• Schäfer

Cerclage?

ISSEN skrev 2011-02-19 10:32:41 följande:
    Allt gick jättebra på kollen! Eller ja allt såg ut precis så som hon lämnat det och cerklaget satt där det skulle! Min tapp va 20mm och som jag uppfattat det är det väldigt kort va? Hur lån är era tappar om man får fråga?  Känns rätt drygt just nu då jag inbillar mig att 20mm tapp inte kommer hålla spec länge :(  Om den blir kortare så finns et ju logiskt sett inget för cerklaget att hålla sig fast vid eller har jag fel? Jag ligger iaf ner så mkt som det går att ligga ner med två små yrväder hemma :) Går över förväntan måste jag säga! Skönt att det finns en sån här tråd som man kan läsa om er andra, har börjat plöja genom tråden från början :)
    Hoppas alla får en trevlig helg!
    Som jag förstått är det inte längden som räknas. Man kan ha en kort och stark tapp, men även en lång och svag så lägg inte för mycket i hur lång den är nu. Det är om den fort krymper eller du börjar öppna dig inifrån som det inte är bra. Vi har alla olika långa från början!
    Jätte skönt att det är oförändrat ju Fortsätt vila du, det är ju viktiga veckor fram till v.28! Kram
  • Schäfer
    ISSEN skrev 2011-02-20 12:39:26 följande:

Tack alla för eran uppmuntran! Hade en sån där orolig dag igår, oroade mig för det mesta och läste en heldel vilket inte alltid är bra! Jag har rätt lång tapp innåt enligt läkaren som är stängd men utåt är den kort! Jag hade fått för mig att 2 cm tapp inte kunde hålla spec långt och är mer eller mindre inställd på det värsta :( Kanske något slags försva ifall något skulle hända! Idag är min sambo jättesjuk så jag har en hel del att göra här hemma med mina två yrväder som busar :) Men ska försöka ligga så mkt det bara går ändå! Hur sjutton har ni andra som har små barn som behöver tillsyn gjort?

Min man fick ta allt ansvar oavsett hur sjuk/frisk eller trött han var...  Eller om man har goda vänner eller släktingar som kan hjälpa till?
    Värst var nog när han var magsjuk och ändå var tvungen att ta hand om både dotter och rasta vår hund... Men vad gör man inte Just magsjuka är lite jobbigt, inte många som vill komma över då...
    Han har haft det jätte stressigt min stackars man, tyvärr har det resulterat i magkatarr också

Hoppas din man kryar på sig fort! Det mesta kan man skjuta på till en annan dag, men barnen behöver ju såklart tillsyn!
  • Schäfer
    ISSEN: och glöm inte - man kan inte göra mer än sitt bästa {#emotions_dlg.flower}
  • Schäfer

Hej, tittar in lite snabbt o berättar att vi fick en pojke i måndags natt efter en dramatisk förlossning som slutade i panik med två skrikande läkare som mer eller mindre slet ut honom med sugklocka då han fastnat och hade navelsträngen runt halsen... Men nu mår vi bra Han har inte fått något namn ännu. 3200 g och 49 cm och helt underbar! Vi blir kvar några dagar då han ev är lite gul och så behöver han tilläggsmatas. Nu ska vi träffa läkaren! Kramar från oss

• Schäfer

Hej, tittar in en snabbis. Vi har fått flytta till neonatalen då skruttens gulsot blev farligt hög Det pratades om ev. blodbyte men det verkar som han slipper det! Vi kämpar nu med ljusterapi och sondmatning... Har inte fått hålla i honom på över ett dygn så det känns lite tufft just nu. Är så gråtmild att jag knappt står ut med mig själv Kram alla, jag får läsa ikapp en annan gång men håller såklart mina tummar för er alla!

• Schäfer

Trassel: Tack för stöttande ord! Jag fick tillåtelse att amma honom lite snabbt nyss och det var så skönt! Det verkar gå åt rätt håll. Vår älskade Melvin är tapper Han föddes alltså i v.36+1 och vägde 3200 g och var 49 cm lång Hoppas det går bra för din vän Magda! Det finns många små här på avdelningen...

• Schäfer

SaraDK: varmaste kramarna till Dig! Håller tummarna för det bästa... Ego: vi har fått komma hem med hemsjukvård och det är så skönt!

• Schäfer

Ang sjukintyg så sjukskrev min läkare mig från att cerklaget sattes till v.38 på en gång och det var inga problem med Försäkringskassan. Hon skrev kort om min bakgrund och att det nu var risk för förtidsbörd.

