• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    MeOnFire skrev 2011-10-10 11:15:23 följande:
    Nu är jag stressad och nervös inför klippet imorgon.. puh alltså! Har inte sovit på hela natten och har redan sprungit på toa 3 ggr nu på morran( för att göra nr 2.. ;)   )

Vixan: Är du nervös oxå??
    kommer nog inte kika in här imorrn, jag är nervös inför Onsdagen och vill INTE höra om det gjort ont lr varit obehagligt o klippa bort cerklaget Skäms

Men jag tror det kommer gå toppenbra för oss alla 3 denna vecka Får se vem som kalvar först. Jag har bara en känsla i kroppen att nu är det klart lixom, jag orkar inte mer! Sover illa o idag sov jag mellan 9-13 igen. Jag ska ha mitt förlossningssamtal på Onsdag innan klippet oxå... e inte 100 på hur jag vill ha det, förutom bedövning och sen vill jag inte ha samma bm som med sonen, OM de nu jobbar kvar.

Lycka till imorrn nu tjejer!! Kram 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-10-10 15:33:03 följande:
    kommer nog inte kika in här imorrn, jag är nervös inför Onsdagen och vill INTE höra om det gjort ont lr varit obehagligt o klippa bort cerklaget Skäms

Men jag tror det kommer gå toppenbra för oss alla 3 denna vecka Får se vem som kalvar först. Jag har bara en känsla i kroppen att nu är det klart lixom, jag orkar inte mer! Sover illa o idag sov jag mellan 9-13 igen. Jag ska ha mitt förlossningssamtal på Onsdag innan klippet oxå... e inte 100 på hur jag vill ha det, förutom bedövning och sen vill jag inte ha samma bm som med sonen, OM de nu jobbar kvar.

Lycka till imorrn nu tjejer!! Kram 
    Jag tror att du kommer titta in imorgon hehe. Jag ska berätta för min läkare att när de klippte cerklaget i Lund så kändes det inte alls så får han lite press på sig =)
    Vilket fall som helst så gör det ondare att föda barn och cerklage klipp brukar ta 5-10 min. Jag känner mig nervös inför förlossningen och vet inte om jag är redo. Har man gått i ca 30 veckor och oroat sig för förlossningen är det ju svårt att välkomna den. 

• FruHellström
    vixan skrev 2011-10-10 16:29:05 följande:
    Jag tror att du kommer titta in imorgon hehe. Jag ska berätta för min läkare att när de klippte cerklaget i Lund så kändes det inte alls så får han lite press på sig =)
    Vilket fall som helst så gör det ondare att föda barn och cerklage klipp brukar ta 5-10 min. Jag känner mig nervös inför förlossningen och vet inte om jag är redo. Har man gått i ca 30 veckor och oroat sig för förlossningen är det ju svårt att välkomna den. 

Antagligen kommer jag inte kunna låta bli o kika in
    Såklart det gör ondare o föda, men grejen som sådan, att de ska in med sax i murvan o rota, nej fyyyy!!!! Skrikandes Jag vill bara ha tillbaka min kropp, ha sex o bära o gå långa prommisar, OCH klyva ved, jag har massor som ligger som mannen inte kommer hinna med, tänkte försöka ta det asap efter fl. Tungan ute bra lagom träning att börja med kanske innan spinningen drar igång i januari lr så
  • violatricolor
    Trassel skrev 2011-10-09 22:30:41 följande:
    Violatricolor,
    Första gången jag ade cerklage 2008 så sattes det med hjälp av ryggbedövning, funkade bra för mej. Jag är gärna "med på" vad som händer. Denna gång var det också ryggbedövning men det var för att jag ville annars söver de likagärna. Bricanyldropp fick jag inte varken förebyggande eller efter. Sammandragningarna har jag upplevt kommit efter cerklagesättandet så lite retar nog bandet men för mej har de aldrig itills påverkat tappen och det ar vart på en okj nivå. Först gången var tappen 4 cm oc oförändrad tills efter klippet. Denna gång något kortare förmodligen lite påverkad av ärrbildning. Först gången så gick det ungfär 4 v mellan de planerade tappmätningarna denna gången glesare men jag får åka in och kolla precis när jag vill om jag känner mej orolig eller om något känns konstigt. Jag känner ju igen mej lite sen sist och kanske är lite lugnad av det men jag känner mej absolut inte säker.
    Blödit ytterst sparsamt efter cerklagesättandet så det där kan nog vara lite olika säkert. Blöder du en del så släpper de nog inte hem dej eller om det är något som inte känns bra.
    Jag har också varit sjukskriven direkt efter insättandet och kommer inte jobba alls. Likadant var det förra gången men jag har ett väldigt krävande jobb. Söker HP eller vad det nu heter nuförtiden runt v 30.
    Hade jag haft ett jobb som jag på deltid kunnat jobba hemifrån så hade npg det funkat för mej.
    Pratade med min handläggare på FK häromdagen faktiskt och berättade lite om vad cerklage innebar och hon var väldigt intresserad och sa att att sjukskrivningen inte skulle vara nått som de tänkte ifrågasätta alls. Så det är ju bra att man kan hjälpa till att informera! Hoppas det hjälper nån annan nu!
    Tack för att du delar med dig av hur det varit för dig att få cerklage! Jag är skitnervös inför onsdag. Det har varit ett så himla svårt beslut av läkarna men jag hoppas att de nu anser att detta är det bästa och att de inte gör ingreppet för att lugna mig eller något för inte blir man lugn. Det är ändå ett ingrepp med vissa risker... Jag har verkligen inte legat på utan försökt resonera med dem och sagt att jag inte vet vad som är bäst.

