 19. Så nu detta missfallet som jag fick sist berodde på att hinnsäcken buktade ut och man kunde inte stoppa det genom ett cerklage. Men dom sa att när jag blir gravid nästa gång (vilket kommer att dröja som de känns just nu) så skulle jag ringa gyn direkt jag plussade för att sätta cerklage mellan veckorna 10 el 12. Vad tycker ni om detta el hur tycker ni att de låter som? Låter de bra ni sov har det insatt?

// Maria
    beklagar dina förluster, jag har varit precis i samma situation som du och hade en tidig vattenavgång i v 20, andra missfallet stannade graviditeten av i vecka 5. nu när jag blev gravid 3:dje gången så trodde jag allt var normalt och det visade sig att i v 21 hade jag börjat öppna mig och hade ca 13 mm kvar på tappen. fick ett akut cerclage under narkos och det har hållt hela tiden igenom graviditeten, visst har man varit orolig flertal gånger. jag upplevde som att det spänner inne i mellan benen. hoppas du får ett plus snart igen och att du lyckas få ett cerclage.

hur mår ni andra här i tråden? här flyter allt på bra med lilltjejen och jag börjar väl smått återhämta mig efter allt som varit. jag trodde att snittet skulle göra mycket mera ont, det känns mest bedövat och man känner inte riktigt om det gör ont eller inte eftersom nerverna är avklippta, så man får tänka på vad man gör såsom tunga lyft osv. jag längtar tills om 3 månader då får jag börja träna igen, nu blir det bara barnvagns promenader fast det är mycket för mig med tanke på hur still man varit sista tiden.

trevlig helg allesammans! Glad
    bf 3 september
  • MiScHoOo
    klogu skrev 2011-09-08 23:29:38 följande:

Tack för svar! Vi åkte in till gynakuten nu ikväll med nerverna på utsidan och fick högsta prio pga vår bakgrund. Men läget var oförändrat sen igår och vi kan andas ut ett tag till. Nu får vi vänta till nästa koll som är på torsdag. Hellre ett besök för mycket än ytterligare ett förlorat barn.

Skönt att allt såg bra ut. Jag kommer ihåg för en månad sedan så va jag orolig och det vissade sig att jag fick ut luft ur slidan som är helt normalt, men jag var noijig och dem sa att var välkommen in eftersom jag är jag. När jag läste ditt inlägg upplevde jag hur dem kämpar med dig och du är välkommen när du vill och det värmer i hjärtat att läsa.
  • MeOnFire
    snalmums skrev 2011-09-09 11:30:11 följande:
    beklagar dina förluster, jag har varit precis i samma situation som du och hade en tidig vattenavgång i v 20, andra missfallet stannade graviditeten av i vecka 5. nu när jag blev gravid 3:dje gången så trodde jag allt var normalt och det visade sig att i v 21 hade jag börjat öppna mig och hade ca 13 mm kvar på tappen. fick ett akut cerclage under narkos och det har hållt hela tiden igenom graviditeten, visst har man varit orolig flertal gånger. jag upplevde som att det spänner inne i mellan benen. hoppas du får ett plus snart igen och att du lyckas få ett cerclage.

hur mår ni andra här i tråden? här flyter allt på bra med lilltjejen och jag börjar väl smått återhämta mig efter allt som varit. jag trodde att snittet skulle göra mycket mera ont, det känns mest bedövat och man känner inte riktigt om det gör ont eller inte eftersom nerverna är avklippta, så man får tänka på vad man gör såsom tunga lyft osv. jag längtar tills om 3 månader då får jag börja träna igen, nu blir det bara barnvagns promenader fast det är mycket för mig med tanke på hur still man varit sista tiden.

härligt att det går framåt och att snittet var "bättre" än vad du trott. Jag är ju livrädd för snitt så det är ju liite lugnande iaf att man kan känna som du efteråt om man skulle behöva det. Man får ta ett steg i taget o låta kroppen ta den tid den behöver helt enkelt..
  • MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-09-09 11:30:11 följande:

Hur jag mår? Jag har fått tillbaka lite av mitt illamående, kräker typ en gång i veckan. Jag vet inte om jag lider av foglossning, men har jätte ont i höfterna, mellanbenen, ryggen, om jag sitter och ligger en lång stund utan att röra mig och sedan behöver vända mig, herre gud vilken smärta jag får. Igår fick jag lov att gå till en affär och vilken smärta jag hade upplevde knivar i bäckenet och hade ont när jag trampade ner fötterna och i natt hade jag jätte ont i ryggen medan jag sov men smärtan blev mindre när jag gick upp och tvättade mig, men men jag har tid hos bm på torsdag så jag får se vad hon säger.

vad har lilla flickan fått för namn?
  • MiScHoOo

jag måste fråga ang bebis sparkarna. jag har haft moderkakan i framvägen och för några veckor sedan har jag börjat känna lite. men när sparkarna är som starkas så sparkas det mot livmoderetappen, så frågan är det normalt eller behöver jag vara orolig att barnet åker ner?!. Dem sparkarna känns som stötar neråt och sedan upp igen.

• mamma mys

mischooo: min bebis sparkar också neråt mot tappen ibland..o det känns hel mysko;) men inget farligt har min läkare sagt(hon är erfaren) min senaste son gjorde precis lika dant o hårt sparkade han också..blev skit nervös men tappen var opåverkad o läkaren sa att det inte var nån fara..de sparkar ju mest i nedre regionen tills de vänder sig neråt med huvudet o fixerar sig..inte heller det är farligt för tappen..min förra graviditet var tappen opåverkad fram tills cerklaget togs bort o sonen var näst intill fixerad då...så inget man behöver oroa sig för så länge det inte börjar smärta i tappen...

konstigt att så många läkare är negativa till cerklage..min läkare satte ju akut cerklage min andra graviditet efter en första normal graviditet då jag kom in med buktande hinnblåsa....sedan sa hon innan jag åkte hem att om jag blir gravid igen så kontaktar jag henne för kontroll o planering för cerklage ..hon tyckte att det var onödigt att chansa att inte sätta cerklage..en gång är en gång för mkt att förlora ett barn säger hon o hon säger även en kontroll för mkt är bättre än en kontroll för lite... är så skönt att ha henne som läkare...

idag har jag fuskat med vilan, men det är ändå lugnt..har bara ont i fogarna:( har köpt vinter o höst skor till mig o barnen..lite mer bebis kläder..lagt handpenning på vagnen..blev en annan för liggdelen till avgnen jag har var inte praktisk alls... köpt katt mat o kattsand o äldsta sonen köpte 2 nya spel..o mamma o sonen fick bära allt;9 vissa fördelar med att vara gravid o sjukskriven;) ..sen blev katten avmaskad o fästingmedlet aplicerat..golven städade o tvätten startad...sambon jobbar hela helgen så det är tur att man har äldsta sonen hemma i helgen:) han fick ju belöning i 2 nya spel som tack för att han hjälper sin gravida mamma så mkt:)