• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lill Z

Violatricolor: min dotter (som är 4 år nu) var också tillväxthämmad. Gick lite upp och ner i % men tror att det slutade på 22%. Hon vägde 2130 när hon föddes i v 36. Har gått jätte bra, hon är fortf inget stort barn, men envis så det räcker ! Dem hittade aldrig ngt "fel" el anledning till varför hon var lite mindre....ibland är det ju bara så att vissa är mindre och vissa större. Men man blir ju sååå orolig när det är ngt som inte riktigt är som det ska.

Skall på koll hos min bm i morgon...hoppas att min tapp inte tagit skada av allt hostande. Har fått hostmedicin utskrivet idag på vårdcentralen och då tog dem ett crp som var lätt förhöjt, beror väl på hostan, men får nog ändå tjata till mig en urinodling ifall ifall.  

• violatricolor
    Lill Z skrev 2012-01-10 11:46:36 följande:
    Violatricolor: min dotter (som är 4 år nu) var också tillväxthämmad. Gick lite upp och ner i % men tror att det slutade på 22%. Hon vägde 2130 när hon föddes i v 36. Har gått jätte bra, hon är fortf inget stort barn, men envis så det räcker ! Dem hittade aldrig ngt "fel" el anledning till varför hon var lite mindre....ibland är det ju bara så att vissa är mindre och vissa större. Men man blir ju sååå orolig när det är ngt som inte riktigt är som det ska.

Skall på koll hos min bm i morgon...hoppas att min tapp inte tagit skada av allt hostande. Har fått hostmedicin utskrivet idag på vårdcentralen och då tog dem ett crp som var lätt förhöjt, beror väl på hostan, men får nog ändå tjata till mig en urinodling ifall ifall.  

Härligt att höra att det gått så bra för din dotter!

Ja, man blir ju orolig ändå. Avvikelsen i % har ökat för min bebis men det visar sig väl på nästa tul om den följer någon linje ändå eller om avvikelsen blivit större. En vecka kvar till det tul...

Födde du din dotter vaginalt eller med kejsarsnitt? Om jag får fråga...

Vad jobbigt med hostan. Hosta är ju extra jobbigt när mam är gravid. Hoppas den ger med sig snart!
  • Lill Z

Min dotter föddes med snitt...hon låg i säte. Dessutom så har hennes 2 änglabröder kommit via snitt så jag kan inte välja. Hostan är envis som synden....och nu har jag fått för mig att cerklaget har "lossnat" så det är tur att jag ska till bm i morgon. Hoppas att ditt tul går bra. Våra % gick ner lite hela tiden, har jag för mig.

• violatricolor
    Lill Z skrev 2012-01-10 21:43:24 följande:
    Min dotter föddes med snitt...hon låg i säte. Dessutom så har hennes 2 änglabröder kommit via snitt så jag kan inte välja. Hostan är envis som synden....och nu har jag fått för mig att cerklaget har "lossnat" så det är tur att jag ska till bm i morgon. Hoppas att ditt tul går bra. Våra % gick ner lite hela tiden, har jag för mig.
    Hoppas att cerklaget sitter som det ska och att det går bra imorgon. Kollar din bm cerklaget? Det gör jag alltid hos läkare.

Ok, då förstår jag att du föder med snitt. Jag har funderat på om det är säkrast att förlösa detta barn med snitt eftersom det är litet. Har lästa att det är vanligt om de är för små men det beror väl på kommande mätresultat och hur barnet mår. Just nu ligger barnet i säte också men det kan ju ändra sig, är i vecka 31+2. 
  • Trassel

Lill Z
    , jag hade ju också hosta innan jul och fick både mollipect och cocillana utskrivet. Hade förhöjt crp då med. Trodde också cerklaget skulle gå åt skogen, hade ju närapå lunginflammation men det har hållit. Däremot höjde hostmedecinen mina levervärden till skyarna trots att jag inte tog mer än föreskriven dos.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Schäfer

Hej vänner! Tittar in lite snabbt, har sällan tid med det men undrar ju såklart hur det går för er alla!? Min lilla ligist (min tredje cerclage-bebis) blir snart 11 månader och han har energi som tre. Eftersom vi är klara med bebisfödandet känns det nu märkligt att i stället tänka på och jämföra preventivmedel!!! Har ju försökt och varit gravid sedan 2006 mer eller mindre... Sköt om er alla och stort lycka till! Var starka!

• Becka81

Vad tråkigt att läsa om hosta och minskad tillväxt, håller tummarna. Har kommit in i vecka 30 nu och börjar se slutet på tunneln. Men måste medge att tiden fram till nu har gått lite långsamt. Nu har jag börjat läsa om förlossning och börjar känna mig lite redo. Har börjat skriva förlossningsbrev och packa BB-väskan.

• Trassel

Becka, härligt!! Jag tror jag får ta förlossningen som den kommer, jag vet ju inte än om jag blir igångsatt eller om det blir av sig självt.
    BBväskan är inte ens påtänkt här men inser att jag borde....kanske....ta tag i ....det där... typ.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Becka81

Trassel: haha ja det kan ju va skönt att ha den klar medans man orkar, men sen är jag en typisk person som älskar att planera och när listan för vad jag skulle ha med väl var klar kunde jag inte låta bli att packa ;)

• violatricolor

Jag har packat det jag kan kan man säga... Mina kläder samt kamera, mobil och dator inkl laddare används ju fortfarande... Hur gör ni med såna saker? Bebiskläder är ingen ide att packa än eftersom de fortfarande är alldeles för stora.