• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-01 10:05:17 följande:
    Hej på er allihop!!!

Hoppas att det är ok att bara hoppa in hos er så här, men har följt denna tråd nu en längre tid. Då jag fick min ceklage insättnings tid igår känner jag nu att jag behöver lite stöd!

Är mitt andra cerclage, men är ändå nervös fast det förra gången resulterade i en flicka i v 36! Är enl läkare i v 12+3 idag och enl mig själv minst i v 13+0. Skulle först fått en cerclage tid v 45 (enl läkare då i 13+5), men har nu inte fått den förrän i v 47 (enl läkare då i v 15+5). Tycker att det känns lite i senaste laget....när har ni fåtte era cerclage insatta?   

vad roligt att se dig igen. Grattis till en ny graviditet. Jag har för mig att jag var i v 14-15 när jag fick mitt vanliga cerklage som inte höll.  Lycka till och grattis igen.
  • Silverklar

Pupp: Grattis till lille Love! Håller tummarna för att allt ska gå Jersey, trots den tidiga födseln! Kramar ...................................... Jag har också fått konstaterat att jag har GBS. Avslutade en antibiotikakur i torsdags på 10 dagar som startades under min sjukhusvistelse, bl.a. tror jag för att de tänkte att GBSn kunde påverka så att jag fick mina problematiska sammandragningar, nu har jag ju bara några om dagen för det mesta. Kommer även att få antibiotika genom dropp vid förlossning.

• Silverklar

Lill Z: Välkommen! Jag fick mitt cerklage "akut" i v 22+0, när de sett att tappen minskade i ökande fart, men jag hade ganska lång tapp kvar ändå så fanns bra med längd att sy i. Sitter bra än så länge lycka till med insättningen och det går säkert bra!

• Lill Z

Tack för alla svar! Vet inte riktigt när min tapp har börjat minska....men det jag är lite rädd för också är att man ska få ett missfall när dem sätter in cerclaget om det skulle reta upp tappen. Känns som man gått sååå länge redan, och att veckorna segar sig fram och skulle det sen gå snett med cerclaget när man sätter in det "så sent"....ähhh, orkar inte tänka så långt!!

Ska på KUB test på torsdag och vill ju eg att jag ska ha rätt ang mina veckor, alltså att jag är längre än Dr tror. Men är det så så kommer jag ju att vara i vecka !6-v17 + ?....ja,ja finns ju inte så mycket att göra åt det nu. Är ju glad att jag iaf får ett cerclage!

MiScHoOo: Har följt dig ett tag nu och det är såååå himmla kul att du kommit så långt i grav. Du fick ditt cerclage insatt i lund, va? Har du fortf någon Dr där som följer dig nu under grav? 

• MiScHoOo

Lill Z. Ingen dr i Lund som följer mig, men han som gjorde operationen trodde jag skulle nå till v 25-28 och idag är jag i v 30+0. Känns som en saga för mig. Den som följer upp mig är förlossnings överläkare i Helsingborg och min privat läkare. Kontroll var 14 dag och sedan en månad tillbaka bm var 14 dag också. Jätte skoj att dem tar mig på allvar denna gången och dessutom så bestämmer jag rätt så mycket hur jag vill ha det. Jag var också så rädd som du när det gällde cerklaget. Att man ska få det sent. När man väntar känns det jobbigt men överläkaren sa till mig att v 14-15 är det säkra perioden. Gud vad glad jag är för din skull och tack att du följer min resa.

• Lill Z

Jag går bara i Lund denna gång, har hittat en Dr där som jag fått förtroende för. Har tyvärr dålig erfarenhet av Hbg (sen jobbar jag dessutom i de regionerna på lasarettet)....men ibland hade det ju varit enklare att gå där istället, eller iaf närmre !

Förstår att det måsta kännas underbart för dig att kommit så långt...jag kommer ihåg när jag tog mig till v 28 förra grav. Var sååå skönt, när man börjar fatta att man verkligen ska få ett barn!!!   

• MiScHoOo

Lill z jobbar du i helsingborg? Skönt att man passerar en viss vecka och alla andra veckor är mega plus. Läste en tråd för dem som väntar tvillingar eller även trillingar och där fanns det ett par som fick tre flickor i v 23 och en dog efter den andra. Gud vad ledsen jag blev och alla hemska tankar man får och man lider med dem. Usch. Livet är inte rättvis men det finns alltid en anledning. Din dr är på lasarettet? Han dom jag hade i Lund är helt underbar tror han hete borgefelt.

• Lill Z

Japp, jobbar på Hbgs lasarett! Min Dr är på Lunds Lasarett..Överläkare där. Han är super bra. Har ingen Dr i Hbg, ingen på lasarettet och ingen privat.

Jag försöker låta bli att läsa för mycket....men det är ju svårt att låta bli, tänker på trillingarna du skriver om. Brukar försöka att tänka på hur många det går bra för istället, men det är ju offtast det som gått illa man hör om. 

Kommer du att föda i Hbg?? El snittas, för det blir snitt, va?     

• vixan

Nu känns det som att lilla bebis alltid kommer att stanna i magen. Ut och gå säger alla..... men jag har ingen ork och det gör ju ont. Sen är det ju häftigt att man gått över tiden. Fast det sa UL BM när jag gjorde RUL " Du kommer gå över tiden oroa dig inte". Synsk kanske???