När det är risk för förtidsbörd kan man inte sjukskriva längre än till v.38 eftersom de sedan är fullgångna. Nu kom jag ju inte så långt, men jag hade ju problem med fogarna så det hade troligen blivit förlängt till BF pga fogarna sen. Annars får man ta ut föräldrapenning sista veckorna, eller semester, eller tjänsteledigt...

Här drog lilleman ut sonden i morse så vi väntar på hemsjukvården så de kan sätta en ny...

• Schäfer

Hej alla,

Sara DK fortsätter att hålla tummarna för positiva besked senare i veckan!!!

Jag läser och tänker på Er och håller mina tummar för Er! Men hinner inte skriva så mycket längre, när jag läst klart och ska skriva är det någon som vill äta och så blir det inget inlägg... Men jag tänker på Er massor!!!
    Mitt cerklage gjorde verkligen nytta Det var förkortat men stängt och fint ända tills det klipptes. Så fort det klipptes öppnade jag mig 2 cm direkt
    Sedan öppnade jag mig från 3 cm till 10 cm på mindre än 2 timmar så speciellt "stark" är i alla fall inte min cervix!

Ser att det finns nya i tråden också - Välkomna och grattis till nya frön Själv var jag sängliggande hemma från att cerklaget sattes i v.14 till att vi passerat 34 fulla veckor. Jag gick enbart på toaletten och så duschade jag var annan/var tredje dag...

Nu vill liten skrutt ha mat...igen... Baby

• Schäfer
    ISSEN skrev 2011-03-14 14:11:57 följande:
    Är det konstigt att min läkare endast gör en vanlig gynundersökning varje gång jag är där?? Har inte gjort ett enda vul sen cerklaget sattes! Bara ett vanligt!  Och som jag har förstått det så kan tappen växa en aning samt krympa...men min läkare säger att det inte är så så man börjar ju undra hur det är?
    Jag blir lite smått oroad över att jag ska typ öppna mig eller nåt när hon inte har kollat med vul men det kanske hon borde känna isåfall!
    Imorgon är det dags för RUL och jag är supernervös :/ Hoppas allt står rätt till med min inneboende och att vi går därifrån lyckliga :))
    Skulle vara lite kul att få veta könet oxå men det spelar ingen som helst roll även om det självklart vore hemskt kul med en tjej då vi har två killar redan, men huvudsaken är att bebisen är frisk och mår bra :)
    Har kommit en bit in i graviditeten och nu har jag börjat känna lite tryck neråt när jag precis ställt mig upp!  Inte så mkt ännu men nu vet jag iaf vad ni andra pratar om när ni pratar om tryck neråt!
    Har haft barnkalas här hemma i helgen då min son fyller 5 på Ons så vi har verkligen haft full rulle här hemma, har suttit ner för det mesta men kännde mig väldigt trött i "magen" igår kväll! Nu blir det vila för hela slanten ända tills bebis kommer ut vilket förhoppningsvis inte är snart!
    Hej,

jag tycker det är jätte konstigt att hon gör gynundersökning på dig!? Först och främst ska man inte göra gynundersökningar om man har försvagad cervix då det kan "reta igång". Man ska inte "känna på tappen" då även det kan reta igång.
    Om du läser medicinsk fakta om cerklage står det klart och tydligt att gynundersökning inte är tillförlitligt som mätning.
    Med vul kan man få den mest tillförlitliga mätningen och är även det enda sättet att se om man börjat öppna sig innifrån - sk. funneling.
    Jag skulle absolut ifrågasätta och kräva en förklaring till varför din läkare inte remitterar dig till vul-mätning!? Det ska ju såklart göras av en kunnig läkare som vet hur man mäter.
    SaraDK skrev 2011-03-14 12:56:14 följande:
    Jag går på VUL var fjärde vecka...

Har fått svaren på de sista proverna!
    Fostervattensprovet visade att där inte är några kromosomförändringar och blodprovet visade inget tecken på infektion.
    Alltså så ser det ganska positivt ut jämfört med allt läkaren sa att det kunde vara för 1 ½ vecka sen...
    På onsdag förmiddag har vi tid för nytt u-ljud av hjärnan för att se om det skett några förändringar av vätskan i ventriklarna...
    Vad skönt!!! Det låter ju jätte bra, gissar att en sten föll från bröstet

Här hemma går dagarna till amning, amning och mer amning - precis som det ska vara med andra ord!
    Hinner inte med så mycket internet, men tänker på Er och håller tummarna!!!
    Kramar
Svar på tråden Cerclage?