Hur ser man på blödningarna då? De kan väl starta ett sent mf/förlossning? Eller gäller det inte de blödningar man har direkt efter insättningen?

Jag ska få narkos. Detta försäkrade jag mig om eftersom jag har fått ryggbedövning två gånger tidigare och det har inte varit bra. Verkar vara svårt att lägga den rätt. Konstigt för jag är normalviktig och har ganska tydlig ryggrad.... Jag kan tänka mig att ge det en tredje chans någon gång i samband med förlossning eller snitt men här verkar narkos vara det vanligaste när de sätter in cerklaget.

Så du har inte heller haft så täta kontroller. Nej, man kanske klarar sig på det... Jag får ju antagligen ett återbesök efter cerklaget och det känns viktigast.

Intressant att du varit sjukskriven och jag förstår att det är för att du har ett fysiskt ansträngande jobb! Jag är student och oroar mig mest över promenader till och från hållplatsen (åker kollektivt) samt för allt bärande av böcker, matlådor, material.

Har ni andra här fått restriktioner? Jag har inte fått några förutom att jag inte ska träna för hårt men jag får gärna promenera och röra på mig. Sex och orgasmer har de inte sagt något om men jag undviker det ändå. Vill absolut inte få sammandragningar.... Och jag bär inte tungt men säkert ett par kilo i väskan ibland.

• violatricolor
    Pupp skrev 2011-10-10 07:36:53 följande:
    Hej!
    Nu har jag tillbringat dom fem senaste dygnen inlagd på Special bb på Östra i Gbg.
    Allt började i onsdags då jag helt plötsligt fick en blödning igen. Ambulans in till Borås lasarett där som efter undersökning skickade mig vidare med ambulans till Gbg. I Borås tar dom bara hand om barn som föds från v 28.
    Den senaste tiden har varit ett helvete är i v 23+6 idag så som alla förstår är ju varje dag som han vill stanna kvar i magen jätteviktig!
    Vet inte riktigt hur det står till med tappen han som undersökte mig i Borås sa att den var väldigt tunn och i Gbg sa den läkaren att jag var ca 4 mm öppen. Sen har dom inte velat undersöka mer för att det kan reta. Kommer att bli undersökt idag eller imorgon av min vanliga läkare här på östra. Hoppas så att jag inte öppnat mig mer..
    Blödningen har slutat nu så det är ju bra, bebisen mår bra och jag har inga sammandragningar. Jag har inte lämnat sängen sedan i onsdags min man bor här med mig och hjälper mig.
    Kram på er
    Hej!

Jag är ny här i tråden...

Men vill säga att jag blir verkligen berörd av detta och jag hoppas så att lillen stannar länge till i magen!

Har du fått något för lungmognaden eller väntar de med det?

Kram
  • Pupp

Hej! Vad gulliga ni är! Det värmer med alla lyckoönskningar och tummar!
    Nu har snart en dag tull gått och imorgon når vi v 24 fulla.. Vill ju komma längre men nu känns det iaf som vår lille har chans att klara sig..
    Har fortfarande inte blivit undersökt blir nog det imorgon eller onsdag.
    Vi fick kortison sprutor med 24 h mellanrum i onsdags kväll och torsdag.
    Kram på er!

• Lanie

viola: jag fick väl inte några direkta restriktioner, utan bara att ta det lugnt, men sen frågade jag väl inte så mkt om det heller då jag redan hade läst i tråden vilka restriktioner tjejerna hade fått och sen hade jag ju varit i kontakt med olika sjukhus, hur de såg på saken.. o både här o de läkare jag pratade med sa att man skulle undvika tunga lyft, långa promenader, inga bad, inget sex eller orgasmer.

• violatricolor
    Pupp skrev 2011-10-10 19:07:08 följande:
    Hej! Vad gulliga ni är! Det värmer med alla lyckoönskningar och tummar!
    Nu har snart en dag tull gått och imorgon når vi v 24 fulla.. Vill ju komma längre men nu känns det iaf som vår lille har chans att klara sig..
    Har fortfarande inte blivit undersökt blir nog det imorgon eller onsdag.
    Vi fick kortison sprutor med 24 h mellanrum i onsdags kväll och torsdag.
    Kram på er!
    Chansen ökar för varje dag....

Vad bra att ni fått kortison!
    Lanie skrev 2011-10-10 19:18:27 följande:
    viola: jag fick väl inte några direkta restriktioner, utan bara att ta det lugnt, men sen frågade jag väl inte så mkt om det heller då jag redan hade läst i tråden vilka restriktioner tjejerna hade fått och sen hade jag ju varit i kontakt med olika sjukhus, hur de såg på saken.. o både här o de läkare jag pratade med sa att man skulle undvika tunga lyft, långa promenader, inga bad, inget sex eller orgasmer.
     Det låter bra. Hur tungt vågar man lyfta tro?

Min skolväska kan innehålla: En bok, block, penna, matlåda, mellanmål, mobil, plånbok, vaselin, handkräm, mascara, consealer, trosskydd, spypåse.... Ja, det blir en del! Lämnar förstås så mycket jag kan hemma men bara maten väger ju och det är dyrt att köpa varje dag...

Orgasmer undviks definitivt! Dock kan man ju få det i sömnen utan att veta om det. Jag har min sexlust kvar, tyvärr, säger jag....

Ursäkta alla frågor och min totala öppenhet Men jag är rätt orolig....

Hur vanligt är det att insättandet drar igång något egentligen? 
  • violatricolor

För övrigt har jag inte badat sedan jag plussade så hela den varma sommaren undvek jag bad.... Trist men jag hoppas det var värt det! Inga bad i badkar heller förstås. En del fattar inte varför jag undviker så mycket...