• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo

Idag hade jag jätte trevligt. Vi var i ett stort köpcentrum och letade efter en overall. Klart hittade ingen jag var nöjd med. Sedan åkte vi till en matadfär och handlade och sedan åkte vi till min syster i och senare till Coop. Hade aldrig i min vilda fantasi att jag skulle hitta en overall från 0 månader. Jag blev jätte lycklig och den är så himla söt också. Jaja nu är första grejerna färdig utan min söta mans handarbete. Sängen och skötbordet är inte monterade ännu jag frågade faktiskt honom när han har tänkt att göra det( kommer du göra det nör ditt barn är hemma) jag fick världens bästa svar.... Han skrattade. Jaja vi har tid hoppas jag. När vi var på Coop fick jag ont. Satt på pallen och när jag gick blev det värre. Gick till bilen tills munnen var färdig. Hemma blev jag sämre tog panodil, citodon och bricanyl. Det rann så mycket ( flyttningar). Ringde förlossningen eftersom jag hade jätte ont i ryggen. Ville bara checka med den vad jag kan ta mot smärtan. Hon tyckte det lät som fostervatten och jag sa att det var inte den mängden, tydligen kunde det vara och att jag skulle åka in. Barnet mådde bra och jag hade inga sammandragningar, högsta måttet var 23. Hon tryckte på magen för att se om det kom fostervatten, och det kom inget. Eftersom hon såg hur ont jag hade i ryggen sa hon foglossning och eftersom jag är mot slutet så hade jag klassiska symptom av graviditetskrämpor. Nu är jag hemma och väntar på förlossningskliniken på tv 4 fakta. God natt alla.

• mamma mys

mischooo: åh vad kul att du haft en bra dag o att du hittade overallen.:) synd bara att du fick ont sen,men skönt att det ändå var bra med bebis...

jomanjano: det brukar vara lättare o mindre smärtsamt när banden sitter långt ner på tappen... denna gången har jag ett som sitter högt upp på tappen o ett band längre ner på tappen..förra gravviditeten hade jag 3 band fördelade på tappen o då hade läkaren svårt att nå det innersta bandet o det gjorde så ont..första gången hade jag massa band runt hela tappen o även ovanför tappen o det var då förlossningen körde igång förtidigt o det gjorde så ont..tack o lov var jag ju inlagd på sjukhuset så jag kunde få smärtstillande snabbt...fick massa cetogan o var helt väck i skallen... här tar man alltid bort cerklage på förlossningen med lustgas som smärtlindring,går det inte så får man starkare smärtstillande... 

• Becka81

Trassel: oroar mig inte för att jag gått upp för lite utan för mycket alldeles för snabbt. 3 kg på 3 veckor är ju en del. Hoppas bara att det inte är graviditetsdiabetes.

• Lill Z

hej!!!

har fortf lite ont av cerklaget, men har slutat med det mesta i tablett väg nu...tar bara ngn panodil ibland. Tog däremot en yttig pyttig liten dos av lactulos för att göra det lättare för mina stackars tarmar. Men det var det största misstag jag gjort......hade såååååå ont i magen hela natten att jag trodde tarmarna skulle gå sönder. Så nu har jag även fått en rar liten magkatarr. Är paniskt rädd för att bli hård i magen!! Men det som inte dödar det stärker, eler hur brukar man säga?

Det som stärker mig nu är alla ni som nu gått så långt i era graviditeter, måste vara sååå skönt. Tänker att kan ni kan förhoppningsvis jag . Nu är mitt nästa mål det längsta och segaste av dem alla.......komma över mina kritiska v 23-26.......   

Ha en trevlig första advent!!!!!

• mamma mys

lill z: jag hade ont i några månader av cerklaget, men nu känner jag bara av det iblnad....prova med fibrer istället för magen..katrinplommon o lite linfrön...blir jag hård i magen så får jag mer sd så ser till att få sköta magen iaf varannan dag minst ....använd inte microlax..det kan faktiskt starta förlossningen om kroppen är redo o det vet man ju aldrig med våra kroppar...

idag har vi haft städdag så skönt att det är rent o fint igen:) snart väntar duschen med lite hårbortagning i de nedre regionerna o klippa tånaglarna o måla dom tänkte jag så man känner sig lite fin.....imorgon ska benen få sig en omgång..sen är jag redo för klippet:) längtar samtidigt som jag blir lite nervös när jag tänker på det...

trevlig första advent på er allihoppa:) 

• MiScHoOo

Tack mamma mys. Skönt att bli färdig med bebis grejerna och behöver inte ha dåligt samvete att jag inte hittade eller hann. Idag måste jag ta mig i kragen och packa min väska. Mannen är ledig så jag får hjälp. Ligger i sängen och har i magen och ryggen och benen. Jag är verkligen trött på detta. Ska avvaka medmedicinen och hoppas det går över eller jag kan dra ut på tiden. Lill z....... Skönt att slippa medicinen. Jag tog lactulos förra gravidteten regelbundet och denna gången har jag sluppit. Ät mycket grönsaker, frukt och massa vatten. ... Till alla; hoppas ni har trevlig dag med första ljuset.... Imorgon har jag läkartiden hoppas bara att jag får ändrat snitt datum. Jag klarar inte av smärtan mer.

• Lanie

lill z: ett tips mot hård mage är paraffinemulsion, det funkade jättebra på mig. jag testade nog det mesta i förlösande väg, men det var bara paraffinemulsion som riktigt funkade på mig utan att jag fick massa jobbiga biverkningar.

jomanjo: mitt satt också väldigt långt ner på tappen då de inte kunde sätta högre upp pga ärrbildning, som sagt jag kände ju inte så mkt av själva klippet.. däremot hade jag ont av det under hela graviditeten, då det satt så långt ner o liksom skavde.. kändes som att jag hade en tampong som satt fel i så där fem månader :)

• Lill Z

ja, försöker med lite "lösande" kost, brukar funka med äpple, päron och lite fikon. Annars brukar min man säga till mig....Vad oroar du dig för, det kommer alltid ut ngngång.

Mamma mys: gud, vad spännande med ett "klipp". Kommer ihåg förra gången dem klippte mitt cerklage...shit, vilken styrka man kände att det hade hållt upp. Känndes som om dem släppte en fjäder där inne.

MiScHoOo: Lycka till med att få ett ändrat snittdatum!   

• Lill Z

Lanie: vad är parafinemulison, kan man "ta"det utan att det retar igång förlossningen???