• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lill Z

Efter alla dessa god råd kommer min mage inte att ha en chans...tack!!

MiScHoOo: menar du efter att jag blivit snittad så låg vi först i lund på neos sammvård i ca 1v och sen mellan landade jag ca 2-3 dagar på neo i hbg innan vi åkte hem. Min dotter vägde lite lite för tiden, 2130 g och väger man under 2200g kommer man till neo. Annars mådde hon prima, hade lite problem med att kunna amma, men det ordnade sig .

Mamma mys: vad du verkar kunna om bilar, blir lite avis. Är glad om jag kan tanka min .     

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-28 08:11:19 följande:
    åh.. böjde mig ner nyss o skulle sätta i en kontakt till en julstjärna o då får jag värsta sura uppstötningen, kan det bli mer underbart att vara gravid??
    idag har jag en lugn o skön ensam dag för mig själv fram till 14....så ska passa på o ringa alla dessa samtal o imorgon gäller det:S klipp klipp klipp:S ska bli skönt när det är klart....

mischooo: du borde ju kunna få nån vecka tidigare iaf tycker jag..fast iof så räknar de ju också 1-2 veckor + - på bf tiden o vill ju kanske vara säkra på  att bebisen iaf är 36 fulla veckor när den kommer...men jag håller tummarna för dig..det är ju inte kul när man bara har ont hela tiden o mår dåligt över det...

tack snälla, får veta om en timme.
    Lill Z skrev 2011-11-28 12:25:30 följande:
    Efter alla dessa god råd kommer min mage inte att ha en chans...tack!!

MiScHoOo: menar du efter att jag blivit snittad så låg vi först i lund på neos sammvård i ca 1v och sen mellan landade jag ca 2-3 dagar på neo i hbg innan vi åkte hem. Min dotter vägde lite lite för tiden, 2130 g och väger man under 2200g kommer man till neo. Annars mådde hon prima, hade lite problem med att kunna amma, men det ordnade sig .

Mamma mys: vad du verkar kunna om bilar, blir lite avis. Är glad om jag kan tanka min .     

tack snälla för svaret. jag är jätte nervös
  • mamma mys

mischooo: hur gick det hos läkaren???

lill z: haha ja tydligen har nåt fastnat efter att man stått ut med 2 bilnördar till ex....  ;)

jaha då har man fördrivit tankarna genom att ha telefon terror till allt o alla idag då, diskat, vikt tvätt, dammsugit, dammat av lite, lagat mat, tankat, o sambon fick dra hjul bultar,bokat tid på verkstan....om några timmar ska jag väl försöka sova så man kommer upp imorgon o kommer iväg i tid till verkstan med bilen o sen vidare till sjukhuset för imorgon kl 10 ska cerklaget bort:s en aning nervös o nu har jag inget att göra för att tänka på nåt annat.....men men det är ju skönt när det är över... 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-28 20:19:07 följande:
    mischooo: hur gick det hos läkaren???

lill z: haha ja tydligen har nåt fastnat efter att man stått ut med 2 bilnördar till ex....  ;)

jaha då har man fördrivit tankarna genom att ha telefon terror till allt o alla idag då, diskat, vikt tvätt, dammsugit, dammat av lite, lagat mat, tankat, o sambon fick dra hjul bultar,bokat tid på verkstan....om några timmar ska jag väl försöka sova så man kommer upp imorgon o kommer iväg i tid till verkstan med bilen o sen vidare till sjukhuset för imorgon kl 10 ska cerklaget bort:s en aning nervös o nu har jag inget att göra för att tänka på nåt annat.....men men det är ju skönt när det är över... 

inte som jag hade tänkt mig, men samtidigt väntat.... =(

bebisen är lång och väger ca 2500g och etappen är som minst 4 cm. Snittdatumet är tyvärr kvar och vi tar en ny ställning över min hälsa om 2 veckor. Jag får fortsätta ta bricanyl, panodil och citodon... =(

Han vill helst inte födda mig tidigare för att bebisen ska kunna behålla värmen, kunna amma osv. Barnläkarna blir inte glada att man snittas tidigare om det inte finns risker och än så länge är det bara jag som inte ha det bra.... Sedan lurade läkaren mig och sa att det är fortfarande en flicka och glad blev jag och då sa han nej nästa barn blir det en flicka....

v 36+0 Har jag åter besök, nästa vecka bm, veckan efter dr, veckan efter det gör dem ctg inför snittet och veckan efter kommer min bebis och jag som hoppades innan....

Gud vad aktiv du har varit idag och jag önskar dig all lycka imorgon och att du inte får ont. Ska tänka på dig och hålla tummarna.

• Lill Z

MiScHoOo:: Vad trist att dr inte kunde tänka sig ett tidigare datum. nelly behövde inte ligga i en värmebädd utan höll värmen själv. Visst det var lite jobbigt med ammningen, och hon fick ha en sond som komplement 2-3 dagar. men det känndes inte så jobbigt med tanke på hur jag mådde innan hon kom ut och dessutom var jag sååååå lycklig över att jag äntligen fått mitt barn att jag inte brytt mig så mycket om en värmebädd el en sond . Tycker allt att dem kunde gett dig en vecka iaf.

Mamma mys: Lycka till i morgon!!!

Nu ska jag försöka sova, har haft ont i magen nästan hela dagen. Får nog ringa min arb.givare imorgon och säga till att dem nog får klara sig utan mig i ytterligare 1v.        

• MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-28 22:39:19 följande:
    MiScHoOo:: Vad trist att dr inte kunde tänka sig ett tidigare datum. nelly behövde inte ligga i en värmebädd utan höll värmen själv. Visst det var lite jobbigt med ammningen, och hon fick ha en sond som komplement 2-3 dagar. men det känndes inte så jobbigt med tanke på hur jag mådde innan hon kom ut och dessutom var jag sååååå lycklig över att jag äntligen fått mitt barn att jag inte brytt mig så mycket om en värmebädd el en sond . Tycker allt att dem kunde gett dig en vecka iaf.

Mamma mys: Lycka till i morgon!!!

Nu ska jag försöka sova, har haft ont i magen nästan hela dagen. Får nog ringa min arb.givare imorgon och säga till att dem nog får klara sig utan mig i ytterligare 1v.        

Så tråkigt att du har ont i magen. Hoppas du får vila mycket i nästa vecka och om det inte skulle hjälpa veckan efter ta längre sjukskrivning.

Jag hade hoppats på födda i v 36+0 för att jag orkar verkligen inte mer, jag sa det till läkaren att det är jobbigt att ringa till förlossningen eftersom varje gång jag ringer måste jag åka in, inte som en vanlig som säger gör detta, ta detta.... Han sa ja du måste alltid åka in för att att ge dig råd är svårt. Men samtidigt som läkaren sa det är bättre att få ett barn och åka hem än att få barn och vara inlagd och jag hatar vara inlagd, men samtidigt vill jag ha mitt barn och att mina smärtor försvinner..

sov gott min vän       
  • mamma mys

nu ska jag snart åka till sjukhuset:S usch vad nervös jag är:( hoppas jag inte behöver vänta så länge på läkaren idag...

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-29 08:18:02 följande:
    nu ska jag snart åka till sjukhuset:S usch vad nervös jag är:( hoppas jag inte behöver vänta så länge på läkaren idag...

du har väl inte fött?