• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower} 

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10

FruHellström BF 4/11 klipp 12/10

MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10

Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10

Mamma mys BF 27/12-11 klipp??? 

MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snitt mitten av december v. 36 

Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari

Trassel BF 15/2 -12  Klipp ???
  • mamma mys

pupp: usch skickar massa stryke kramar o håller tummarna att bebis stannar många veckor till..mirakel har ju skett...styrke kramar

meonfire och vixan: lycka till imorgon med klippen:) 

fru hällström: lycka till på onsdag med klippet..

själv är jag i 28+5 o var på bm kontroll idag..fortfarande lågt blodtryck o magen mätte bara 26 cm så verkar vara en liten en den här gången:) om man har tur;) är så trött o har ofta huvudvärk men det beror nog på blodtrycket o sen får jag ju inte äta järn tabletter heller....men det är ju bara 11 veckor kvar...sen ska vi ju inte ens prata om foglossningen:( 

• Lanie

viola: man får nog känna sig fram hur mkt man kan bära. känns det tungt, ja då är det för mkt. när jag hade cerklage så tvättade jag ju en del, så lyfte ju tvätt o blev jag trött eller det kändes tungt, slutade jag. så gjorde jag med allt. lagade mat o bakade lite då o då o blev jag trött fick jag lägga mig ner o vila en stund.

de orgasmer man får i sömnen är ju inte så mkt o göra åt. för mig avtog de ju längre in i graviditeten jag kom. i slutet fick jag inte några alls, hela sexlusten hade lyckats o försvinna o den har fortfarande inte kommit tillbaka :(

har ingen aning om hur ofta det drag igång. har faktiskt inte stött på ngn alls här i tråden då det dragit igång under eller kort efter insättandet.

mammamys: det låter jobbigt med huvudvärk o foglossning, hoppas det kan lätta lite

• Trassel

Pupp,
    varje dag som går är ju kanon och att du inte har sd och att blödningen slutat! Alla bra saker får man ta som små guldkorn! Ligg still så håller vi tummarna!!

Vixan, Fru H och MeOnFire,
    klart det kommer gå bra med klippet. Det är ju en fis i rymden i jämförelse.. Lycka till nu!!

Viola,
    det är alltid skönt att höra hur andra har haft det, det ger mer än vad läkarna säger tycker jag.
    Blödningen man får efter cerklaget är ju för att de syr i tappen så det brukar vara ganska lindriga blödningar som går över rätt fort. Hade lite missfärgade flytningar upp mot nån vecka sist och denna gång försvann det på två dagar.
    Vad det gäller kontroller så diskutera det på återbesöket. Du ska ha så många kontroller som DU känner dej trygg med!
    Mina restriktioner är inte lyfta/bära tungt, max några kilo. Inte anstränga mej fysiskt. Inte stressa. Inte sex. Inte bada. Mycket vila. Och då har det ju ändå hitills funkat rätt bra för mej men jag försöker hålla mej till de restriktionerna. ( svårast är att inte lyfta och bära när man har småbarn hemma men det går... )
    Att det drar igång efter insättandet verkar vara väldigt ovanligt i alla fall så jag tror du kan vara ganska trygg med detta.

Själv är jag idag på den där dagen då vi förlorade våran första kille. 21+4. Senast med Sander så var det ju verkligen ny mark efter den dagen och allt kändes nytt och ännu mer osäkert. Nu har jag ju i alla fall Sanders graviditet att jämföra med så det blir ju mer igenkänningsfaktor denna gång men den här dagen känns lite extra i minnet.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007, Sander f 4/12 2008 och till "Snodden" i magen bf 15/2-12.
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-10 20:36:29 följande:
    viola: man får nog känna sig fram hur mkt man kan bära. känns det tungt, ja då är det för mkt. när jag hade cerklage så tvättade jag ju en del, så lyfte ju tvätt o blev jag trött eller det kändes tungt, slutade jag. så gjorde jag med allt. lagade mat o bakade lite då o då o blev jag trött fick jag lägga mig ner o vila en stund.

de orgasmer man får i sömnen är ju inte så mkt o göra åt. för mig avtog de ju längre in i graviditeten jag kom. i slutet fick jag inte några alls, hela sexlusten hade lyckats o försvinna o den har fortfarande inte kommit tillbaka :(

har ingen aning om hur ofta det drag igång. har faktiskt inte stött på ngn alls här i tråden då det dragit igång under eller kort efter insättandet.

mammamys: det låter jobbigt med huvudvärk o foglossning, hoppas det kan lätta lite
    Kanske är så att man får känna efter... Så har jag gjort med aktiviteter som matlagning och städning hittills men just lyft har jag undvikit så gott det går. Man kan inte göra mer än sitt bästa....

Trist med sexlusten Kan ju påverkas av mycket. Graviditet, sexförbud under lång tid, förlossning, småbarn...

Skönt att  höra att du inte stött på någon där det dragit igång strax efter insättandet!
  • violatricolor
    Trassel skrev 2011-10-10 22:02:49 följande:
    Pupp,
    varje dag som går är ju kanon och att du inte har sd och att blödningen slutat! Alla bra saker får man ta som små guldkorn! Ligg still så håller vi tummarna!!

