• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    vixan skrev 2011-10-09 14:53:02 följande:
    Mitt cerklage höll eller det satt på plats men man var tvungen att klippa det. Jag väntade tvillingar varav tvilling 1 kom 
    ut i vecka 19 sen stängde jag mig och fick en tapp på 5 cm så man beslöt att jag skulle få ett akut cerklage. Tvilling etts moderkaka satt kvar och blödde så blödningarna retade förmodligen tappen så efter 4 veckor gick vattnet hos tvilling 2 och man beslöt sig för att sätta igång mig. Jag hade också kraftigt med bakterier. Denna gången fick jag cerklage i v 13 och det har inte varit några komplikationer överhuvudtaget än så länge iallafall. 
    Beklagar förlusten. 

Skönt att det inte varit några komplikationer denna gång.

Har ni andra här i tråden varit sjukskrivna något efter insättningen eller under de mest kritiska veckorna? Det verkar som om jag bara kommer att vara sjukskriven två dagar efter insättningen. Sedan ska jag plugga igen... Det är ju inte så fysiskt ansträngande men det är en liten bit att gå varje dag.
  • Lanie

viola: min första läkare tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet. väl på plats på sjukhuset sa den läkaren som satte cerklaget att jag skulle vila en vecka. alltså att jag kunde sjukskriva mig en vecka, den där veckan man får vara sjukskriven utan läkarintyg. jag godtog inte riktigt det heller, så jag låg o grät på uppvaket (inte drama queen alls eller så ) att jag ville ha ett läkarintyg på mer än en vecka. Två veckor hade jag ställt in mig på, men sen när jag väl fick intyget hade de sjukskrivet mig i fyra veckor. hade inga problem med fk, även om läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning. jag struntade i om den skulle gå igenom eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag slapp o gå till jobbet.

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 15:09:05 följande:
    viola: min första läkare tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet. väl på plats på sjukhuset sa den läkaren som satte cerklaget att jag skulle vila en vecka. alltså att jag kunde sjukskriva mig en vecka, den där veckan man får vara sjukskriven utan läkarintyg. jag godtog inte riktigt det heller, så jag låg o grät på uppvaket (inte drama queen alls eller så ) att jag ville ha ett läkarintyg på mer än en vecka. Två veckor hade jag ställt in mig på, men sen när jag väl fick intyget hade de sjukskrivet mig i fyra veckor. hade inga problem med fk, även om läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning. jag struntade i om den skulle gå igenom eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag slapp o gå till jobbet.
    Ibland behövs lite drama queen.... Skönt att sjukskrivningen gick igenom.

Men du jobbar nu eller?
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-10-09 15:02:10 följande:
    violatricolor vill du föda vaginalt eller vill du ha snitt
    Vaginalt, tror jag. Jag gillar inte ryggbedövning och så verkar man ha så ont så länge efter snitt.
  • violatricolor
    vixan skrev 2011-10-09 15:11:24 följande:
    Jag var sjukskriven från och med v13-37+0.
    Hur fick du det? Har du ett tungt jobb? Eller vad kommer det sig att vissa är sjukskrivna och andra inte?
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-10-09 15:12:15 följande:
    Ibland behövs lite drama queen.... Skönt att sjukskrivningen gick igenom.

Men du jobbar nu eller?
    nu är jag mammaledig. Thea är fyra månader. Jag jobbade hemifrån (jobbar på kontor o har långt till jobbet) tanken var att jobba hemifrån heltid, men jag hade ont av cerklaget när jag satt så jag blev sjukskriven på 50 %, resten av tiden låg jag i sängen och jobbade, men sen blev jag ju inlagd i v 25 o sen blev jag helt sjukskriven fram tills hon föddes...
  • Lanie

viola: har man tungt jobb så blir man oftast helt sjukskriven. jag sitter ju bara på kontor, men jag har långt till jobbet (7mil enkel resa och jag reser med buss o tåg har massa byten) så jag ville helt enkelt inte åka till jobbet. chefen förstod detta och tillät mig jobba hemifrån. Sen fick jag ju problem med och sitta, så jag hade ändå inte kunnat sitta på tåg o buss varje dag...

• vixan
    violatricolor skrev 2011-10-09 15:17:42 följande:
    Hur fick du det? Har du ett tungt jobb? Eller vad kommer det sig att vissa är sjukskrivna och andra inte?
    Nej jag har inget tung jobb men han sjukskriver alla då han tror på att tyngdkraften gör sitt.