Silverklar skrev 2011-09-15 23:18:14 följande:
Startar med att be om ursäkta för långt inlägg, men hoppas att det är ok?
Jag var inne för ca 2 månader och frågade lite om cerklage i er tråd (och fick jättemånga utförliga och bra svar från flera gulliga tjejer). Har inte skrivit något sedan dess eller följt tråden (är inte så aktiv på FL). Hoppas att allt är fortsatt bra med er i alla fall! Och att ni vill hjälpa mig?
I alla fall, jag hade fått remiss till specmvc för att kolla tappen denna graviditet efter att ha fött i v. 34+4 förra graviditeten och fått besked i efterhand av barnmorska som gjorde gynkoll att jag hade förkortad tapp. Och att det kunde orsaka för tidig förlossning. Har inte skrivit något sedan dess. Jag är i v. 21+1 idag.
Nu är det i alla fall så att jag varit på 3 kontroller (med 3 veckors mellanrum):
Första kontrollen mätte de tappen till 4,5 cm och den var hård. Allt såg bra och normalt ut. Läkaren som jag träffade sa att utifrån mitt förlossningsförlopp, att jag inte öppnade mig så snabbt mellan 4 cm till 10 cm, så trodde inte hon att tappen orsakat min för tidigare förlossning. Men de skulle ha fortsatt koll på mig eftersom jag trots allt fött för tidigt förra gången.
Andra kollen hade tappen minskat till 4 cm (annan person som mätte), men allt såg normalt och fint ut och ingen anledning till oro.
Tredje kollen, igår var den 3,9 cm (samma person som mätte som senast), eller rättare sagt. Hon mätte den även vid ett tillfälle till 3,5 cm, men som hon sa, den är mer 3,9 cm (?). Vid något tillfälle såg tappen ut som en tratt med en kort bit i slutet, men då mätte hon inte. Det var tydligen inte i rätt läge? Hur som helst så ville hon gärna känna med fingrarna också, vilket hon inte ville göra förra gången. Det kändes som det skulle tyckte hon (tyckte hon sa något om hård bland annat). Sedan sa hon något om att hon inte var orolig (vilket fick mig att bli lite orolig), men att tappen ju hade minskat lite vid varje mätning (något som jag börjat tro var naturligt eftersom den minskade med en halv centimeter mellan första och andra mätning och allt ändå bedömdes som så bra...). Så i alla fall frågade när min nästa tid var inbokad (om ca 3 veckor), och sedan ville hon gå iväg och tala med min doktor... Hon var borta kanske en kvart och när hon kom tillbaka sa hon igen att hon inte var orolig, men att hon ville att vi skulle boka in en extratid nästa vecka (blev tisdag morgon) och att om tappen fortsatt att minska skulle de troligen sätta in cerklage på onsdag, dagen efter (?!) Men till på tisdag kunde jag leva som vanligt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, känna eller tro. Efter att allt sett så normalt och bra ut de första gångerna enligt dem, och läkaren sa att hon inte trodde att jag hade förkortad livmodertapp som orsakat problem, så har jag tänkt att det måste varit något annat som gjorde att den första förlossningen startade för tidigt. Så jag antar att jag förväntade mig att de skulle säga att allt såg bra och normalt ut även fortsättningsvis...
Men nu verkar det ju inte så, och jag är grymt tacksam för att de verkar ha/vilja ha koll på läget och överväger cerklage. Men jag blir lite förvirrad av händelseförloppet också känner jag. Och av de mixade budskap jag tycker att jag fick vid senaste besöket.
Men jag har några frågor:
- har era tappar också sett ut som trattar vid vissa ultraljudslägen och fått höra att det var fel vinkel och därför inget att mäta/oroa sig över?
- vad är "riskerna" med sena cerklage. Jag kommer att vara i v. 22 om de sätter cerklage nästa onsdag.
- om de överväger cerklage på onsdag beroende på tisdagskollen, men allt ser bra ut då. Vad händer om det sedan inte ser bra ut två veckor efter? Hur sent kan man sätta cerklage med bra resultat?
- tänker jag fel, om jag oroar mig för att minskningen ska fortsätta och att det ska bli kris i slutändan.
- vad skulle ni tänka om det hela? Tror ni det lutar mot cerklage nästa vecka och hur skulle ni agera i min situation (skulle ni agera på något speciellt sätt, försöka påverka i någon riktning eller bara följa med och se vad som händer?)
jag kan bara skriva av min egen erfarenhet, jag kom in till sjukhuset till att börja med en (tratt) dagen efter hade jag öppnat mig mer och det var 13mm kvar av tappen var då i v 21+4. det beslutades att sätta ett cerclage men min läkare förklarade att det var 50% chans att det skulle gå bra. riskerna att få ett sent cerclage är infektionsrisker och även att tappen är för kort att läkaren misslyckas och sticker hål på fosterhinnan. visst jag var väldigt orolig när jag åkte in på op för det kunde gå helt käpp åt helvete. nu lyckades dom sätta cerclaget och jag fick ingen infektion och dom 13mm höll hela vägen. dock var jag mycket sängliggandes och började röra mig smått efter v 30.
det som är det svåra är man vet aldrig hur tappen kommer påverkas om man inte sätter ett cerclage om det kommer hålla eller inte. det är en ren chansning allting. hade jag varit du, skulle jag försöka få ett cerclage än att chansa på att det ska hålla spec nu när du skriver att tappen ser ut som en tratt. jag hoppas det ska gå bra för dig på nästa kontroll och att du får cerclage.