Jomajano skrev 2011-10-05 23:44:37 följande:
Vad e skillnaden på ceclage och abdiobell ceclage?
ett vanligt cerklage sätter man innuti slidan och man syr stygnen och sedan knyter man ihop etappen. Däremot abdominell cerklage gör man en annan sorts operation genom magen. Jag hade som tur en lätt operation genom titthållsoperation och läkaren hade en robot med 5 armar som han styrde och satte ett band lite ovanför livmoderetappen och högre upp än ett vanligt cerklage. Nackdelen med abdominell cerklage är att man inte kan födda normalt mer utan det blir kejsarsnitt.
Fick veta i tråden och som jag senare fick bekräftat från läkaren är att bandet skaver och det gör ont. Än så länge har jag gått så himla långt med min nya operation och har passerat flera veckor än v 20.
Nackdelen med ett vanligt cerklage är att när stygnen lämnar en plats känns det som någon tar en gummiband och dra och slänger det på en.
Men det positiva med båda är när man väl lyckas så får man sina barn och vi är några stycken här men vi är många många fler ute i världen med samma beskymmer.
Jag vet hur hemskt det är att öppnas utan att känna något. Därför för varje rörelse eller någoting från barnet så ringer jag eller åker upp, men peppar peppar har endast behövt åka in två gånger utöver vanliga kontroller.