• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

viola: är det läkaren du pratade med som ska göra insättandet också? för mig var det ju så att den läkaren jag hade från början, som jag pratade med om cerklage var ju inte hon som sen gjorde insättandet. hon hade liksom ingen aning om hur ingreppet såg ut, vilka rutiner som fanns kring det osv. kanske är samma för dig, att läkaren du har inte riktigt har koll eftersom det inte är han som ska göra insättandet? på mitt sjukhus är det bara två eller tre läkare som gör insättandet, då det sätts så sällan så har de ngn typ av spetskompetens, att de har ett par som är duktiga på det.

• Lanie

viola: ja, jag undrar också vad det är för mening om det bara ska vara var fjärde vecka. jag hade ju som sagt varannan, men jag kan säga det att jag åkte ofta in den veckan då jag inte hade kontroll också, för det var alltid ngt jag nojade över, så de första 6-7 veckorna efter insättandet så var jag nog på kontroll en gång i veckan...

• vixan
    violatricolor skrev 2011-10-09 13:44:26 följande:
    Mischodo: Varför ville ångrar du igångsättningen? Jag födde min son vaginalt med lustgas. Men det var ett misstag av dem att de inte gav mig mer smärtlindring. Hade fruktansvärt ont. Lustgasen hjälpte knappt alls. Skönt att höra att det kan gå vägen trots sammandragningar.

mamma mys: De verkar vara väldigt restriktiva med bricanyl här så jag vet inte om jag får det. Får se.

Har alla här fått bricanyl i samband med insättningen?

Jag fick inte bricanyl.
  • vixan
    violatricolor skrev 2011-10-09 13:48:42 följande:
    Nej, det är ju inte alls säkert att sammandragningarna påverkar tappen. Det jag tänkte var att jag kanske lätt får sammandragningar och därför kanske kommer att få det av insättningen men det är bara funderingar, givetvis.

Ja, jag vill verkligen ha kontroller minst varannan vecka! Tror de är väldigt hårt belastade men var fjärde vecka lät väldigt glest. Vad är poängen med dem då? Kan hända hur mycket som helst på fyra veckor, känns det som....

Pratade med läkaren i fredags så jag vet ganska väl hur det kommer att gå till men han sa inget om bricanyl.... Och så sa han inget om hur det är efteråt. Jag får väl fråga innan. Antar att jag träffar läkaren innan.
    Jag hade glest mellan mina kontroller denna gången. Var fjärde vecka hade jag kontroll och sista veckan kom alla oro så var tredje skulle jag vilja ha. Jag har ju ett misslyckat cerklage bakom mig. Där såg allt bra ut på torsdagen lång och sluten tapp sen på fredagen satt allt igång så även om man gör kontroller ofta så är det ingen garanti. Det är bara lugnande för patienten att få kontroll.
  • snalmums
    mamma mys skrev 2011-10-09 09:49:39 följande:
    snalmums: jag har anna-lena, hon är toppen.. har haft henne de 3 senaste(denna inräknad) graviditerna:) o jag kan inte tänka mig någon annan läkare...slutar hon då är det färdig producerat med barn från min sida;)

violatricolor: tanken med bricanyl oavsett om man får injektion,dropp eller tablett är att förebygga o minska sammandragningar i samband med insättandet av cerklaget...var 4de vecka är kanske lite glest till en början..jag har gått först varannan vecka, men eftersom allt såg bra ut drog vi ut till var tredje vecka o min tapp är opåverkad o nästan 5 cm lång o sluten...ska på kontroll om 2 veckor o är då nästan 31 fulla veckor o då först om det ser bra ut så skippar vi kontroll tills klippet i vecka 36...förra graviditeten hade jag mkt sd så då gick jag på kontroll varannan vecka...jag tror ändå att cerklage är bra o hjälper tappen..o får du sd så får du bricanyl..be om det vid insättandet så har du iaf en grund dos med bricanyl i dig..sen är det vila vila vila som gäller tills du kommer till säkrare veckor o minsta lilla du oroar dig så åk in på extra kontroll..men du ska se att du är i säkra händer..det kommer säkert gå toppen bra...kramar om  o sist men inte minst...lita på dig själv o stå på dig..det är dig o ditt barn det handlar om..är du orolig så kräv extra kontroller o jag tror du gör rätt val som väljer cerklage..

jomanjano: vad skönt att dom har en plan för dig..håller tummarna stenhårt:) 

vixan: gud vad skönt för dig..grattis..då får vi se när miraklet vill titta ut:) 
    okej, ja hon är riktigt bra. hon satte in mitt akuta cerclage och troligtvis blir det hon igen som sätter det nästa gång också om det ska bli fler barn här. det var hon och torbjörn som hade mina kontroller oftast men ibland kunde jag få träffa andra på spec mvc också. jag frågade hur vanligt det är att dom sätter cerclage här i örebro fick till svar att på ett år är det ca 4-5 pers som får cerclage så det är visst inte så jätte vanligt här. kul att man har någon mer här ifrån örebro län som också har/fått cerclage.Skrattande vart bor du någonstans om jag får fråga?

kram
    bf 3 september
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 13:53:09 följande:
    viola: är det läkaren du pratade med som ska göra insättandet också? för mig var det ju så att den läkaren jag hade från början, som jag pratade med om cerklage var ju inte hon som sen gjorde insättandet. hon hade liksom ingen aning om hur ingreppet såg ut, vilka rutiner som fanns kring det osv. kanske är samma för dig, att läkaren du har inte riktigt har koll eftersom det inte är han som ska göra insättandet? på mitt sjukhus är det bara två eller tre läkare som gör insättandet, då det sätts så sällan så har de ngn typ av spetskompetens, att de har ett par som är duktiga på det.
    Det är inte samma läkare som jag träffade i fredags som ska göra ingreppet men jag tror han har bra koll han också. Kan i och för sig vara så att varje läkare bestämmer vissa saker själv och att han därför inte vet riktigt hur det kommer att gå till. Dock har jag träffat även den läkare som ska sätta in det tidigare.  Det är inte så många läkare på mitt sjukhus som gör det heller.

