• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo

tack snälla båda två. Trodde inte man kan ta strepsil, jag ska kolla om jag har kvar hemma annars skickar jag iväg mannen. ska duscha varmt nu och hoppas det släpper lite. Ska annars smörja in bröst och rygg med varm olivolja, brukar hjälpa när man är förkyld, vet ej om det hjälper för halsen, ska testa allt, känner panikslagen och skyldkänslor att smitta någon annan, tror jag blev smittad av min systerson. Han smörjde vi in med tigersalva på natten och dagen efter kom snuva, men läste att gravida får inte ta det. Höll nästan på ta en panodil och en citodon för att lindra smärtan, men tog bara två panodil.

• vixan

Hur länge är ni sjukskrivna och när har ni BF? 
    Ni som har haft cerklage hur var det för er med sjukskrivning?

• Lanie

vixan: jag hade sjukskrivning fram tills att jag var i vecka 37+5.. sen kunde inte läkaren sjukskriva mig längre då bebis ansågs vara fullgången.. så hade jag gått längre så hade jag fått ta semester eller mammadagar.. nu kom thea en vecka innan sjukskrivningen gick ut, så det var ju bra..

• MiScHoOo

jag är sjukskriven till och med 30 sep och jag måste säga till varje gång det närmar slutet, har inga problem, vet dock inte hur länge man kan vara sjukskriven, om jag hade valt, så skulle jag välja till en- två efter snittet så att min man kan hjälpa mig med bebisen

• vixan
    Lanie skrev 2011-09-14 17:24:13 följande:
    vixan: jag hade sjukskrivning fram tills att jag var i vecka 37+5.. sen kunde inte läkaren sjukskriva mig längre då bebis ansågs vara fullgången.. så hade jag gått längre så hade jag fått ta semester eller mammadagar.. nu kom thea en vecka innan sjukskrivningen gick ut, så det var ju bra..
    Jag  är sjukskriven till 37+0 längre än så kunde han inte sjukskriva mig  sa den läkaren till mig. Sen klipper de inte cerklaget förrän jag är i 37+3. borde vara samma regler på FK.  
  • FruHellström

Sådärja, Cerklageklipp 12/10 kl 14:30, OM jag kunde hålla så länge...?

Tappen såg bra ut, lång o sluten. Men mjuk?? Jag fatta nadaSkäms sen hon jag fick klipptiden av sa oxå ngt i stil med, Ja, om du klarar dig så länge.  Cerklaget satt  bra, o så pass långt ner att det nog inte skulle göra så ont att ta bort...Undersökningen gjorde svinont idag, både instrument, fingrar o VUL, Jag hoppas bara att jag slipper öppnas i förtid, vid minsta blodstänk skulle jag ringa, eller ett väldigt tryck neråt.. 

Vid en ev till graviditet visste hon inte om jag behöver ha cerklage, men det lät inte omöjligt iom jag inte ville chansa...  Så det kanske är lite valfritt då Trassel...??

Vixan, jag är sjukskriven tom 14 Oktober, efter det kan man inte vara det mer eftersom man då räknas som fullgången typ... som de andra säger, v 37... Sen får vi väl se vad de säger om foglossningen i mitt fall.

• Lanie

fruhellström: vad jag har fattat så i normala fall så börjar tappen o mjukna innan det är dags för förlossning, så kanske du inte har jättelång tid kvar, kanske därav läkarens kommentar?

• Trassel

Mischooo, ingefära i varmt vatten ( tevatten)  och lite honung i brukar vara skönt för halsen. Drick hellre varmt än kallt vatten men gärna mycket!

Vixan, sist så hade jag sjukskrivning fram till v 30och därefter HP ( 10 dagar innan bf tror jag man kan få det om jag minns rätt? ) sen tog jag en del kompdagar jag hade. Kanske blir samma sak denna gång, jag blir sjukskriven ca en månad i taget. Nu har jag bf 15/2.

FruHellström, tappen börjar mjukna när den blir mogen så det kan ju vara det som är på g? Det kan säkert vara lite valfritt men om nu tappen redan börjat mogna så skulle jag nog helst vilja ha cerklage nästa gång också men det kan du ju ta då! Men det är ju bra att man kan prata igenom det med läkaren och se vad de säger och så får man ta det från det helt enkelt!

Spännande med så många som har klipp samtidigt!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MeOnFire
    FruHellström skrev 2011-09-14 19:06:26 följande:

Tappen såg bra ut, lång o sluten. Men mjuk?? Jag fatta nadaSkäms sen hon jag fick klipptiden av sa oxå ngt i stil med, Ja, om du klarar dig så länge.  Cerklaget satt  bra, o så pass långt ner att det nog inte skulle göra så ont att ta bort...Undersökningen gjorde svinont idag, både instrument, fingrar o VUL, Jag hoppas bara att jag slipper öppnas i förtid, vid minsta blodstänk skulle jag ringa, eller ett väldigt tryck neråt.. 

Vid en ev till graviditet visste hon inte om jag behöver ha cerklage, men det lät inte omöjligt iom jag inte ville chansa...  Så det kanske är lite valfritt då Trassel...??

Vixan, jag är sjukskriven tom 14 Oktober, efter det kan man inte vara det mer eftersom man då räknas som fullgången typ... som de andra säger, v 37... Sen får vi väl se vad de säger om foglossningen i mitt fall.

Lite lustigt hur olika läkarna verkar säga tycker jag.. Vilket sjukhus går du till?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-09-14 19:06:26 följande:

Då börjar ju tappen din mogna..  12/11 då aviker du på en dag

Min tråd sitter nog högt upp 9mm från inre munnen alltså kommer det göra ont på mig whaaaaa
    Jag håller med om att undersökningen gjorde ont men det är väl fogarna. Mina fogar är också hemska.