• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Det är inte alls säkert att det behöver göra så ont alls! Och om det sitter ytligt och enkelt så går det nog undan. Du ska bara in med sina instrument och så klipp och sen ut med bandet, färdigt. Det kan gå på nån minut och efteråt har jag inte kännt nått nämnvärt. Inte blödit heller.
    Ja och det är ett jättebra tillfälle att pröva avslappning och andning, tänk på att det är början på slutet av graviditeten!

Min Bm ringde idag och ändrade en tid jag har i veckan och då sa hon att min läkare skrivit att cerkalget ska klippas mellan v 34-35! hon sa 35-36 till ej så nu får vi väl se vilka tider som finns! 34 känns nästan lite tidigt tycker jag....

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

violatricolor och jomanjano: ja det gör ju ont tycker jag men den här gången gick det fort..tog bara några minuter,,,,förra gången tog det iaf 15 min men bara man börjar med lustgasen i tid så går det ju..det bästa är när man är så där avslappnad (hög)i kroppen så man inte orkar röra en muskel eller ens titta eller svara eller lyssna då gör det inte så ont längre;)

mischooo: ja jag tycker jag förtjänar det..imorgon ska jag nog ta en promenad också som jag saknat så:) 

• mamma mys

mischooo: glämde skriva att vad synd att läkaren inte ville ge dig ett tidigare snitt..iaf nån vecka..speciellt när du har det så jobbigt..styrke kramar till dig o du får ta en dag i taget...

• MiScHoOo
    Jomajano skrev 2011-11-29 22:22:10 följande:
    usch ja nu blev jag också lite ängslig.. fan ska de med göra ont... trött på allt som har med vård att göra... mitt cerclage sitter väldigt ytligt, typ 7-8 mm bara längst ut på tappen. Jag var på kontroll i går och då mättes tappen till 11 mm..  men en läkare jag träffat tidigare han tyckte inte det gjorde så my om cerclaget satt kvar när förlossningen satte igårng..

kan du inte få en ny?
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-29 22:46:36 följande:
    mischooo: glämde skriva att vad synd att läkaren inte ville ge dig ett tidigare snitt..iaf nån vecka..speciellt när du har det så jobbigt..styrke kramar till dig o du får ta en dag i taget...

tack snälla och jag hoppas att du verkligen njuter dessa sista dagarna
  • Jomajano

Det sitter ytligt för dom satte det så sent kallas typ rescue (räddning) dom tager vad dom haver, :) det sitter väldigt dåligt i alla fall men dom lät det sitta kvar ändå, i v 31 var jag öppen 2 cm och hade buktande hinnor men sen så stängde sig tappen igen.... Knasigt allt dedär med tappen.. Är i vilket fall i v 35 nu så nu kan hon gärna få komma snart... :)

• MiScHoOo
    Jomajano skrev 2011-11-29 23:50:52 följande:
    Det sitter ytligt för dom satte det så sent kallas typ rescue (räddning) dom tager vad dom haver, :) det sitter väldigt dåligt i alla fall men dom lät det sitta kvar ändå, i v 31 var jag öppen 2 cm och hade buktande hinnor men sen så stängde sig tappen igen.... Knasigt allt dedär med tappen.. Är i vilket fall i v 35 nu så nu kan hon gärna få komma snart... :)

då är det ingen fara med 11mm. vad spännande att det närmar sig
  • Jomajano

Ja så himla skönt.. Har varit en alldeles för lång väntan.. När var det dax för dig? Förstår att du har det jobbigt och ont.. E det samandragningar?

• MiScHoOo
    Jomajano skrev 2011-11-29 23:55:40 följande:
    Ja så himla skönt.. Har varit en alldeles för lång väntan.. När var det dax för dig? Förstår att du har det jobbigt och ont.. E det samandragningar?

ja sammandragningar, mensvärk, ont i ryggen och psyket som tar stryk. Min läkare sa att han tar en ny ställning den 13 dec men annars är snittet den 27
  • Becka81

Har klippt ett cerclage som hade lossnat lite och visst märker man när de drar bort tråden, men det gick som andra skriver rätt fort särskilt om man bara har en tråd. Är också rätt känslig i de nedre regionerna kan tilläggas. Har mest för mig att jag tyckte det var en obehaglig sveda, ungefär som att kissa när man har uvi.