• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Ester03

Nu har våra tvillingtjejer kommit och vi mår alla bra. Graviditeten gick ända till vecka 38+5 och jag tror det främst beror på att jag fick ett planerat cerklage som satt perfekt hela tiden. Det blev t.o.m. akut kejsarsnitt efter ett långsamt öppningsskede (18 timmar mellan 3 och 8 cm). De trivdes så bra där inne och ville väl inte komma ut.

Min förra graviditet med sonen gick bara till vecka 34 trots att jag låg inlagd på sjukhus i tre månader då (med strikt sängläge, t.o.m, liggade duschning). Cerklaget den gången satt aldrig särskilt bra eftersom jag fick det akut så sent som i vecka 25. Detta efter att läkarna upptäckt min försvagade livmoderhals i vecka 19 och sedan tvekat i några veckor innan det blev bestämt att jag skulle få cerklage.

• Anemonee
    Ester03 skrev 2012-08-26 13:04:38 följande:
    Nu har våra tvillingtjejer kommit och vi mår alla bra. Graviditeten gick ända till vecka 38+5 och jag tror det främst beror på att jag fick ett planerat cerklage som satt perfekt hela tiden. Det blev t.o.m. akut kejsarsnitt efter ett långsamt öppningsskede (18 timmar mellan 3 och 8 cm). De trivdes så bra där inne och ville väl inte komma ut. Min förra graviditet med sonen gick bara till vecka 34 trots att jag låg inlagd på sjukhus i tre månader då (med strikt sängläge, t.o.m, liggade duschning). Cerklaget den gången satt aldrig särskilt bra eftersom jag fick det akut så sent som i vecka 25. Detta efter att läkarna upptäckt min försvagade livmoderhals i vecka 19 och sedan tvekat i några veckor innan det blev bestämt att jag skulle få cerklage.

Stort grattis till dina tjejer! Vad roligt och vad skönt att det höll så länge!:) jag fick akut cerclage v 22, är nu i v 26 och cerclaget sitter ju ganska långt ut men har ändå uppfattat det som att dom fick dit det bra.. När du fick ditt akut förra gången, hyr mycket hade du då kvar av tappen när det sattes och hur sattes förlossningen igång? Skulle vara intressant att veta, är själv hemma och ligger ist för sjukhus men har fått order om att ligga ned så mycket som möjligt.. :)
  • snöboll1

Anemonee: tack för ditt svar! ja med tio minuter till sjukhuset vore det nog en annan sak... det är ju så dubbelt för det är ju som sagt under de kritiska veckorna man gärna vill ha koll att det är bra och samtidigt är de ju som sagt mest kritiska och jag kanske borde mest ligga då och inte ut på långa bilturer... undra om man kan få liggande sjukresa? men de tycker de nog inte är nödvändigt... de tyckte ju inte att jag behövde cerklage förra grav heller trots ett tidigare sent oförklarat mf. har så svårt att lita på vården...

• Anemonee

Förstår dig precis! Har oxå svårt att lita på vården, tycker det är väldigt mycket olika besked oxå om detta sängliggande.. Har träffat olika läkare nu och vissa säger sängläge, andra säger bara ta de lugnt, andra säger lev som vanligt men inga lyft.. Jag tar iaf de säkra före de osäkra o ligger ned.. Sen kan man ju tänka såhär som dom sa till mig , cerclaget hjälper ju bara mot försvagad tapp, inte om man har sammandragningar som påverkar tappen.. Jag hade inte haft sammandragningar när detta sattes in så därför antog dom att det var en försvagning.. Egentligen hade jag inte behövt åkt på koll varje vecka eftersom att OM cerclaget skulle vara på väg o lossna, så känner man antagligen detta och kan åka in då, för då kan man ju inte göra så mycket .. Har man sammandragningar som blir obehagliga kan man ju oxå åka in när man känner av dem , det har jag gjort.. Men hade jag haft så lång bilresa som du hade jag nog kanske försökt tagit undersökningar i början, men kanske varannan vecka till o börja med! Och sedan istället åkt in när jag känt obehag/smärta/sammandragningar eller liknande.. Och försökt vila istället dom kritiska veckorna:)

• snöboll1

Ja Anemonee, det får nog mest bli vila de veckorna. Får väl höra mer i veckan på läkarbesöket vad de säger oxå. Och om allt fortfarande ser bra ut så att det blir cerklage...

• Dags for en liten
    Anemonee skrev 2012-08-16 02:23:29 följande:
    Dags för liten: tack! Vi får hoppas det, skulle vara tråkigt om det skulle ställa till det om det nu går bra med tappen .. Vi får hålla tummarna! Såg att du snart har klipp tid, vilken vecka är du i nu? Vad skönt att du kommit så långt! Sattes ditt cerclage akut eller planerat?:)
    Hur går det för dig?

