• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    MeOnFire skrev 2011-09-13 10:08:30 följande:
    kl 1 idag ska jag kolla tappen/cerclaget för sista gången.. Nervös nu faktiskt, jag känner på mig att min tapp blivit kortare sen sist, det känner jag.. Hoppas bara på bästa möjliga besked iaf,  bli inlagd eller likn hade ju vart sådär kul nu. Klipptiden ska bli underbart att få, då är man ju typ nästan i hamn så att säga! ;)
    Jag ska kolla min klockan 14.30. Känner mig faktiskt också nervös och orolig. Tappen har ju säkert krympt den brukar göra det ju längre kommer. 
  • FruHellström

fick min tid framflyttad imorrn... blir en heldag i Nyköping då, så imorgon kväll kommer jag somna tidigt!

Hoppas det går bra för er andra idag

Hoppas läkaren e lika klok som er tjejer, att det blir cerklage nästa gång med. trots att min tapp varit ganska "medgörlig" denna grav... 

• MeOnFire

:) Glad och nöjd efter dagens koll! tappen var oförändrad, jippie det trodde jag aldrig! Fått tid för klippet den 11/10 kl 11.00 :) så 4 veckor kvar nu då!

• vixan

Hemma efter tappkontroll!! Min tapp var 43mm alltså 1.5cm kortare än när cerklaget sattes. Bebis låg inte och tryckte neråt och jag var helt stängd. 

Min fick klipptid den 11/10 klockan 13. Trodde att jag skulle få klippa det tidigare men de brukar klippa 37+

MeOnFire: Då ser vi framemot den 11/10 =).

• Trassel

Fru Hellström, jag hade en ovanligt medgörlig tapp sist men det blev cerklage ändå. Denna gång börjar jag tveka på om det kommer vara lika medgörligt. Det trycker en del tycker jag svårt att avgöra vad det är som känns...

Meonfire och Vixan, men vad roligt med samma dag! Då får vi se sen då hur långt ni går efter klipp!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • FruHellström

Meonfire & Vixan, spännande, hoppas jag får då med då

Trassel: Ok, ja jag hoppas ju de  sätter ett vid en ev till graviditet, men iom det har känts så bra nu så kanske de inte gör det? Det är det jag är orolig för...Tyst 

• Trassel
    Fru Hellström, jag och min läkare pratade lite om det där nu inför detta cerklaget. I och med att det gick så bra sist med cerklaget , tappen höll sig bra osv. Men osäkerheten var för stor. Jag kände att, visst, det hade ju varit trevligt att prova på att ha en "normal" graviditet men jag ville absolut inte chansa. Hon lät mej bestämma och för henne så var det inga problem. Det går inte att veta att det är en försvagad tapp jag har men när jag tänker efter så tycker jag att det måste vara så. Jag har alltid öppnat mej tyst. Jag känner inte mycket eller inget av att tappen kortas eller försvinner. Helst skulle man ju vilja ha en liten monitor som läser av hur allt är därinne....
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo

panik panik

Har tapp mätning imorgon och idag har jag jätte ont i halsen. Vad kan jag ta för att lindra, minska förkylningen? (vill inte missa morgondagen)

Jag har tagit precis 2 panodil och drycket jätte varm choklad. Ska ta en varm dusch också. Finns det något man kan ta? Kan ej smörja med tiger läste det var inte bra. Vad kan jag göra, tacksam för alla magiska kurer

• vixan
    MiScHoOo skrev 2011-09-14 14:28:21 följande:

panik panik

Har tapp mätning imorgon och idag har jag jätte ont i halsen. Vad kan jag ta för att lindra, minska förkylningen? (vill inte missa morgondagen)

Jag har tagit precis 2 panodil och drycket jätte varm choklad. Ska ta en varm dusch också. Finns det något man kan ta? Kan ej smörja med tiger läste det var inte bra. Vad kan jag göra, tacksam för alla magiska kurer

Inte ska du väl behöva ställa in tappmätningen pga halsont. Förhoppningsvis så har det släppt imorgon. Ta två panodil en stund innan du åker till mätningen. 
  • Lanie

mischooo: jag använde strepsils för o minska halsonten.. det står att det inte finns några kända bierkningar men att man ska överväga o äta dem.. men jag resonerade som så att jag skulle ju inte äta så många så jag tog den "risken".. sen brukar jag gå runt med halsduk när jag har ont i halsen, tycker de lindrar.... dricka te med honung brukar jag oxå göra