• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

meonfire: det kommer gå toppen ska du se..o nu får du tänka att det nästan är som en vanlig graviditet..det kan sätta igång när som hellst..precis som för alla andra;) passa på o njut den tiden innan bebis vill göra entre o gör sånt som du inte fått göra innan...lycka till..längtar tills det är min tur:)

fru hällström: klart de klipper ändå:) ät vitlök o drick citron vatten o vila så blir du snart bättre...min läkare säger samma att det sällan sätter igång direkt efter klippet fast här får man vara kvar en timme efter klippet....men hon tror däremot inte att jag går längre än dom andra "fullgångna" barnen.....vill också ha min klippning nuu... 

• Trassel

Ska bli spännande att höra hur det går för klippningarna idag och imorn!
    Jag gick ju från 35+3 till 39+3 och jag hoppas verkligen inte det blir så denna gång! Det kändes som jag gick en månad på övertid! Och då var jag ju ändå 2 cm öppen i tre veckor och inget hände ändå. Supersega hinnor!!

Fru Hellström, käka mycket cvitamin om inte annat så blir du ju lite piggare!

MammaMys, Viola, ja det känns som ett litet delmål faktiskt att komma förbi den där dagen.
    Idag är Snodden piggelin i magen så nu får detnpg bli soffan en liten stund innan lunch!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan

Då var man klippt! Smärtfritt var det ju inte. Det som gjorde ondast var när han drog tråden men det var som när man vaxar sig någon sekunds smärta. Var öppen en cm och mjuktapp.

• mamma mys

vixan: skönt o höra att det är klart:) nä smärtfritt är det ju inte men skönt när det är över..jag var öppen 3cm o mjuk tapp förra klippet..innan klippet var tappen opåverkad...spännande o se när bebis behagar titta ut nu då..hoppas du inte behöver vänta allt för länge...för mig har det känts som att man drar/skruvar ut en korkskruv för varje stygn/tråd de tar...förra gången hade jag 3 trådar..den här gången 2..o när de drar isär det heligaste är ju ingen toppen känsla heller:(...men som sagt.. skönt när det är klart o lustgasen går ur skallen;)

• MiScHoOo

Grattis tjejer för klippet idag och lycka till imorgondagens klipp. Håller tummarna att bebisarna kommer snart. Gud vad spännande det är nu. Själv fick jag ont att jag åkte akut till förlossningen. Etappen var 4 cm stängd och jag tog en bricanyl tab och där fick jag en spruta också. Vaknade jätte tidigt idag för socker testet och det gick bra, hade 7,8 i blodsocker efter drycket som är jätte bra. Bebisen väger idag v 27+0 1046g. Läkaren sa att oddsen ser bra för oss. En vecka till eller två vet ej hur dem räknar, hur som helst så slutar jag vara Lunds patient. Många åter många läkare tror inte jag kommer att nå v 36. Men min lasarett läkare och min man tror att jag når den tiden. Med andra ord allt såg bra ut

• mamma mys

mischooo: grattis det låter ju toppen..de räknar fullgångna veckor..alla läkare räknar fullgångna veckor men ändå 27 fulla veckor är ju toppen...bara massa vila så ska du se att det blir bra...vad kul att du får göra tillväxt ultraljud..skulle också vilja göra sånt o se hur stor bebisen är...har ju liten mage den här gången..minst med alla barn konstigt iom att det är den sista o de brukar ju bli större för varje barn, vad jag hört iaf...men men...tom mindre mage än med första barnet o han vägde bara 2900 vid födseln i vecka 39..så får se vad det blir för stl på den lilla tösen i magen:) än en gång grattis till bra kontroll av tappen..bra att du tar det säkra före det osäkra o åker in för kontroll..

• mamma mys

jag insåg idag att med lite tur så kanske cerklgaet är klippt till 1a advent o jag kan fixa allt jul stök med endast lite bärhjälp pga foglossningen..det är lycka det...o göra iordning det sista inför bebisens ankommst:) äntligen börjar slutet närma sig...imorgon går jag in i vecka 30.weiii:D nu ska jag ta en tablett mot halsbränna o drömma mig bort i framtida julstök:)

• vixan
    mamma mys skrev 2011-10-11 15:24:10 följande:
    vixan: skönt o höra att det är klart:) nä smärtfritt är det ju inte men skönt när det är över..jag var öppen 3cm o mjuk tapp förra klippet..innan klippet var tappen opåverkad...spännande o se när bebis behagar titta ut nu då..hoppas du inte behöver vänta allt för länge...för mig har det känts som att man drar/skruvar ut en korkskruv för varje stygn/tråd de tar...förra gången hade jag 3 trådar..den här gången 2..o när de drar isär det heligaste är ju ingen toppen känsla heller:(...men som sagt.. skönt när det är klart o lustgasen går ur skallen;)
    Kollade de din tapp innan klippet? När kom bebis ut? Nä fy det gjorde ont när de pillade och sköterskan inte gjorde som hon skulle. Har ju dessa onda fogar. 

Fick fortsatt sjukskrivning pga av fogarna. Kan ju inte gå till dagis ens så hoppas FK godkänner det. 
  • mamma mys

hade koll av tappen bara nån vecka innan senaste klippet o då var den opåverkad...iom att allt hade vart lugnt också så tror jag inte det hände nåt under den tiden o läkaren sa inget om att det skulle vart påverkat innan hon klippte så efteråt  hände det grejer..sen tog det 2 veckor efter klippet innan det drog igång...jag fick sjukskrivning den gången för foglossning efter klippet o det blev godkänt så jag håller tummarna...

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-10-11 16:59:42 följande:
    mischooo: grattis det låter ju toppen..de räknar fullgångna veckor..alla läkare räknar fullgångna veckor men ändå 27 fulla veckor är ju toppen...bara massa vila så ska du se att det blir bra...vad kul att du får göra tillväxt ultraljud..skulle också vilja göra sånt o se hur stor bebisen är...har ju liten mage den här gången..minst med alla barn konstigt iom att det är den sista o de brukar ju bli större för varje barn, vad jag hört iaf...men men...tom mindre mage än med första barnet o han vägde bara 2900 vid födseln i vecka 39..så får se vad det blir för stl på den lilla tösen i magen:) än en gång grattis till bra kontroll av tappen..bra att du tar det säkra före det osäkra o åker in för kontroll..

Tack snälla. men 2900g är väl inte dumt heller. Nu har man ett nytt beskymmer och det är att välja bvc och jag känner inte till en bra, får leta efter fakta... Tack för svaret