Jag kommer nog också att åka in ändå ibland... Men det är jobbigt att sitta och vänta om man kommer akut. Man kan få sitta flera timmar i värsta fall. Och så  känner jag mig så besvärlig....
    vixan skrev 2011-10-09 14:04:40 följande:
    Jag fick inte bricanyl.
    Ok, då får man inte det alltid alltså.
    vixan skrev 2011-10-09 14:10:57 följande:
    Jag hade glest mellan mina kontroller denna gången. Var fjärde vecka hade jag kontroll och sista veckan kom alla oro så var tredje skulle jag vilja ha. Jag har ju ett misslyckat cerklage bakom mig. Där såg allt bra ut på torsdagen lång och sluten tapp sen på fredagen satt allt igång så även om man gör kontroller ofta så är det ingen garanti. Det är bara lugnande för patienten att få kontroll.
    Ja, jag antar att det mest är för att patienten ska lungnas.... Vad kommer det sig att ditt cerklage inte höll?
  • MiScHoOo

Varför jag ångrar igångsättningen är för att jag trodde helvetet skulle sluta snabbare och det drog flera timmar innan min älskade dotter kom och lustgasen hjälpte inte förutom att jag blev koko i huvudet. Bad om ketogan spruta och fick ingen och då låg jag på förlossningen och hade skit ont. Min ängla barnmorska på kk avd kom för att titta till mig innan hennes pass var slut och såg hur jag plågades och hon gav mig sprutan och kommer inte ihåg om min dotter kom 30min efter. Skönt att slippa igångsättningen mer. För smärta med den är värre än att vänta på sammandragningarna. Men samtidigt är det tur att det finns hjälp att få med droppet.

• violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-10-09 14:43:55 följande:
    Varför jag ångrar igångsättningen är för att jag trodde helvetet skulle sluta snabbare och det drog flera timmar innan min älskade dotter kom och lustgasen hjälpte inte förutom att jag blev koko i huvudet. Bad om ketogan spruta och fick ingen och då låg jag på förlossningen och hade skit ont. Min ängla barnmorska på kk avd kom för att titta till mig innan hennes pass var slut och såg hur jag plågades och hon gav mig sprutan och kommer inte ihåg om min dotter kom 30min efter. Skönt att slippa igångsättningen mer. För smärta med den är värre än att vänta på sammandragningarna. Men samtidigt är det tur att det finns hjälp att få med droppet.
    Ok, då förstår jag. Måste varit hemskt att ligga med smärtan så länge. Jag vill helst inte få igångsättning heller just eftersom det kan bli så utdraget och ändå sluta i snitt. Men samtidigt skulle jag vilja ha ett datum....
  • vixan
    violatricolor skrev 2011-10-09 14:35:13 följande:
    Det är inte samma läkare som jag träffade i fredags som ska göra ingreppet men jag tror han har bra koll han också. Kan i och för sig vara så att varje läkare bestämmer vissa saker själv och att han därför inte vet riktigt hur det kommer att gå till. Dock har jag träffat även den läkare som ska sätta in det tidigare.  Det är inte så många läkare på mitt sjukhus som gör det heller.

Jag kommer nog också att åka in ändå ibland... Men det är jobbigt att sitta och vänta om man kommer akut. Man kan få sitta flera timmar i värsta fall. Och så  känner jag mig så besvärlig....
    vixan skrev 2011-10-09 14:04:40 följande:
    Jag fick inte bricanyl.
    Ok, då får man inte det alltid alltså.Ja, jag antar att det mest är för att patienten ska lungnas.... Vad kommer det sig att ditt cerklage inte höll?
    Mitt cerklage höll eller det satt på plats men man var tvungen att klippa det. Jag väntade tvillingar varav tvilling 1 kom 
    ut i vecka 19 sen stängde jag mig och fick en tapp på 5 cm så man beslöt att jag skulle få ett akut cerklage. Tvilling etts moderkaka satt kvar och blödde så blödningarna retade förmodligen tappen så efter 4 veckor gick vattnet hos tvilling 2 och man beslöt sig för att sätta igång mig. Jag hade också kraftigt med bakterier. Denna gången fick jag cerklage i v 13 och det har inte varit några komplikationer överhuvudtaget än så länge iallafall. 
  • Lanie

viola: jag är säker på att läkarna vet vad de gör, annars skulle de inte sätta cerklaget på dig. jag vill bara ge min bild på hur det var på mitt sjukhus, hoppas jag inte gör dig ännu mer osäker, för det är inte min mening. jag kände väl inte direkt förtroende för min läkare, det är väl därför jag går in så i detalj hur de gjorde på mitt sjukhus. min läkare sa fel saker mot vad man hade läst här i tråden, så jag blev jätteosäker, men sen kom det ju fram till att jag hade rätt i mycket av mitt ifrågasättande, när jag fick en läkare som hade varit med förr. På mitt sjukhus görs detta ingrepp kanske två-tre gånger per år.

jobbigt att det kan bli lång väntan om man åker in när man inte har tid bokad. Jag har väl haft tur eller ngt, för jag har aldrig behövt vänta på läkare mer än en halv timma, men det är väl olika från ställe till ställe.