• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dags for en liten
    Anemonee skrev 2012-08-26 20:11:18 följande:

Jo tack dagarna rullar på så det är okej, lite långtråkigt med allt liggande bara men vad gör man inte.. Grattis att du tagit dig så långt!! Vilken lättnad för dig! Jag bara längtar och hoppas jag oxå får uppleva dagen då ceclaget klipps, vilken frihet man kommer känna då fram tills förlossningen startar! Och skönt att veta att det faktiskt kan gå bra fast man får det akut, hur pass lugn har du varit? Helt sängliggande eller hur har du levt? Tycker det är så svårt då alla läkare säger olika .. Men jag ligger ned ca 20-22 timmar om dygnet skulle jag gissa , förutom som dagarna jag har lökar besök osv.. Hoppas förlossningen som sagt startar fort efter att dom klippt ditt cerclage! Det skulle jag oxå vilja eftersom bebis ändå är färdig då:) kan bara tänka mig vad du längtar efter att få gosa bebis:) kram
    Försök hitta något återkommande som kan fylla dina dagar. Jag har följt alla serier på trean. Börjar bli rätt less på dem, speciellt eftersom att det är repris dagen efter så ibland ser jag samma avsnitt 2dagar i rad.
    Men det funkar.. =)

Jag har legat rätt mycket. Efter vecka 28började jag röra mig mer. Lagade mat, gick i butiker efter jag varit hos barnmorskan osv. Efter vecka 33 vågade jag mig till ikea.
    Så en del har jag kunnat röra mig endå. Rätt skönt.
    Tyckte oxå att det var svårt med att läkarna sa olika. Så jag valde att röra mig såpass mycket som jag var bekväm med.

Tack snälla. Känns overligt att vi gått så långt. Var faktiskt inne på akutkontroll idag då jag trodde att vattnet hade gått. Verkar dock som att jag kissat på mig lite i sömnen.. :S
    Det känns så dubbelt. Jag längtar till bebisen men vill gärna vara gravid lite längre. Samtidigt som jag är helt inställd på att föda 5/9 när cerclaget klipps. Hahaha... 
  • Anemonee
    Dags for en liten skrev 2012-08-27 15:01:23 följande:
    Försök hitta något återkommande som kan fylla dina dagar. Jag har följt alla serier på trean. Börjar bli rätt less på dem, speciellt eftersom att det är repris dagen efter så ibland ser jag samma avsnitt 2dagar i rad. Men det funkar.. =) Jag har legat rätt mycket. Efter vecka 28började jag röra mig mer. Lagade mat, gick i butiker efter jag varit hos barnmorskan osv. Efter vecka 33 vågade jag mig till ikea. Så en del har jag kunnat röra mig endå. Rätt skönt. Tyckte oxå att det var svårt med att läkarna sa olika. Så jag valde att röra mig såpass mycket som jag var bekväm med. Tack snälla. Känns overligt att vi gått så långt. Var faktiskt inne på akutkontroll idag då jag trodde att vattnet hade gått. Verkar dock som att jag kissat på mig lite i sömnen.. :S Det känns så dubbelt. Jag längtar till bebisen men vill gärna vara gravid lite längre. Samtidigt som jag är helt inställd på att föda 5/9 när cerclaget klipps. Hahaha... 

Hehe det är precis vad jag gör om dagarna, kollar allt på trean, men det funkar som sagt och går ju från morgon till sen eftermiddag så det fördriver tiden rätt bra ändå:) ja jag är ju oxå liggande för de mesta, eller sitter lite i soffan osv men tar det bara väldigt lugnt så jag inte blir ansträngd, har oxå tänkt att om det fortf ser ut som de gör nu i v 28 kommer jag kanske våga göra lite mer.. Dvs nån liten runda i nån affär osv, eller åka o hälsa på folk osv.. Men som sagt svårt o veta då vissa läkare säger att man ska leva som vanligt men lugnt och andra säger att man bör ligga ned hela tiden, men bättre o ligga för mycket än för lite känner jag:) jaså oj då! Tur att det inte var vattnet då! Man kan ju bli ganska "slapp" i musklerna och det är lätt att man råkar kissa på sig, har hänt mig redan flera ggr när jag nyst eller fått en skratt attack hehe:) inte så trevligt men vad ska man göra.. Jo såklart är det bäst för bebis att ligga så länge det bara går i magen:) men när man bara legat såhär så länge förstår jag att man bara vill få ut den lilla när det närmar sig klipp :) men vem vet man kanske tom får gå över tiden, har läst om vissa som gjort det hehe .. Vi har bokat 3D ultraljud den 10/9 o jag kommer då vara i v 28. Undrar om de är ok att åka då det är 2 timmars bilresa dit bara eller om det är riskabelt, har längtat så efter att åka så det skulle vara tråkigt att missa :/ men man måste ju ta det säkra först, ska höra med läkaren vad han säger när vi ska på kontroll på torsdag :) kram
  • Dallis
    Ester: Grattis till flickorna!

