• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MeOnFire

hatar undersökningarna.. Ska få klippa cerclaget på spec förlossningen med lustgas till hands ;) Känns tryggt iaf .

• snalmums

fru hellström: grattis till klipptiden och håller tummarna att det håller hela vägen för dig! om tappen börjar bli mjuk kanske det är dags snart för bebis att komma ut, men för ert bästa hoppas jag det håller några veckor till.

ang sjukskrivning så tror jag att FK godkänner bara fram till v 37+0 därefter räknas man såsom fullgången. min BM sa att efter vecka 37 skulle det bli svårt att få igenom min sjukskrivning hos FK. nu hade jag tur och fick beviljad graviditetspenning så behövde aldrig tänka på det.

annars flyter allt på här med lilltjejen (melina heter hon) Glad det är verkligen en stor omställning att ha en liten bebis härhemma nu men hur underbart som helst. kan inte sluta pussa och släppa taget om henne. tycker det är svårt när andra ska hålla henne osv det känns som jag är världens höns mamma som verkligen inte vill släppa henne från mig. förhoppningsvis blir hon inte så mammig och vill umgås lite med pappa också!!!

stor kram till er alla

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-09-14 21:21:48 följande:
    fru hellström: grattis till klipptiden och håller tummarna att det håller hela vägen för dig! om tappen börjar bli mjuk kanske det är dags snart för bebis att komma ut, men för ert bästa hoppas jag det håller några veckor till.

ang sjukskrivning så tror jag att FK godkänner bara fram till v 37+0 därefter räknas man såsom fullgången. min BM sa att efter vecka 37 skulle det bli svårt att få igenom min sjukskrivning hos FK. nu hade jag tur och fick beviljad graviditetspenning så behövde aldrig tänka på det.

annars flyter allt på här med lilltjejen (melina heter hon) Glad det är verkligen en stor omställning att ha en liten bebis härhemma nu men hur underbart som helst. kan inte sluta pussa och släppa taget om henne. tycker det är svårt när andra ska hålla henne osv det känns som jag är världens höns mamma som verkligen inte vill släppa henne från mig. förhoppningsvis blir hon inte så mammig och vill umgås lite med pappa också!!!

stor kram till er alla
    Hur länge fick du GP?

Vilket fint namn! Härligt att allt flyter på.
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-09-14 19:54:55 följande:
    Mischooo, ingefära i varmt vatten ( tevatten)  och lite honung i brukar vara skönt för halsen. Drick hellre varmt än kallt vatten men gärna mycket!

Vixan, sist så hade jag sjukskrivning fram till v 30och därefter HP ( 10 dagar innan bf tror jag man kan få det om jag minns rätt? ) sen tog jag en del kompdagar jag hade. Kanske blir samma sak denna gång, jag blir sjukskriven ca en månad i taget. Nu har jag bf 15/2.

FruHellström, tappen börjar mjukna när den blir mogen så det kan ju vara det som är på g? Det kan säkert vara lite valfritt men om nu tappen redan börjat mogna så skulle jag nog helst vilja ha cerklage nästa gång också men det kan du ju ta då! Men det är ju bra att man kan prata igenom det med läkaren och se vad de säger och så får man ta det från det helt enkelt!

Spännande med så många som har klipp samtidigt!
    tack snälla
  • FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-09-14 20:49:38 följande:
    Lite lustigt hur olika läkarna verkar säga tycker jag.. Vilket sjukhus går du till?
    Jag går i Nyköping, superbra läkare, men inte alltid man hajjar riktigt vad dom menar...heheh
    vixan skrev 2011-09-14 20:58:52 följande:
    Då börjar ju tappen din mogna..  12/11 då aviker du på en dag

Min tråd sitter nog högt upp 9mm från inre munnen alltså kommer det göra ont på mig whaaaaa
    Jag håller med om att undersökningen gjorde ont men det är väl fogarna. Mina fogar är också hemska.
     Mogna, låter lite otäckt, men som sagt hoppas den håller
    Lustgasen kommer jag missbruka rent ut sagt, jag vill helst vara helt borta när de ska dit o rota...
    Sambon skulle va lite peppig igår, ja älskling, men det gör nog ondare o föda än o klippa cerklaget...:P
    Hmm....hahaha

Snabelmumsen: Va mysigt o ha sin lilla hos sig o bara mysa, kan först att man inte släpper sin skatt ifrån sig, Vi pratade just om det på för.utb igår, hur mysigt det är att bara gosa... Åh vad jag längtar... :) 
  • mamma mys

förra graviditeten var jag sjukskriven för risk för prematur förlossning tom vecka 37+0 sedan sjukskrev min läkare mig för foglossning fram till bf....hade inga problem med FK men det beror nog på vad man har för jobb...

desto längre in trådarna sitter desto mer känns det..men de brukar vara frikostiga med lustgasen vid borttagandet;) jag var helt väck då de skulle ta den innersta tråden(hade 3 )....men sen var det ju klart;)

vecka 26 nu o tiden seeeegar sig fram:( 

• MeOnFire
    mamma mys skrev 2011-09-15 09:30:20 följande:
    förra graviditeten var jag sjukskriven för risk för prematur förlossning tom vecka 37+0 sedan sjukskrev min läkare mig för foglossning fram till bf....hade inga problem med FK men det beror nog på vad man har för jobb...

desto längre in trådarna sitter desto mer känns det..men de brukar vara frikostiga med lustgasen vid borttagandet;) jag var helt väck då de skulle ta den innersta tråden(hade 3 )....men sen var det ju klart;)

vecka 26 nu o tiden seeeegar sig fram:( 
    låter bra ;) Min sitter ca 1,25 cm upp... brr.  Hur lång tid brukar borttagandet ta?
  • Trassel

Mitt förra cerklge satt högt upp , de hade sparat långa trådar för att det skulle vara lätt att klippa. Jag behövde ingen smärtlindring. Det tog väl knappt en minut att klippa bort och ja det kändes men absolut ingen fara tyckte jag. Det gick ju väldigt snabbt och smidigt, skillnd är väl om de ska hålla på och greja i 10 minuter...

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan
    Trassel skrev 2011-09-15 16:11:53 följande:
    Mitt förra cerklge satt högt upp , de hade sparat långa trådar för att det skulle vara lätt att klippa. Jag behövde ingen smärtlindring. Det tog väl knappt en minut att klippa bort och ja det kändes men absolut ingen fara tyckte jag. Det gick ju väldigt snabbt och smidigt, skillnd är väl om de ska hålla på och greja i 10 minuter...
    I minut?? När de klippte mitt förra så tog det typ bara någon sekunder men då var jag ju mitt i en förlossning. Jag kände inget av klippet. Hoppas det blir likadant denna gången.
  • MeOnFire

puh hoppas det går så fort som ni skriver :) Konstigt nog nojjar jag mer nog mer inför klippet än själva förlossningen (som med största sannolikhet gör myyyycket ondare ;) )