• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Silverklar

Thalis: oj, det gick fort! Tur att ni ringde ambulans och fick hjälp snabbt!

• Becka81

Silverklar: hoppas det går bra med klippet idag. Nej det är ju inte säkert att det sätter igång med detsamma. Min mamma gick över tiden i alla sina graviditeter med cerclage.

• Becka81

Ja då har jag haft ytterligare ett lyckat besök hos läkaren. Allt såg bra ut och barnet hade vänt sig med huvudet ner över natten. Var hos BM dagen innan som konstaterade att huvudet var uppåt. Hoppas det stannar där nere så jag kan få genomgå en vanlig förlossning. Hur är det med er andra? Har inte varit så mycket fart här sedan julen och mamma mys och Mischoo fick sina älsklingar.

• mamma mys

silverklar: hoppas klippet gick bra idag:)

becka 81: nej det har vart lugnt i tråden sen jag o mischooo fick våra små troll:)

här är det fullt upp då jag inte får ha 3 åringen på dagis  15 h då det är mellandagar:/ så han är ganska så uttråkad... o lillan har lite ont i magen emellanåt....längtar till nästa vecka då jag kan försöka ta igen mig lite nu efter jul o nyår..blir ju inte bättre av att älsklingen jobbar 5 nätter på rad nu..fullt upp för att hinna se till så 3 åringen får mat i sig o hjälp med toa besöken o aktivering så gott det går..samtidigt som lillan vill ha närhet, mat o blöjbyten ....nä nu väntar lite flaskmatning..förhoppningsvis blir natten lugn så jag orkar med morgondagen...men det är såå skönt att inte vara gravid längre;)

• Silverklar

Klippet gick ok idag. Bebisens huvud tryckte på så mycket att vi fick förflytta oss från SpecMVC till FL-avd och fortsätta där med bättre verktyg. Sedan fick inte läkaren bort tråden efter klipper, så en till/annan läkare kom in för att känna/prova. Innan andra läkaren provade sa de att de kanske fick lämna kvar tråden ifall den inte lossnade och att det skulle vara helt ofarligt isåfall. Tur som var fick den andra läkaren bort tråden dock, känns bättre mentalt att veta att den är borta och inte bara uppklippt... Allt detta krävde ganska mycket meckande där nere så att säga, och de talade om lustgas. Klarade mig dock igenom allt med hjälp av profylaxandning. Hade kanske varit bra att prova på lustgasen inför FL, eftersom jag inte använde någon sådan förra gången och jag helst vill undvika eda och mn inre vet hur denna FL blir. Använde akupunktur och profylaxandning förra FL. .... ... ... ... ... ... ... Egofråga: jag var sjukskriven t.o.m. 3/1 (v.36+6), när jag talade med läkaren på SpecMVC om det vid förra besöket (att sjukskrivningen gick/går ut då eftersom man inte kan vara sjukskriven för hotande förtidsbörd längre än så) sa hon att jag skulle ta upp det med klippläkaren som skulle ordna det... (?) Nu glömde jag tyvärr det! Blir så arg på mig själv, vet inte hur det var tänkt/kunde ha ordnats men läkaren var väldigt trevlig även om klippet krånglade. Nu känns det himla osäkert, skulle helst inte vilja börja ta av mina fp-dagar, speciellt som jag bara får en massa SD utan att det blir allvar, känns som om det inte är omöjligt att jag går över ... Ska testa att ringa SpecMVC och be dem hjälpa mig, men känns mer osäkert eftersom jag troligen inte kommer att få tala med läkare(n)... Hur har ni andra gjort som gått förbi v. 36+6? Annan sjukskrivning (för vad isåfall?) eller fp? Havandeskappeng är inte aktuellt för mig eftersom jag inte har ett sådant jobb. ..... ... .... .... .... .... .... .... .... .... .... Becka: grattis till lyckat besök hos läkaren och besked om att bebisen lagt sig rätt! Håller tummarna för att den stannar så!

