• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Jomajano

Hej nu har ronden vart här,å för första gången på 4 v så ska dom göra något :) jag ska gå nån vagitor med hopp om att den ska stärka tappen samt få med som är lite avslappnande för livmodern och blodtryckssänkande sen på mån blir det us och eventuellt cerclage :) jag e bara glad över att dom har en plan :)

• Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-07 23:42:33 följande:
    27 hela på ons.. så 26+1 idag tror jag.. En annan sak ekonomi... Hur funkar det med sambon?? Jag e ju sjukskriven men min sambo har en timanställning.. Funkar ju inte att pendla mellan Gbg och Lund.. Och jag jan inte tänka mig att va själv.. Kan man ta ut typ vård av anhörig eller nått?? Det rör ju honom minst lika mycket å tänk om han inte e här om det händer nått... Att allt skall va så svårt..
    tyvärr, ända sättet för sambon o vara med dig är att ta semester. finns inget pappan kan få för o vara med er. det var ju likadant för oss, vi låg 55 mil hemifrån i fem dagar, vi löste det genom att sambon tog ut semester dessa dagar... det är skittrist, men finns inte så mkt man kan göra åt det..
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-08 10:18:44 följande:
    när man grejar med tappen, kan man ju reta livmodern som då kan sätta igång sammandragningar, så i kalmar får man bricanyldropp i förbyggande syfte, att livmodern ska hålla sig lugn..
    Ok, får se vad de säger då. Tycker det är skitsvårt att veta om det är sammandragningar jag har. När jag låg och vaknade idag så blev magen hård och det kändes konstigt och det släppte inte direkt utan höll nog i sig 15-30 min. Jag trodde sammandragningar var kortare... 
  • vixan
    jaaaaaaa då är man fullgången nu 37+0 idag och inte längre sjukskriven. Hoppas på att få fortsatt sjukskrivning på grund av mina fogar.

Var är frugan? På bb kanske?? 
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-10-08 19:48:19 följande:
    jaaaaaaa då är man fullgången nu 37+0 idag och inte längre sjukskriven. Hoppas på att få fortsatt sjukskrivning på grund av mina fogar.

Var är frugan? På bb kanske?? 

grattis grattis =) om jag når så långt som du , då är mitt barn en vecka gammal.

tala om barn, eftersom jag kommer snittas i v 36 tror ni att vanliga babykläder kommer passa eller behöver jag prematurkläder?   
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-10-08 20:10:09 följande:
    grattis grattis =) om jag når så långt som du , då är mitt barn en vecka gammal.

tala om barn, eftersom jag kommer snittas i v 36 tror ni att vanliga babykläder kommer passa eller behöver jag prematurkläder? 
    Min dotter föddes i v35+0 allt var för stort till henne. HM hade stl 46 och det passade.
  • Lanie

vixan: grattis till 37 fullgjorda veckor!

mischooo: Thea föddes i v 36+4, hon var 46 cm lång och hon hade storlek 50 på en gång.. vissa plagg var ju stora, men det växte hon snabbt i...

• ISSEN

Hej tjejer! Va kul att alla verkar må fint och att det går bra för er!

MiScHoOo: Grattis!! Vad långt du har gått!! Min lilla Emilia kom i v 36+0 och vägde 2880g och hon hade strl 50/56 i början! Jag tror inte du behöver köpa prematurkläder iaf inte massor, kanske någon body+byxor så du har i början men de växer ju så sjukt fort!  Tror heller inte du behöver vara orolig för att föda nu! Min yngsta son kom i v 26+2 och är idag en fullt frisk supergo 3 åring :)) 

Här hemma är det full rulle med 3 underbara barn :)) Emilia blir 3 månader idag! Hon är otroligt snäll och lugn men nyfiken liten tjej, glad för det mesta och hänger lixom bara med, blir nog så när man är nr 3 ;) 

Kämpa på tjejer ni är starka :)) All lycka till er!   

• FruHellström

tyvärr inget bb än ;) Men jag längtar!!!  Har varit hemma i huset o målat klart fönster o grundat skötbord, så inatt va natten från helvetet, SD o så en förkylning på det, mindre skönt, jag lovar att uppdatera så fort det händer ngt ;) Sj då Vixan? Nervös inför klipp?

• MiScHoOo
    vixan skrev 2011-10-08 20:24:21 följande:
    Min dotter föddes i v35+0 allt var för stort till henne. HM hade stl 46 och det passade.

Tack snälla för svaret. kanske jag kan köpa någon body i den storleken, den minsta vi har är 50
    Lanie skrev 2011-10-08 20:45:47 följande:

vixan: grattis till 37 fullgjorda veckor!

mischooo: Thea föddes i v 36+4, hon var 46 cm lång och hon hade storlek 50 på en gång.. vissa plagg var ju stora, men det växte hon snabbt i...

Tack snälla för svaret. Det har du helt rätt i att barn växer snabbt ifrån sina plagg
    ISSEN skrev 2011-10-08 22:22:01 följande:
    Hej tjejer! Va kul att alla verkar må fint och att det går bra för er!

MiScHoOo: Grattis!! Vad långt du har gått!! Min lilla Emilia kom i v 36+0 och vägde 2880g och hon hade strl 50/56 i början! Jag tror inte du behöver köpa prematurkläder iaf inte massor, kanske någon body+byxor så du har i början men de växer ju så sjukt fort!  Tror heller inte du behöver vara orolig för att föda nu! Min yngsta son kom i v 26+2 och är idag en fullt frisk supergo 3 åring :)) 

Här hemma är det full rulle med 3 underbara barn :)) Emilia blir 3 månader idag! Hon är otroligt snäll och lugn men nyfiken liten tjej, glad för det mesta och hänger lixom bara med, blir nog så när man är nr 3 ;) 

Kämpa på tjejer ni är starka :)) All lycka till er!   

Vad roligt att se dig vännen och tack för ditt svar också. Jag tror inte mina egna ögon när veckorna går och nedräkningen har börjat. och vecka 36 kommer att bli runt v 50 enligt kalendern.

ska vissa er grejer jag har köpt och fått sedan första graviditet. Bland annat baby boxar, ullared grejer, egypt grejer osv (mest köpta av mamma). Nu känns det på allvar nu

I väskan finns 5 bodys, en pyjamas, 4 haklappar, 4 handdukar, napp, flaska, mössa, snyttefilt, en leksak, näsduk, hygiengrejer och dosdockan som tittar ut. har lite till att fixa innan det är dax så som byxor, tröjor, strumpbyxor. hoppas bara inte jag har glömt något viktigt till min älskling. 

Nästa månad packar jag min egen lilla reseväska,

Nu vet vi vad behöver handla hem och vad som fattas. Vilken känsla jag hade idag när jag fick se alla grejer, nu är det på allvar...