• Schäfer

Cerclage?

Magda: BM som jag ännu inte träffat skulle komma i eftermiddag...men nu ringde de från mottagningen och sa att hon var sjuk Orkar inte bry mig längre!? Jag är i v.29 och har fortfarande inte träffat henne så nu ger jag upp!
    Hjärtklappningen är faktiskt lite bättre idag, så lugnar mig lite innan jag ringer någon annan...

Har ju tid för mätning om en vecka - BTW jag fick alltså en tid

• Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-27 13:26:28 följande:
    Schäfer: vilken toppen-bm du har mätning? cervixmätning el?
    Cervixmätning! Min läkare är ju sjuk och den jag träffade sist tyckte ju inte att jag behövde komma mer så jag var ju orolig att de inte skulle hitta en läkare som kunde skriva en remiss mot hans rådan... Läkare går ju sällan emot varandra om man säger så. Men jag fick alltså en kallelse så det gick bra *pustar ut*
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-12-27 14:22:16 följande:
    ja men just de. skönt att det löste sig då iaf. är det samma läkare som sist, el är det nån annan?
    Står inget namn på kallelsen - bara tid så vi får se...? Hoppas inte
  • Schäfer
    Pulp: kan inte ge dig nått annat råd än att be om extra koll på tappen så det inte händer nått mer. Du ska såklart få prata med en läkare och så kan du be att de mäter och kollar tappen med jämna mellanrum (detta görs med vaginala ultraljud alla andra sätt är opålitliga)! Annars som Magda skriver, undvik onödig belastning till du vet mer. Lycka till!
  • Schäfer

Hem Malin83!
    Just att du har så mycket sammandragningar gör mig tveksam till att cerklage skulle vara ett alternativ!? Låter som det är sammandragningarna som är "boven" för dig och inte försvagad livmoderhals. En försvagad livmoderhals öppnas och/eller utplånas utan att man har sammandragningar, man känner oftast inget alls.
    Min gissning är därför att det är dina sammandragningar man ska försöka behandla (vila, bricanyl osv, men det kan du säkert bättre än mig...).
    Men jag kan svara på dina frågor:

1) Har i mina två första graviditeter öppnat mig runt v.19 och i andra sattet då ett akut cerklage i v.20 (man kollade först så jag inte hade en massa sammandragningar eller värkar) några dagar då jag var inlagd med strikt sängläge. Cerklaget höll i nästan 4 veckor. Båda mina första föddes i v.23+ Ingen av dem överlevde.

2) Första cerklaget (andra graviditeten) sattes akut som jag skev ovan. Andra cerklaget sattes preventativt i v.15 och nu tredje cerklaget sattes också preventativt i v.15.

3) v.20, v.15, v.15

4) Stockholms Läns Landsting på Karolinska Sjukhuset Solna alla tre gångerna

5) Cerklaget som sattes akut höll alltså inte och min son föddes alldeles för tidigt. Andra kom jag till v.35+5 då min dotter föddes frisk. Nu tredje är jag gravid i v.30 och hoppas på många veckor till!

Lycka till!

• Schäfer
    Malin83 skrev 2011-01-02 19:03:55 följande:
    Hejsan och tack för alla era snabba svar!
    Saken som förbryllar sjukvården är att det jag känner inte går att mäta med CTG och kan alltså inte betecknas som SD, jätte frustrerande.
    Så läkarna tror att det är en försvagning det handlar om å att jag är väldigt känslig och upplever trycket och öppningen av cervix som "SD". Magen blir nästan aldrig hård utan det är mer som ett tryck och en tngdkänsla i bäckenet.
    Ju längre mina senaste 2 graviditeter har gått så har cervix blivit kortare och mjukare och mer funneling oavsett hur mycket jag vilar. Det är därför både läkarna och jag tror att det egentligen inte handlar om ett problem som har med SD att göra.

Men jag får väl se hur min dr bedömmer mina chanser/risker denna gång.
    Är hemskt nervös och lite orolig att vi ska behöva göra samma resa en än gång, vill kunna njuta lite mer av denna graviditet och bebistid.

Lycka till alla ni som kämpar och hoppas att allt går bra!
    Hänger gärna kvar i denna tråden och får fler svar på mina frågor och diskuterar vidare i hur era och min graviditet fortlöper. Jag är ju ännu bara i v.6=) Så jag vill inte ropa hej än, men om jag ska hinna kriga med sjukvården så lär jag nog börja snart!
    Hej igen,

det du skriver nu låter väldigt mycket som försvagning och helt annorlunda från ditt första inlägg och cerklage kan mycket väl vara nått för dig!
    Tyngdkänsla är ju klassiskt för oss med försvagade cervix!
    Men som sagt, bara en läkare som har hela din historia kan ju såklart ta det beslutet!
    Vilket landsting tillhör du?
    Stanna i tråden du och håll oss uppdaterade hur det går
  • Schäfer

Ah, pustar ut ett tag till!!! Var på mätning idag och cervix var oförändrad och ingen funneling Tjoho!!! Hur kunde det bli så här bra!?
    Tillväxtultraljud på bebis visar att h*n väger ca. 1632 g och därmed +12,6% En liten tjockis Baby

MIN läkare var tillbaka (tack o lov) så ny mätning om 2 veckor och då ska vi planera datum för borttagandet också Förvånad som kommer sättas till ca 2 veckor innan BF men hon kommer att kolla mig runt v.36 ifall det är så att det skulle behövas läggas tidigare om huvudet ligger långt ner eller så eftersom jag inte kom så långt förra gången...

Ett par veckor till, max fyra, sen får jag börja röra på mig också Skrattande

• Schäfer

Tack Magda! Håller tummarna för Dig på onsdag, helt sjuk vad långt Du kommit också utan cerklage Hejja!!!

• Schäfer
    MagdaA skrev 2011-01-03 20:37:30 följande:
    Ja, de känns lite läskigt! 33+2 idag Börjar tänkte att bäbisen faktist kan komma när som helst nu! samtidigt som man kanske får gå 8-10 veckor till.
    8-10 veckor? Hur länge hade du tänkt gå

Har ni samma hos Er att man inte stoppar förlossningen om den startar efter 34+0 ?
  • Schäfer
    Magda: 37+1 låter alldeles lagom och min lill* får gärna komma då Ebba är ju född 35+5 och jag slipper gärna tiden på medicinsk BB eller NEO (vi låg inne 8 dagar) och problemen med maten (hon orkade inte äta) fick pumpa och koppmata och hon var så trött första månaden... Vore skönt att få ett barn som är helt färdigt Så jag vill gärna gärna gå längre denna gången!!!
Svar på tråden Cerclage?