• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Fin vagn! Själv så kommer jag återanvända min dotters emmaljunga.

• MeOnFire

Jätte fin vagn du köpt! Emmaljunga är bra vagnar..Hade jag till sonen.
    Nu blev det en crescent Diva denna gången... 

• MiScHoOo

Tack snälla att ni tyckte att vagnen är fin. Jag är överlycklig att äga min allra första barnvagn. Det roliga är att min man var emot att handla något till barnet innan förlossningen och det är han som vill att vi ska handl nu. Kanske känner han stress. Imorgon kommer han och mamma ta fram alla bebis grejer jag har som har varit nerpackade sedan första barnet och tydligen så har mamma köpt massa saker ifrån Egypten och gömt eftersom jag var orolig att få missfall igen. Så imorgon efter jobb ska dem båda vissa mig och sedan skriva en lista. Idag får jag hem saker ifrån Ullared också. Det tråkiga med det hela är att man inte kan välja allt själv. Till jamajona det är tråkigt att vara inlagd och specielt i ditt fall eftersom du har barn som saknar dig. När jag levde på dropp och hoppet om mitt eget liv kändes det som var på botten sa alltid sjuksköterskorna till mig. Detta är övergångde och det kommer att gå fort ska du se. Just i eländet var det jobbigt men tyvärr finns det inte andra alternativ. Turen finns på din sida att träffa ditt barn och umgås med honom. Och du får tänka att du kämpar just för att han ska få syskon. Låg sist 16veckor på lasarettet av mina 20 och det var inte roligt kan jag säga. Men tiden gick och kampen om ett levande barn var borta. Din kamp finns kvar och ditt barn har stort överlevnad nu och ifrån v 28 och varje dag minskar alla men barnen kan få. Du är duktig som kämpar på. Snart når du mål för hela din familj och inte bara för dig själv. Styrkekram till dig idag kanske de ge dig styrka att hålla ut.

• violatricolor

Hej! Blir cerklage nästa vecka för mig. Är då i vecka 19. Lite sent kan man tycka men läkarna tyckte det var tidigt och att det fanns små risker med att sätta det eftersom jag har lång tapp. Nervöst, hoppas det är rätt beslut. Det har varit mycket fram och tillbaka kring detta det lutade åt att jag inte skulle få cerklage så jag var inställd på det. Läkarna tyckte själva att det var svårt att avgöra och de var tre stycken som haft en lång diskussion om vad de ska göra och till slut kommit fram till detta. Jag får lita på dem helt enkelt.

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-10-07 19:59:57 följande:
    Hej! Blir cerklage nästa vecka för mig. Är då i vecka 19. Lite sent kan man tycka men läkarna tyckte det var tidigt och att det fanns små risker med att sätta det eftersom jag har lång tapp. Nervöst, hoppas det är rätt beslut. Det har varit mycket fram och tillbaka kring detta det lutade åt att jag inte skulle få cerklage så jag var inställd på det. Läkarna tyckte själva att det var svårt att avgöra och de var tre stycken som haft en lång diskussion om vad de ska göra och till slut kommit fram till detta. Jag får lita på dem helt enkelt.

håller tummarna att allt går bra nästa vecka. Lycka till
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-10-07 21:41:00 följande:
    håller tummarna att allt går bra nästa vecka. Lycka till
    Tack jag hoppas det jag också...

En sak som jag undrar är hur mycket sammandragningar cerklaget klarar. Jag vet ju att det måste klippas om förlossningen verkligen sätts igång men hur mycket klarar det innan det gått så långt? Tror jag har lite sammandragningar (svårt att bedöma dock) och det kan ju hända att det fortsätter. Någon som vet något om detta? 
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-10-07 21:54:17 följande:
    Tack jag hoppas det jag också...

En sak som jag undrar är hur mycket sammandragningar cerklaget klarar. Jag vet ju att det måste klippas om förlossningen verkligen sätts igång men hur mycket klarar det innan det gått så långt? Tror jag har lite sammandragningar (svårt att bedöma dock) och det kan ju hända att det fortsätter. Någon som vet något om detta? 
    vad skönt att de beslutat vad de ska göra nu.. hoppas verkligen det går bra nu!

jag hade ju en hel del sammandragningar när jag blev inlagd.. o i mitt fall så klarade bandet ganska mkt.. jag hade ju börjat o öppna mig inifrån, men läkarna var ganska överens om att cerklaget gjorde så att tappen ändå höll sig stängd.. om du känner av sammandragningar så kan du säkert få bricanyltabletter som kan minska dem, iaf tillfälligt. har de gått igenom med dig hur de kommer o sätta cerklaget? kommer du o bli sövd? kommer du o få bricanyldropp i samband med operationen? kommer du och bli inlagd över natten?
  • Trassel
    Jomjano,
     märkligt det där. Hör till Ryhov i Jönköping och här har det aldrig varit nått snack om cerklage. Likaså vad det gäller ab vid bakterier. Förra graviditeten hade jag återkommande enteroccocbakterier ( ingen infektion dock ) och fick ab , jag tror det var 5 ggr om man räknar in vid förlossningen och nu har jag GS och har fått två omgångar med ab. Min läkare har tyckt att det har varit bättre att behandla för min del. När vi förlorade vårat första barn, då fanns bakterier där men de har aldrig kunnat säga ifall förlossningen satte igång då pga av infektion eller om det var cevixinsuffen som gjorde det. Jag lutar rätt starkt åt cervixinsuffen eftersom jag inte känner när jag öppnar mej.
    Violatricolo
    r, hej på dej!
    Hur mycket sd ett cerklage klarar är nog rätt individuellt men över lag så tycker jag nog att det verkar som att det klarar en hel del om man tänker på alla här inne. Förra cerklageraviditeten hade ag rätt mycket sd och tappen och cerklaget var aldrig påverkat av det. Denna graviditet kan jag inte utvärdera än, men det verkar som att cerklaget sitter där det ska.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

violatricolor: lycka till nästa vecka:) går säkert bra...ja sd..ja alltså förra graviditeten åt jag bricanyl x3 per dag o hade kanske 40 sd om dagen + ökade vid flera tillfällen så jag fick åka in o få bricanyl spruta...o det klarade mitt cerklage så det är nog ingen fara så länge de inte gör ont...men det finns ju mer att få mot sd på sjukhuset... den här graviditeten har jag bara bricanyl vid behov...

snalmums: hihi vad kul..kanske vi har samma läkare eller är det bara jag som har sån tur;) 

• Jomajano

Tack alla som delar sina erfarenheter med mig, jag behöver det.. Idag har varit en skit lång kass dag.. Tappmätning i varberg i morse inte bra.. Doktorena beslutar att dom inte vågar ha mig kvar då dom saknar neo avd, östra i Gbg är fullt även i Lund är det fullt, skickas med ambulans till halmstad, dom har väl inget direkt val än att ta emot mig egentligen tar dom ej emot innan 27 hela veckor, ons för mig.. Undersöker mig igen och lyckas övertala Lund att göra plats för mig där så nu ligger jag och sambon här i en förlossnings sal i Lund, än har hag inga känningar men rappen är i kasst skick.. Går se vad detta innebär men jag hoppas för allt i världen att jag kan få några veckor till... Fan jag skall aldrig mer ge mig in i detta!!! Får jag två friska barn kan jag inte önska mig mer..... Tack för att ni finns här och peppar!!!!