• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    Lill Z skrev 2011-11-27 15:58:21 följande:
    Lanie: vad är parafinemulison, kan man "ta"det utan att det retar igång förlossningen???
    det kan du ta utan problem. jag fick det på sjukhuset när jag låg inlagd. det är skonsammare än lactulos. finns o köpa på apoteket.. är iofs rätt dyrt, men får mig var det en räddare i nöden! det är en vit vätska som påminner om mjölk..
  • Lill Z

MiScHoOo: Det datumet du har nu var den 27 dec, eller? Hur långt är du då?

• violatricolor
    mamma mys skrev 2011-11-27 13:44:23 följande:
    lill z: jag hade ont i några månader av cerklaget, men nu känner jag bara av det iblnad....prova med fibrer istället för magen..katrinplommon o lite linfrön...blir jag hård i magen så får jag mer sd så ser till att få sköta magen iaf varannan dag minst ....använd inte microlax..det kan faktiskt starta förlossningen om kroppen är redo o det vet man ju aldrig med våra kroppar...

idag har vi haft städdag så skönt att det är rent o fint igen:) snart väntar duschen med lite hårbortagning i de nedre regionerna o klippa tånaglarna o måla dom tänkte jag så man känner sig lite fin.....imorgon ska benen få sig en omgång..sen är jag redo för klippet:) längtar samtidigt som jag blir lite nervös när jag tänker på det...

trevlig första advent på er allihoppa:) 
    OJ, vad spännande med klipp! Tänk vad häftigt att du nått fram till det (snart)!
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2011-11-26 14:36:42 följande:
    Hur har ni haft det med viktuppgång nu när ni inte rör er lika mycket som innan pga cerclaget? Jag är normalviktig och har haft en väldigt blygsam viktuppgång till en början. Men huxflux har jag gått upp ett kilo i veckan under tre veckors tid. Har nu gått upp totalt 4 kg och är 23+4. Inte så mycket i det stora hela, men har ju gått så oerhört fort. Hur har ni det?
    Låter ungefär som jag. Var normalviktig innan graviditet (BMI på 23 ungefär). Fast jag gick ner 3 kg i vikt i början pga kräkningar och svårt att äta. Gick sedan upp det jag tappat och 5 kg till så jag väger 5 kg mer än innan jag blev gravid och har ökat med ungefär i kg i veckan sedan v 18. Är i v 25+0. Jag har också varit lite orolig för att jag gått upp så mycket på kort tid. Får se. Jag äter inga mängder men lite mycket fett (ost, glass, grädde) och socker. Men jag tänker att man brukar öka det mesta v 20-30 så jag hoppas att det inte drar iväg för mycket. Annars får jag ta tag i det efteråt. Vet inte om risken för graviditetsdiabetes redan ökat?
  • mamma mys

nu är håret borta o har skrubbat hela kroppen o smörjt in mig, filat fötterna o smörjt in dom med..skönt att pyssla om sig själv lite...ikväll ska jag be sambon massera axlarna....
    ja det är riktigt skönt att klipp tiden närmar sig..ja man känner sig riktigt fri efter klippet kommer jag ihåg med de andra....

imorgon ska jag ha telefon terror o ringa verkstäder o försökringskassan o sånna grejer o köpa coca cola o lägga i bb väskan så den är klar....snart blir det middag..kyckling o ris med currysås..mmm är så sugen nu... 

• Trassel

Becka,
     men det kan ändå vara lite olika med hur man går upp. Sist gick jag upp knappt ett kg mellan v 31 och 37 och lite mer innan och efter. Kollar de blodsockret på dej eller ska du göra glukosbelastning? Säkert ingen fara.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-27 16:08:35 följande:
    MiScHoOo: Det datumet du har nu var den 27 dec, eller? Hur långt är du då?
    jag är i v. 33+5 idag och snitt datum är jag i v 38+0
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-27 17:22:21 följande:
    nu är håret borta o har skrubbat hela kroppen o smörjt in mig, filat fötterna o smörjt in dom med..skönt att pyssla om sig själv lite...ikväll ska jag be sambon massera axlarna....
    ja det är riktigt skönt att klipp tiden närmar sig..ja man känner sig riktigt fri efter klippet kommer jag ihåg med de andra....

imorgon ska jag ha telefon terror o ringa verkstäder o försökringskassan o sånna grejer o köpa coca cola o lägga i bb väskan så den är klar....snart blir det middag..kyckling o ris med currysås..mmm är så sugen nu... 

grattis, du påminnde mig när jag rakade mig var 2v-3v tills min man sa till mig gör det 1 gång i v så underlättar det för dig, jätte skönt.
  • Becka81

Trassel: ska be dem kolla blodsockret nästa gång. Skrivs en hel del om tarmarna. Är ju väldigt individuellt vad man gillar och vad som funkar. Jag har normalt sett en lite strulig mage så för mig fungerar flytande lactulos riktigt bra, tar det dessutom i ett glas med juice. Man måste ju så klart anpassa dosen. Dessutom så kan det ta någon dag innan det flyter på bra, lätt att få lite ont i mahgen i början särskilt om man tar för mycket. Står att man ska ta en hög dos i början, men tycker därför artt det är bättre att ta lite mindre så att tarmarna vänjer sig och inte får en shock. Fick parafinemulsion på sjukhuset i förra graviditeten och det var lite för svagt för mig. Dessutom kändes det dom att dricka bodylotion för det var ungefär så det luktade för mig iaf. Hoppas ni alla har och har haft en skön första advent. Jag ska njuta av en lugn kväll med min man eftersom vår dotter lyckligtvis somnat i god tid. Troligen helt slut efter dagens alla intryck med julbord, släktingar och adventspynt.