• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

Hoppas allt är bra med mamma mys och barnet. Hur är det med dig Mischoo? Här är det som vanligt lugnt och ngtråkigt. På torsdag ska jag till sjukhuset koll. Är även samma dag i graviditeten som jag blev inlagd sjukhuset i min förra graviditet och torsdag nästa vecka är den dagen då jag födde. Lite pirrigt nu när det närmar sig.

• MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-11-29 19:49:10 följande:
    Hoppas allt är bra med mamma mys och barnet. Hur är det med dig Mischoo? Här är det som vanligt lugnt och ngtråkigt. På torsdag ska jag till sjukhuset koll. Är även samma dag i graviditeten som jag blev inlagd sjukhuset i min förra graviditet och torsdag nästa vecka är den dagen då jag födde. Lite pirrigt nu när det närmar sig.

tack snälla, jag mår så bra man kan, har börjat få extrema halsbränna utöver alla andra symptom... Jag överlever sista månaden hoppas jag.

hur mår du själv? hoppas kontrollen ser bra ut  du får en fullgången bebis
  • Becka81

Fysiskt mår jag bra. Är 24+0 idag så barnet är inte så stort att det trycker på cerclaget än. Usch halsbränna är inte kul. Haft det till och från de senaste veckorna.

• MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-11-29 20:51:13 följande:
    Fysiskt mår jag bra. Är 24+0 idag så barnet är inte så stort att det trycker på cerclaget än. Usch halsbränna är inte kul. Haft det till och från de senaste veckorna.

Från nästa vecka kommer du ha mål v25 sedan v26 och sedan v27 osv och helt plötsligt har du endast några dagar inför förlossningen. Jag trodde aldrig i historien att jag skulle komma så lång och att tiden går fort framåt och samtidigt känns det segt... hoppas du förstår vad jag menar... hehe kanske behöver ni tolk... blev konstigt snabbt och segt på en och samma gång..
  • mamma mys

hej alla slappisar;) har vart hemma sen 14 tiden..min dag idag..började med att jag vaknade vid 04 i kunde inte somna, tillslut somnade jag om o efter en kort stund ringde väckarklockan..sen åkte vi o lämna in bilen o det gick inte att felsökao sen började det durra satan i bilen när jag kom ut på motorvägen så jag höll på att skita på mig..kommer till sjukhuset o det finns kanppt parkering..2 platser snodde 2 andra bilar..då var jag redan irriterad innan..sen parkerar ju folk som en påse nötter så om man inte har en liten bil är det inte så lätt att parkera...när jag väl kommit in på parkeringsplatsen o stängt av bilen så kommer tårarna pga nervositet o irritation över bilen.... kommer till förlossningen o får först sitta i fika rummet o tårarna bara rinner ..sedan får vi ett rum o läkaren är sen 1,5 timme..sedan så är det dax för klippet o jag får lustgas o så o satan vad ont det gjorde men sen blev jag hög som ett hus o hörde inte ett skit vad nån sa förutom ett sus..när gasen börjar gå ur skallen o läkaren förklarar att jag är öppen 2 cm o tappen är förkortad till hälften..alltså ca 2 cm så kan jag bara le...o inte har jag blödit nåt heller..läkaren tippade på att det ska vara igång om 2 dagar till 2 veckor..så vi får väl se:) sedan låg jag med ctg i 1,5 timme o allt såg bra ut..tror dock att jag är öppen lite mer då läkaren undersökte mig direkt efter klippet o sedan sprang iväg till operation..förra gången väntade hon  ca 30 min o då var jag öppen 3 cm...så imorgon är det vecka 36+0...har sedan haft en mysig kväll med ett par vänner o ätit pizza..nu ska jag hoppa in i duschen så får vi se om det blir nåt mys ikväll;)

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-29 21:22:13 följande:
    hej alla slappisar;) har vart hemma sen 14 tiden..min dag idag..började med att jag vaknade vid 04 i kunde inte somna, tillslut somnade jag om o efter en kort stund ringde väckarklockan..sen åkte vi o lämna in bilen o det gick inte att felsökao sen började det durra satan i bilen när jag kom ut på motorvägen så jag höll på att skita på mig..kommer till sjukhuset o det finns kanppt parkering..2 platser snodde 2 andra bilar..då var jag redan irriterad innan..sen parkerar ju folk som en påse nötter så om man inte har en liten bil är det inte så lätt att parkera...när jag väl kommit in på parkeringsplatsen o stängt av bilen så kommer tårarna pga nervositet o irritation över bilen.... kommer till förlossningen o får först sitta i fika rummet o tårarna bara rinner ..sedan får vi ett rum o läkaren är sen 1,5 timme..sedan så är det dax för klippet o jag får lustgas o så o satan vad ont det gjorde men sen blev jag hög som ett hus o hörde inte ett skit vad nån sa förutom ett sus..när gasen börjar gå ur skallen o läkaren förklarar att jag är öppen 2 cm o tappen är förkortad till hälften..alltså ca 2 cm så kan jag bara le...o inte har jag blödit nåt heller..läkaren tippade på att det ska vara igång om 2 dagar till 2 veckor..så vi får väl se:) sedan låg jag med ctg i 1,5 timme o allt såg bra ut..tror dock att jag är öppen lite mer då läkaren undersökte mig direkt efter klippet o sedan sprang iväg till operation..förra gången väntade hon  ca 30 min o då var jag öppen 3 cm...så imorgon är det vecka 36+0...har sedan haft en mysig kväll med ett par vänner o ätit pizza..nu ska jag hoppa in i duschen så får vi se om det blir nåt mys ikväll;)

de sista lär du förtjäna efter en sådan dag. Nu är det inte så många dagar kvar. Välkommen hem och njut av magen innan den försvinner
  • violatricolor

Mamma mys: Vilken dag! Förstår att du blev stressad och irriterad i början av dagen. Skönt att klippet är över! Nu närmar det sig!

• violatricolor

Jag undrar hur jag ska klara klippet. Jag är väldigt smärtkänslig där nere så det nöje nog riktigt jobbigt. Men bort ska ju tråden så småningom i alla fall! Får ta tillfället i akt att öva avslappning inför förlossningen... Hoppas det är låååång tid kvar tills cerklaget ska bort Men en fråga: Hur lång tid tar det och hur länge varar den värsta smärtan? Har inte velat prata om detta med läkaren så mycket än men frågar er...

• Jomajano

usch ja nu blev jag också lite ängslig.. fan ska de med göra ont... trött på allt som har med vård att göra... mitt cerclage sitter väldigt ytligt, typ 7-8 mm bara längst ut på tappen. Jag var på kontroll i går och då mättes tappen till 11 mm..  men en läkare jag träffat tidigare han tyckte inte det gjorde så my om cerclaget satt kvar när förlossningen satte igårng..

• violatricolor

Jomajano: Det finns ju alltid en risk att förlossningen startar innan cerklaget är borta och i så fall antar jag att de tar bort det när de anser att det gått så långt att det kan skära eller att förlossningen inte går att stoppa längre. Har det betydelse att ditt cerklage sitter ytligt alltså?