Är nu inskriven hos barnmorskan och har fått tid till specen 4/9.
    Fick tid hos en av de gamla läkarna, så jag hoppas på ett betydligt bättre bemötande den här gången.
    Är dessutom samma läkare som opererade mig för cellförändringarna båda gångerna
  • Anemonee

Hmm fick samtal från läkaren idag att dom hittat mera bakterier på odlingen dom tog i torsdags, detta trots att jag dagen innan det avslutade en en veckas pencilinkur, alltså har den inte hjälpt och fick nu nytt pencilin.. Blir livrädd för alla tabletter jag måste äta :( är orolig redan Sen innan och över nojjig så har knappt vågat ta Alvedon i onödan ens .. Har tidigare ätit två pencilin kurer som sagt och nu min tredje , allt inom loppet av 4 veckor (sen cerclaget sattes), dom två jag ätit innan står på FASS att de är ok men den jag fått nu står att det ej är testat tillräckligt osv.. Blir sååå orolig:( den heter bioclavin eller något sånt.. Är det någon av er som behövt äta pencilin under graviditeten? :/

• Ester03

Anemonee: Båda mina graviditeter har startat med att jag haft regelbundna blödningar ung. som mens. Ibland har blödningarna varit kraftiga och då har tappen påverkats. Ytterligare en komplikation är att jag är RH-negativ och jag har burit på Rh-positiva barn. Därför har jag fått en anti-D spruta vid blödningarna så att jag inte skulle bilda antikroppar mot fostren. Efter att jag fått cerklage har blödningarna upphört.

Vid första graviditeten upptäckte de att jag var öppen 2 cm när jag kom in på gynakuten vid en blödning i vecka 19. Det var då jag blev inlagd (fram till vecka 22 låg jag på en vanlig gynavdelning och sedan på antenatal). Jag tror att bedömninen var att om jag skulle få sammandragningar så skulle förlossningen starta, så därför kunde jag inte vila hemma (dock åkte jag hem några dagar mellan de två avdelninarna) och sedan blev det strikt sängläge på antenatal. Jag fick adalat-tabletter förebyggande mot sammandragningar, och brikanyl-sprutor direkt om jag kände sammandragningar. I vecka 32 blev jag utskriven och hemskickad i rullstol med order om att jag fick röra mig lite i lägenheten men inte gå ut utan rullstol. Det tog mindre än två veckor efter detta tills vattnet gick, så jag tror själv att sjukhusvistelsen räddade livet på min son.

• Anemonee
    Ester03 skrev 2012-08-28 12:02:14 följande:
    Anemonee: Båda mina graviditeter har startat med att jag haft regelbundna blödningar ung. som mens. Ibland har blödningarna varit kraftiga och då har tappen påverkats. Ytterligare en komplikation är att jag är RH-negativ och jag har burit på Rh-positiva barn. Därför har jag fått en anti-D spruta vid blödningarna så att jag inte skulle bilda antikroppar mot fostren. Efter att jag fått cerklage har blödningarna upphört. Vid första graviditeten upptäckte de att jag var öppen 2 cm när jag kom in på gynakuten vid en blödning i vecka 19. Det var då jag blev inlagd (fram till vecka 22 låg jag på en vanlig gynavdelning och sedan på antenatal). Jag tror att bedömninen var att om jag skulle få sammandragningar så skulle förlossningen starta, så därför kunde jag inte vila hemma (dock åkte jag hem några dagar mellan de två avdelninarna) och sedan blev det strikt sängläge på antenatal. Jag fick adalat-tabletter förebyggande mot sammandragningar, och brikanyl-sprutor direkt om jag kände sammandragningar. I vecka 32 blev jag utskriven och hemskickad i rullstol med order om att jag fick röra mig lite i lägenheten men inte gå ut utan rullstol. Det tog mindre än två veckor efter detta tills vattnet gick, så jag tror själv att sjukhusvistelsen räddade livet på min son.

Okej, tack för att du svarade.. Vill oxå ha en rullstol så man kanske kan få lite frisk luft utan att få ångest att man avstängt sig för mycket , får höra vad läkaren säger när jag ska dit på torsdag. På han låter det oftast som att jag kan leva som vanligt men lugnt, så tvivlar på att han tycker det är nödvändigt med rullstol..
  • Anemonee

Är det nån som fortfarande följer denna tråd som fått infektion efter sitt cerclage? Jag har som sagt fått en liten infektion som jag ätit pencilin för men som ej försvunnit så nu äter jag andra kuren.. Innan det åt jag en kur i samband med insättandet av cerclaget oxå.. Är livrädd att denna kur inte heller ska få bort bakterierna och att det händer nått pga dem,, så jobbigt när ändå cerclaget håller sig stabilt..

• Dallis
    Anemonee skrev 2012-08-30 16:12:37 följande:
    Är det nån som fortfarande följer denna tråd som fått infektion efter sitt cerclage? Jag har som sagt fått en liten infektion som jag ätit pencilin för men som ej försvunnit så nu äter jag andra kuren.. Innan det åt jag en kur i samband med insättandet av cerclaget oxå.. Är livrädd att denna kur inte heller ska få bort bakterierna och att det händer nått pga dem,, så jobbigt när ändå cerclaget håller sig stabilt..
    Jag fick en infektion i förra graviditeten. Fick en dunderkur med penicillin (kommer dock inte ihåg vad den heter, men det står nog nånstans här i tråden) kommer ihåg att jag åt 900mg om dagen iaf. Var orolig, men oron för att förlossningen skulle starta var större :)
  • Dags for en liten

Ester: Tror att jag missat gratta dig. Stort grattis till bebisarna. Hur var din förlossning?

På onsdag klipps mitt cerclage. Ska bli himla spännande. Har två cerclage-band, så jag är liite orolig för att det ska göra ont efter era upplevelser av uppklippningen.
    Är det fler än jag som har haft två band?