Ja, herregud, nu är det snart dags. Börjar bli rätt nervös =) Men ser fram emot det oxå såklart.
    Jag är i vecka 34+5 idag.
    Mitt cerclage sattes in akut i vecka 20+5. Var öppen 2cm med buktande fosterhinna vid operationen.

Bebisen är fixerad och ligger riktigt långt ner. Så jag hoppas på att förlossningen sätter igång 5/9 när cerclaget klipps.
    Har de senaste dagarna haft lite ont vid cerclaget (gissar jag på), troligtvis för att det ät ett större tryck nedåt.
    Det är så spännande!! 
  • Anemonee
    Dags for en liten skrev 2012-08-26 20:00:39 följande:
    Hur går det för dig? Ja, herregud, nu är det snart dags. Börjar bli rätt nervös =) Men ser fram emot det oxå såklart. Jag är i vecka 34+5 idag. Mitt cerclage sattes in akut i vecka 20+5. Var öppen 2cm med buktande fosterhinna vid operationen. Bebisen är fixerad och ligger riktigt långt ner. Så jag hoppas på att förlossningen sätter igång 5/9 när cerclaget klipps. Har de senaste dagarna haft lite ont vid cerclaget (gissar jag på), troligtvis för att det ät ett större tryck nedåt. Det är så spännande!! 

Jo tack dagarna rullar på så det är okej, lite långtråkigt med allt liggande bara men vad gör man inte.. Grattis att du tagit dig så långt!! Vilken lättnad för dig! Jag bara längtar och hoppas jag oxå får uppleva dagen då ceclaget klipps, vilken frihet man kommer känna då fram tills förlossningen startar! Och skönt att veta att det faktiskt kan gå bra fast man får det akut, hur pass lugn har du varit? Helt sängliggande eller hur har du levt? Tycker det är så svårt då alla läkare säger olika .. Men jag ligger ned ca 20-22 timmar om dygnet skulle jag gissa , förutom som dagarna jag har lökar besök osv.. Hoppas förlossningen som sagt startar fort efter att dom klippt ditt cerclage! Det skulle jag oxå vilja eftersom bebis ändå är färdig då:) kan bara tänka mig vad du längtar efter att få gosa bebis:) kram
  • Ester03

Anemonee: Under min första graviditet fick jag cerklage i vecka 25. Då hade jag varit öppen 2 cm sedan vecka 19. Det var mellan 1 och 2 cm kvar av tappen, minns ej exakt.

• violatricolor
    Ester03 skrev 2012-08-26 13:04:38 följande:
    Nu har våra tvillingtjejer kommit och vi mår alla bra. Graviditeten gick ända till vecka 38+5 och jag tror det främst beror på att jag fick ett planerat cerklage som satt perfekt hela tiden. Det blev t.o.m. akut kejsarsnitt efter ett långsamt öppningsskede (18 timmar mellan 3 och 8 cm). De trivdes så bra där inne och ville väl inte komma ut.

Min förra graviditet med sonen gick bara till vecka 34 trots att jag låg inlagd på sjukhus i tre månader då (med strikt sängläge, t.o.m, liggade duschning). Cerklaget den gången satt aldrig särskilt bra eftersom jag fick det akut så sent som i vecka 25. Detta efter att läkarna upptäckt min försvagade livmoderhals i vecka 19 och sedan tvekat i några veckor innan det blev bestämt att jag skulle få cerklage.
    Stort grattis!
  • Anemonee
    Ester03 skrev 2012-08-26 23:13:36 följande:
    Anemonee: Under min första graviditet fick jag cerklage i vecka 25. Då hade jag varit öppen 2 cm sedan vecka 19. Det var mellan 1 och 2 cm kvar av tappen, minns ej exakt.

Tack för svar! Tänkte oxå fråga eftersom du sa att du låg på sjukhus och var sängbunden så länge, vad berodde det på? Jag hade oxå ca 1 cm kvar av tappen när dom satte cerclaget, och nu efter har den legat på ca 2,7 cm.. Har ju fått order om att ta det lugnt och ligga mycket men Inte så jag behöver va på sjukhus eller inte få duscha osv, får liksom göra saker försiktigt men man väljer ju att avstå eftersom det känns som en risk.. Tycker det är svårt att veta hur man ska leva eftersom vissa läkare säger en sak o andra något annat.. Därför jag undrade varför du hade så strikt att du tom duschade liggande, om det var något som gjorde att det var nödvändigt eller om det bara var de som gällde efter operationen? Vill så gärna ta mig till v 34 minst:)