• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

Hmmm varje gång jag gör blanksteg i min iPad och trycker på posta inlägg så försvinner blankstegen. Sorry för att det blir lite kompakta inlägg.

• mamma mys

mischooo: jag kör ju med hårtborttagningskräm så är inte så avancerat som rakning nu när mage o tuttar är i vägen;) o så har jag bara ansat lite nu under tiden när man ändå inte fått ha sex....men sen senaste kollen har jag inte brytt mig..är ju ändå ingen som är där o kollar..mennu när det vankas klipp av cerklage o sex så passar jag på att fixa till down there;)

jag har också använt lactulos men har tagit 10-15 ml på kvällen sen på morgonen har det verkat så pass att man inte behöver anstränga sig överdrivet med att få ut det...o oftast får jag gå på toa en eller två ggr till under dagen sen... 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-27 19:23:06 följande:
    mischooo: jag kör ju med hårtborttagningskräm så är inte så avancerat som rakning nu när mage o tuttar är i vägen;) o så har jag bara ansat lite nu under tiden när man ändå inte fått ha sex....men sen senaste kollen har jag inte brytt mig..är ju ändå ingen som är där o kollar..mennu när det vankas klipp av cerklage o sex så passar jag på att fixa till down there;)

jag har också använt lactulos men har tagit 10-15 ml på kvällen sen på morgonen har det verkat så pass att man inte behöver anstränga sig överdrivet med att få ut det...o oftast får jag gå på toa en eller två ggr till under dagen sen... 

hahah. jag förstår dig.
  • Becka81

Tar närmare 10 ml nu, men får se om jag behöver ändra dosen senare i graviditeten, men tar min dos vid frukosten. Tror inte det har så stor betydelse iofs när man tar så länge man gör det regelbundet. Undrar om man behöver öka dosen nu när man börjar äta så mycket gott när man närmar sig jul och nyår. ;)

• Lill Z

Ska se om jag vågar mig på 10 ml lactulos i morgon bitti igen, då slipper jag iaf vara vaken hela natten om det blir mag ont igen. MiScHoo: jag blev snittad i v 36 förra gången och tror inte att det blir senare än v 37 denna gång. Så du borde väl kunna tjata till dig en v el tvås minskning tycker jag .

• MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-27 23:00:35 följande:
    Ska se om jag vågar mig på 10 ml lactulos i morgon bitti igen, då slipper jag iaf vara vaken hela natten om det blir mag ont igen. MiScHoo: jag blev snittad i v 36 förra gången och tror inte att det blir senare än v 37 denna gång. Så du borde väl kunna tjata till dig en v el tvås minskning tycker jag .

hoppas det, ber för mig
  • mamma mys

åh.. böjde mig ner nyss o skulle sätta i en kontakt till en julstjärna o då får jag värsta sura uppstötningen, kan det bli mer underbart att vara gravid??
    idag har jag en lugn o skön ensam dag för mig själv fram till 14....så ska passa på o ringa alla dessa samtal o imorgon gäller det:S klipp klipp klipp:S ska bli skönt när det är klart....

mischooo: du borde ju kunna få nån vecka tidigare iaf tycker jag..fast iof så räknar de ju också 1-2 veckor + - på bf tiden o vill ju kanske vara säkra på  att bebisen iaf är 36 fulla veckor när den kommer...men jag håller tummarna för dig..det är ju inte kul när man bara har ont hela tiden o mår dåligt över det...

• snalmums
    Lill Z skrev 2011-11-27 13:19:11 följande:
    hej!!!

har fortf lite ont av cerklaget, men har slutat med det mesta i tablett väg nu...tar bara ngn panodil ibland. Tog däremot en yttig pyttig liten dos av lactulos för att göra det lättare för mina stackars tarmar. Men det var det största misstag jag gjort......hade såååååå ont i magen hela natten att jag trodde tarmarna skulle gå sönder. Så nu har jag även fått en rar liten magkatarr. Är paniskt rädd för att bli hård i magen!! Men det som inte dödar det stärker, eler hur brukar man säga?

Det som stärker mig nu är alla ni som nu gått så långt i era graviditeter, måste vara sååå skönt. Tänker att kan ni kan förhoppningsvis jag . Nu är mitt nästa mål det längsta och segaste av dem alla.......komma över mina kritiska v 23-26.......   

Ha en trevlig första advent!!!!!
    jag kan även rek inolaxol för just om du blir hård i magen eller rädd för det, finns att köpa receptfritt på apoteket. tog en påse varje morgon och det hjälpte jätttte mycket hahaha!
    lilltjejen kom den 29 augusti
  • mamma mys

nu är alla samtal ringda o sen måste jag tanka o åka o hämta ut bromsbeläggen som jag beställde till bilen o sen imorgon innan sjukhuset så ska jag lämna in bilen på felsökning...