• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

lillknas : skönt o höra..hoppas hon blir bra snart så ni får åka hem igen..visst är det skönt med lyx vård..det fick jag med när jag låg inne på kvinnokliniken med mina andra barn...pga att jag gjorde min slutpraktik där...:)

• mamma mys

imorgon vecka 24+5 o läkar besök för tappkontroll o sedan bm besök för kontroll av bebis..rutin kontroll av magmått o hjärtljud o prover..hoppas på oförändrad tapp...

• vixan

Är nu i 33+1 och fortfarande orolig vill ju helst slippa neo. Denna ständiga oron kommer nog att förfölja en resten av livet men det kommer bli andra saker man oroar sig för och på ett annat sätt. Tänker tillbaka på då jag var i v. 16-20. Jag vaknade flera gånger och trodde att det hade satt igång. Trodde flera gånger att jag läckte fostervatten. Vågaade inte gå på toaletten eftersom jag var rädd att bebis skulle komma ut. 

Allt detta kan jag fortfarande känna men lugnar mig med att jag nu känt så så pass länge och inget har hänt ännu och skulle det hända så är ju bebis chanser till ett friskt liv väldigt stora. 

På tisdag är det tappmätning och dags för en klipptids beställning!!! 

• MeOnFire

Nån som vet vilket försäkringsbolag som är villig att försäkra mig och bebis?? Ingen verkar göra detta ju :( så arg..

• MeOnFire

Jo glömde ju, imorgon kl 13.00 så är det dax för sista cerclage kollen + att få klipp tiden!!!! Nervös, men förväntansfull. Sist hade jag 2,5 cm kvar av tappen och funneling, hoppas det ser någolunda samma ut imorgon. Men inte hela världen heller nu känner jag, är trotts allt i v  33, och det trodde vi aldrig skulle hända :)

• FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-09-12 10:36:27 följande:
    Nån som vet vilket försäkringsbolag som är villig att försäkra mig och bebis?? Ingen verkar göra detta ju :( så arg..
    Jag är försäkrad i Trygg Hansa, det va inga problem sa dem, ingen hälsokoll krävs...

Jag ser oxå fram emot att få klipptiden, vllket jag kommer få på Onsdag..!
    Det känns betydligt lugnare nu om den skulle komma, eller framförallt om den kommer efter klipp, det skulle bara vara skönt, e ju trots allt i v 36-37 nånstans då... 
  • FruHellström

Har klurat lite på en sak...

Jag o framförallt min sambo vill ju gärna ha ett barn till efter den här lilla, och jag har sagt att ska det bli en trea så ska det bli relativt tätt, kanske börja jobba på det i slutet av nästa sommar, av flera anledningar...
    Jag vill tex inte börja om en tredje gång med nattvak o allt vad det innebär.
    Vi blir inte yngre, min sambo blir 44 och jag blir hela 31(!!)
    bland annat...

Men är det hugget i sten att man får cerklage nästa gång med tror ni?
    Sambon trodde inte det iom min tapp har "växt", men jag tycker det verkar helmysko om man ska chansa en gång, jag vet inte om jag skulle kunna slappna av såpass mkt jag trots allt gjort denna grav, utan ett cerklage vid en ev3e grav...
    Jag ska såklart fråga läkarna med, men jag tkr det verkar idiotiskt att chansa... Obestämd 

• MeOnFire
    FruHellström skrev 2011-09-12 12:43:50 följande:
    Jag är försäkrad i Trygg Hansa, det va inga problem sa dem, ingen hälsokoll krävs...

Jag ser oxå fram emot att få klipptiden, vllket jag kommer få på Onsdag..!
    Det känns betydligt lugnare nu om den skulle komma, eller framförallt om den kommer efter klipp, det skulle bara vara skönt, e ju trots allt i v 36-37 nånstans då... 
    Tack :) trodde inte det gick hos någon, men nu tecknade jag via internet -MammaBarn försäkringen på Trygg Hansa, så hoppas det inte blir något problem sen heller..
  • vixan
    MeOnFire skrev 2011-09-12 10:38:30 följande:
    Jo glömde ju, imorgon kl 13.00 så är det dax för sista cerclage kollen + att få klipp tiden!!!! Nervös, men förväntansfull. Sist hade jag 2,5 cm kvar av tappen och funneling, hoppas det ser någolunda samma ut imorgon. Men inte hela världen heller nu känner jag, är trotts allt i v  33, och det trodde vi aldrig skulle hända :)
    Jag tecknade gravid plus hos länsförsäkringar. Kostar 690kr om året och täcker bebisen till hon är 6månader sen blir det barnförsäkring.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-09-12 14:04:52 följande:
    Har klurat lite på en sak...

Jag o framförallt min sambo vill ju gärna ha ett barn till efter den här lilla, och jag har sagt att ska det bli en trea så ska det bli relativt tätt, kanske börja jobba på det i slutet av nästa sommar, av flera anledningar...
    Jag vill tex inte börja om en tredje gång med nattvak o allt vad det innebär.
    Vi blir inte yngre, min sambo blir 44 och jag blir hela 31(!!)
    bland annat...

Men är det hugget i sten att man får cerklage nästa gång med tror ni?
    Sambon trodde inte det iom min tapp har "växt", men jag tycker det verkar helmysko om man ska chansa en gång, jag vet inte om jag skulle kunna slappna av såpass mkt jag trots allt gjort denna grav, utan ett cerklage vid en ev3e grav...
    Jag ska såklart fråga läkarna med, men jag tkr det verkar idiotiskt att chansa... Obestämd 
    Jag tror att du får nästa gång också. Tror inte att de vågar chansa. Usch du är ju jättegammal!!! Nu kan man undra hur jag ska orka som är 37.....??? Glad