Vixan, Fru H och MeOnFire,
    klart det kommer gå bra med klippet. Det är ju en fis i rymden i jämförelse.. Lycka till nu!!

Viola,
    det är alltid skönt att höra hur andra har haft det, det ger mer än vad läkarna säger tycker jag.
    Blödningen man får efter cerklaget är ju för att de syr i tappen så det brukar vara ganska lindriga blödningar som går över rätt fort. Hade lite missfärgade flytningar upp mot nån vecka sist och denna gång försvann det på två dagar.
    Vad det gäller kontroller så diskutera det på återbesöket. Du ska ha så många kontroller som DU känner dej trygg med!
    Mina restriktioner är inte lyfta/bära tungt, max några kilo. Inte anstränga mej fysiskt. Inte stressa. Inte sex. Inte bada. Mycket vila. Och då har det ju ändå hitills funkat rätt bra för mej men jag försöker hålla mej till de restriktionerna. ( svårast är att inte lyfta och bära när man har småbarn hemma men det går... )
    Att det drar igång efter insättandet verkar vara väldigt ovanligt i alla fall så jag tror du kan vara ganska trygg med detta.

Själv är jag idag på den där dagen då vi förlorade våran första kille. 21+4. Senast med Sander så var det ju verkligen ny mark efter den dagen och allt kändes nytt och ännu mer osäkert. Nu har jag ju i alla fall Sanders graviditet att jämföra med så det blir ju mer igenkänningsfaktor denna gång men den här dagen känns lite extra i minnet.
    Åh jag förstår att den dagen känns extra! Jag känner att ju närmare 22+5, då vår pojke föddes och dog, desto oroligare blir jag och just den dagen kommer nog att vara lång och speciell.

Ja, det måste vara svårt att inte lyfta med en liten kille hemma!

Jag försöker ta det lugnt och har dragit ner på en del åtaganden trots att jag inte är sjukskriven men stress är svårast att undvika tycker jag...
  • mamma mys

trassel...usch dessa dagar är inge roliga:( men skönt att du passerat den..då har du passerat ett del mål..alltid skönt att gå förbi de tråkiga dagarna i tidigare graviditeter...kram

• FruHellström

Usch, jag är så förkyld fortfarande, andra veckan nu... Blir orolig, tänk om de inte klipper imorrn, eller tänk om bebis kommer på samma dag som storebror, dvs nu på Fredag... O jag fortfarande e förkyld. Det ger ju sig inte!!! Snörvlar o snorar o harklar o fan o hans moster!! Nä, nu vill jag bli frisk o så vill jag föda barn! Allt annat är ointressant! ^^

• MeOnFire
    FruHellström skrev 2011-10-11 08:34:16 följande:
    Usch, jag är så förkyld fortfarande, andra veckan nu... Blir orolig, tänk om de inte klipper imorrn, eller tänk om bebis kommer på samma dag som storebror, dvs nu på Fredag... O jag fortfarande e förkyld. Det ger ju sig inte!!! Snörvlar o snorar o harklar o fan o hans moster!! Nä, nu vill jag bli frisk o så vill jag föda barn! Allt annat är ointressant! ^^
    Varför skulle de inte klippa imorgon?? Det får vi allt hoppas på! :) Käka mycket ingefära och drick citronvatten med vitlök i o kurera dig ordentligt idag!

Själv så spyra jag nog snart... Fy fan va ja e nervös, inte för själva smärtan i sig tror jag men allt som är på G och inom räckhåll nu. Man vet ju liksom inte om det startar idag direkt eller om 3 v... 
  • FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-10-11 08:45:00 följande:
    Varför skulle de inte klippa imorgon?? Det får vi allt hoppas på! :) Käka mycket ingefära och drick citronvatten med vitlök i o kurera dig ordentligt idag!

Själv så spyra jag nog snart... Fy fan va ja e nervös, inte för själva smärtan i sig tror jag men allt som är på G och inom räckhåll nu. Man vet ju liksom inte om det startar idag direkt eller om 3 v... 
    Man får ju för sig, att de inte gör det, pga infektionsrisk om man redan har ngt i kroppen, läkare kan ju göra lite som de vill... Citronvatten med vitlök va minsann ngt nytt. :)

Förstår din nervositet oxå, det är ju genast" verkligt" allting. Det är det som känns lite jobbigt med, har man fixat allt, kommer allt gå bra, mår bebis bra o är frisk. tusen tankar!! Samtidigt tycker jag det ska bli så skönt att det snart är klart, man får ju förutsätta att allt går vägen och att man sitter där med sitt lilla pyre om några veckor (dagar). vet inte vad dina läkare har sagt, men enligt min så sätter det sällan igång på direkten efter klipp, utan går vanligtvis ett par dagar, ELLER så går man  tiden ut. 

Jag håller tummarna o tappen för att det går bra idag! Tulla ordentligt på lustgasen