• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Mamma mys och Lanie: Ok, det verkar ju vara normalt att blöda en del efteråt. Bara att ställa in sig på det. Jag hatar att blöda som gravid...

• Trassel
    Violatricolor,
    Första gången jag ade cerklage 2008 så sattes det med hjälp av ryggbedövning, funkade bra för mej. Jag är gärna "med på" vad som händer. Denna gång var det också ryggbedövning men det var för att jag ville annars söver de likagärna. Bricanyldropp fick jag inte varken förebyggande eller efter. Sammandragningarna har jag upplevt kommit efter cerklagesättandet så lite retar nog bandet men för mej har de aldrig itills påverkat tappen och det ar vart på en okj nivå. Först gången var tappen 4 cm oc oförändrad tills efter klippet. Denna gång något kortare förmodligen lite påverkad av ärrbildning. Först gången så gick det ungfär 4 v mellan de planerade tappmätningarna denna gången glesare men jag får åka in och kolla precis när jag vill om jag känner mej orolig eller om något känns konstigt. Jag känner ju igen mej lite sen sist och kanske är lite lugnad av det men jag känner mej absolut inte säker.
    Blödit ytterst sparsamt efter cerklagesättandet så det där kan nog vara lite olika säkert. Blöder du en del så släpper de nog inte hem dej eller om det är något som inte känns bra.
    Jag har också varit sjukskriven direkt efter insättandet och kommer inte jobba alls. Likadant var det förra gången men jag har ett väldigt krävande jobb. Söker HP eller vad det nu heter nuförtiden runt v 30.
    Hade jag haft ett jobb som jag på deltid kunnat jobba hemifrån så hade npg det funkat för mej.
    Pratade med min handläggare på FK häromdagen faktiskt och berättade lite om vad cerklage innebar och hon var väldigt intresserad och sa att att sjukskrivningen inte skulle vara nått som de tänkte ifrågasätta alls. Så det är ju bra att man kan hjälpa till att informera! Hoppas det hjälper nån annan nu!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-10-09 21:10:10 följande:
    Fast jag är rädd att få mitt underliv och sexliv totalförstört Det är dock ett av de mindre bekymren i sammanhanget....

hoppas inte det. tror det går bra iallafall
  • Pupp

Hej!
    Nu har jag tillbringat dom fem senaste dygnen inlagd på Special bb på Östra i Gbg.
    Allt började i onsdags då jag helt plötsligt fick en blödning igen. Ambulans in till Borås lasarett där som efter undersökning skickade mig vidare med ambulans till Gbg. I Borås tar dom bara hand om barn som föds från v 28.
    Den senaste tiden har varit ett helvete är i v 23+6 idag så som alla förstår är ju varje dag som han vill stanna kvar i magen jätteviktig!
    Vet inte riktigt hur det står till med tappen han som undersökte mig i Borås sa att den var väldigt tunn och i Gbg sa den läkaren att jag var ca 4 mm öppen. Sen har dom inte velat undersöka mer för att det kan reta. Kommer att bli undersökt idag eller imorgon av min vanliga läkare här på östra. Hoppas så att jag inte öppnat mig mer..
    Blödningen har slutat nu så det är ju bra, bebisen mår bra och jag har inga sammandragningar. Jag har inte lämnat sängen sedan i onsdags min man bor här med mig och hjälper mig.
    Kram på er

• FruHellström
    Pupp skrev 2011-10-10 07:36:53 följande:
    Hej!
    Nu har jag tillbringat dom fem senaste dygnen inlagd på Special bb på Östra i Gbg.
    Allt började i onsdags då jag helt plötsligt fick en blödning igen. Ambulans in till Borås lasarett där som efter undersökning skickade mig vidare med ambulans till Gbg. I Borås tar dom bara hand om barn som föds från v 28.
    Den senaste tiden har varit ett helvete är i v 23+6 idag så som alla förstår är ju varje dag som han vill stanna kvar i magen jätteviktig!
    Vet inte riktigt hur det står till med tappen han som undersökte mig i Borås sa att den var väldigt tunn och i Gbg sa den läkaren att jag var ca 4 mm öppen. Sen har dom inte velat undersöka mer för att det kan reta. Kommer att bli undersökt idag eller imorgon av min vanliga läkare här på östra. Hoppas så att jag inte öppnat mig mer..
    Blödningen har slutat nu så det är ju bra, bebisen mår bra och jag har inga sammandragningar. Jag har inte lämnat sängen sedan i onsdags min man bor här med mig och hjälper mig.
    Kram på er
    Jag håller tummar o tår för att liten vill stanna så länge som möjligt! Kram på er!!{#emotions_dlg.flower}
  • MiScHoOo

Pupp. Hoppas hoppas du stänger dig och att bebisen stannar några veckor till. Jag håller alla fingrar och tå. Vad du än väljer de närmsta veckorna. Så snälla ligg ligg ligg ligg och jag ber för er. Styrketräning kram till dagen starkaste kvinna. Kram

• MeOnFire

Nu är jag stressad och nervös inför klippet imorgon.. puh alltså! Har inte sovit på hela natten och har redan sprungit på toa 3 ggr nu på morran( för att göra nr 2.. ;)   )

Vixan: Är du nervös oxå??

• vixan
    MeOnFire skrev 2011-10-10 11:15:23 följande:
    Nu är jag stressadch nervös inför klippet imorgon.. puh alltså! Har inte sovit på hela natten och har redan sprungit på toa 3 ggr nu på morran( för att göra nr 2.. ;)   )

Vixan: Är du nervös oxå??
    hehe jo lite är jag men nog inte som du. =)  Det kommer  gå bra ska du se men vad är du nervös för?
  • vixan

Ligger och klockar mina sammandragningar har allt ifrån 12min-1.5h.