• MiScHoOo

För det första. Hade jag önskar svara på varje en, men jag pumpade och tappade bröstmjölk på tangentbordet och nu kan jag inte använda datan... Jaja. Tack thalis och niniis. Roligt att se att er igen. Dagarna flyger iväg här hemma. Vet dock inte hur. Jag har jätte ont i snittet och hoppas att det går över. Läser att det är rätt så lungt i tråden och hoppas alla klipptider kommer att gå bra. Kram på er alla. Själv väntar jag på att medicinen börjar värka så jag kan sova igen.

• Lanie

silverklar: nä, det är ju som du säger att du inte kan få mer sjukskrivning nu pga hotande förtidsbörd, då bebis i praktiken är fullgången vid 37+0. Däremot, om du har andra problem, ex jobbig foglossning då kan du få fortsatt sjukskrivning fram till bf. Har en vän som hade det så, men hon hade sån foglossning att hon gick med kryckor. Har du semester eller komp att ta ut från ditt jobb? För annars finns det ju inte så mkt annat än att ta fp dagar eller gå hemma utan betalning.

• Trassel
    Silverklar, ring och kolla med specen. Du har inte lite komptid eller några semesterdagar att ta ut? Annars, förhoppningsvis så gjorde allt meck med cerklaget att det snart kommer igång!
    Jag går och gick på HP och hade en massa komp att plocka sist få se hur det blir nu, jag kommer troligen bli igångsatt och då blir det ju mer än 10 dagar innan BF.

MiScHoOo, nej vad surt med mjölk i datorn!! Ta det väldigt lugnt med snittet nu ett bra tag framöver så du inte får problem längre fram! Låt det läka ordentligt!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Lill Z

Hej allihop!

Här var det lugnt! Ser att många närmar sig klipptid, har blivit "klippta" eller fått bebbe. Vad skönt att se att det går så bra.

Jag är i v  23+0 idag...nu börjar jakten på dagar. Nu börjar man väl iofs kunna rädda den lil* om den skulle komma men hade ju önskat gå lite längre iaf. Har fått en jätte seg hosta och har haft den nu i snart 2 v så ska till Dr i morgon. Man blir ju nervös att man ska hosta ut barnet.

Becka: vad skönt att allt var bra hos dr. Det är dem besöken jag hänger hela min vardag nu.

Jag har aldrig varit gravid längre än 36+0 så det problemet med sjukskrivning efter har jag aldrig kommit till. Men i mina sjukskrivningar står det mycket om "bad obstetrisk history" om det inte är hotande förtidsbörd. Det jag menar är att det måste ju finnas ngt sätt att bli fortsatt sjukskriven tycker man.

Mischooo: mjölk i datorn...ja,det är såna besvär det kan bli nu istället .      

• violatricolor

Min bebis har vuxit lite dåligt (-28 %) så vi går på extra kontroller nu. Utöver TUL varannan vecka har vi CTG två ggr/vecka samt flödesmätning och mätning av fostervattenmängd en gång/vecka. Är så orolig för den lilla/lille men det är ju bra att de upptäckt det.

Idag har jag så ont i nedre delen av ryggen. Det började igår kväll. Även lite ont i magen. Har så ont att det är svårt att sova. Vet inte vad det beror på. . Kanske är det ryggonda foglossning, jag vet inte... Var på läkarbesök imorse så han kollade tappen pga att jag hade ont och den var 34 mm, ungefär samma som för tre veckor sen. Men å andra sidan... Förra gången, när vår son föddes och dog, var jag också på en undersökning dagen innan och de såg inget fel... Så jag vet inte vad jag ska tro.... Men jag får väl avvakta lite och se vart det onda tar vägen, tänker jag... 

Nu har bebisen vänt sig till säte. På kontrollerna fram till och med 28 veckor har den legat med huvudet ner men nu ligger den alltså i säte istället. Får se om den vänder sig igen.

Lilla Z: Känner igen jakten på dagar! Hoppas du får en lång graviditet!