• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    mamma mys skrev 2011-10-31 14:42:54 följande:
    becka 81: skulle tippa på att anledningen till att abdominellt cerklage inte är det vanliga är för att det är mer avancerat o större ingrepp än vanligt cerklage....misstänker att de kommer vilja att du ska ta det lite lugnare denna gång o kanske använder de en bredare tråd...men håller tummarna att det går bra iaf o att det nya cerklaget håller.

mischooo:jag är sjukt trött på det här jag med..går in i vecka 33 på onsdag....såå såå trött o uttråkad....vill ha en tidig klipptid nuuuu...hatar att vänta:/ 

meonfire: ja enda enledningen jag ser att man inte ska vara där o pilla pga infektionsrisk är om vattnet gått då det är fri passage för bakterier men nu är det ju fosterhinnor som skyddar bebisen...ja lycka till..ingen aning om jag skulle nå o pilla pga magen...tycker bara det är avancerat att torka sig efter toa besök.;)

Det är ju också så att främmande bakterier kan ta sig upp in i livmodern och då kan fosterhinnan gå sönder och vattnet gå. Har ju varit med om det själv. 

Fast i Meonfire läge så gör ju inte det något för bebis ska ju komma ut. =) 
  • Becka81

Pupp: födde också i 25+2 med akut kejsarsnitt och det har gått riktigt bra för min dotter. Märks inte längre att hon varit en prematur och nu är hon strax över två år. Visst är det en speciell tid ni har framför er, men ni ska se att allt blir bra till slut även om ni kommer ha upp och nergångar.

• mamma mys

vixan: ja fast det tycker jag är självklart att man inte är där o pillar i försök att göra en hinnsvepning förens det är dax för bebis att komma....men samtidigt tycker man ju då att det måste vara en risk att ha sex o det säger ju alla att det inte är nån fara att ha sex om man inte har en risk graviditet som vi slapp tappar har....

• vixan
    mamma mys skrev 2011-10-31 20:06:05 följande:
    vixan: ja fast det tycker jag är självklart att man inte är där o pillar i försök att göra en hinnsvepning förens det är dax för bebis att komma....men samtidigt tycker man ju då att det måste vara en risk att ha sex o det säger ju alla att det inte är nån fara att ha sex om man inte har en risk graviditet som vi slapp tappar har....
    Så länge man är stängd och har slemmis kvar så är sex ingen fara. Jag har fått bakteriefobi efter min förra graviditet.  =) 

• MeOnFire

fast jag är ju inget av det... O vi har haft sex nu.. Men ingen vattenavgång o det är väl viktigast eller? 

• Lill Z

Hej på er allihop!!!

Hoppas att det är ok att bara hoppa in hos er så här, men har följt denna tråd nu en längre tid. Då jag fick min ceklage insättnings tid igår känner jag nu att jag behöver lite stöd!

Är mitt andra cerclage, men är ändå nervös fast det förra gången resulterade i en flicka i v 36! Är enl läkare i v 12+3 idag och enl mig själv minst i v 13+0. Skulle först fått en cerclage tid v 45 (enl läkare då i 13+5), men har nu inte fått den förrän i v 47 (enl läkare då i v 15+5). Tycker att det känns lite i senaste laget....när har ni fåtte era cerclage insatta?   

• vixan
    MeOnFire skrev 2011-11-01 09:54:34 följande:
    fast jag är ju inget av det... O vi har haft sex nu.. Men ingen vattenavgång o det är väl viktigast eller? 
    Nu i den sitsen som vi befinner oss i är det nog så som du skriver att så länge man inte har fått vattenavgång så skyddas ju lilla bebis. Det som hände mig var enligt läkarens misstankar att jag öppnat mig och bakterier kommit i i livmodern och något med hormoner som startat vattenavgången. SKulle detta ske för oss nu så är det ju bara bra.

Vi har också haft sex men det är tydligen ganska så mycket sex som behövs för att det ska komma igång. Känns inte som jag orkar hålla på som kaniner just nu.

• vixan
    Lill Z skrev 2011-11-01 10:05:17 följande:
    Hej på er allihop!!!

Hoppas att det är ok att bara hoppa in hos er så här, men har följt denna tråd nu en längre tid. Då jag fick min ceklage insättnings tid igår känner jag nu att jag behöver lite stöd!

Är mitt andra cerclage, men är ändå nervös fast det förra gången resulterade i en flicka i v 36! Är enl läkare i v 12+3 idag och enl mig själv minst i v 13+0. Skulle först fått en cerclage tid v 45 (enl läkare då i 13+5), men har nu inte fått den förrän i v 47 (enl läkare då i v 15+5). Tycker att det känns lite i senaste laget....när har ni fåtte era cerclage insatta?   
    Hej och välkommen hit! 

Jag fick mitt första cerklage i v 20 och det höll i 4 veckor. Mitt andra cerklage var ett planera och det sattes v 13+3. 
  • Lanie
    Hej på er allihop!!!

välkommen hit!

fick mitt cerklage i v 13+1.. det vanligaste är ju o få planerat cerklage mellan v 13-15 så det är ju absolut inte försent o få det då du får det, men jag förstår att du vill ha dit bandet så fort som möjligt.. lycka till!
  • violatricolor
    Hej på er allihop!!!

Mina läkare sätter ofta planerat cerklage i v 16-19. Jag fick ett planerat cerklage i v 18+3. Tappen var alltså sluten och 35 mm lång. Jag tyckte också det kändes konstigt att få det så sent för jag läste ju här att andra fick det tidigare men det var aldrig tal om att jag skulle få det i v 13-15 som många får.

Risken är ju att tappen hinner förkortas mycket till insättningen men i mitt fall trodde de inte det och de mätte den också vid två tillfällen innan insättningen.  Läkarna verkade inte tycka att det var något konstigt alls med att avvakta... Svårigheter att sätta cerklaget uppstår ju främst om tappen förkortats mycket och man kanske till och med har buktande hinnblåsa. Så man måste nog skilja på att sätta ett akut sent cerklage och ett planerat sent cerklage.

Ska tillägga att ett av skälen till att det sattes så sent var att jag inte var något solklart fall för cerklage (tyvärr) utan de förde en lång diskussion, gick igenom forskning mm. Min historia är att jag fått en son i v 22+5 (hade då värkarbete ett dygn) och att jag har en livmodermissbildning (talade för cerklage). Men det blev alltså uppskjutet max någon vecka pga att läkarna inte bestämt sig.