• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • TikTok

Mitt cerclage togs när vattnet började sippra ut vecka 31+2. Ingen bedövning alls fick man, men det kändes knappt, ändå är jag rätt pjallig ;).
    Dottern kom 8 timmar senare . Är idag 1.5år och fullt frisk och pigg :)

• violatricolor
    snöboll1 skrev 2012-09-03 16:09:16 följande:
    en fundering... Om man får en blödning från moderkakan när man har cerklage, kommer då blodet förbi cerklaget och ut eller blir det "instängt"? och vad kan då hända??
    Frågade min läkare om det och han sa att blödningen kommer förbi.
  • Dags for en liten

Tack allihopa för era svar. Tänkte nog ta en alvedon innan jag åker till sjukhuset. Det borde man väl få göra?

Jag har lugnat ner mig en hel del nu =). Haha, så man kan reagera. 
    Tänkte ta med väskan men låsa in den i ett förvaringsskåp vid entrén på sjukhuset. Då är den nära till hands om den skulle behövas samtidigt som jag inte behöver känna mig dum att ta med den till spec.mvc.

• Dallis

Fick en fantastisk läkare hos specen idag! Han frågade om jag skulle känna mig tryggare med ett cerklage och eftersom jag svarade ja, så kommer jag få det :)

Han gjorde mig dock lite nervös vid ultraljudet. När han hade mätt bebisen säger han plötsligt; Jag ska bara kolla igen så vi inte missar någon... Han hittade bara en bebis dock. Blev framflyttad två dagar, så idag är det v 10+3

Han kunde inte ge besked på om det blir operation i Kristianstad eller Lund. Får se när kallelsen kommer

LYCKA
  • Anemonee
    Dallis skrev 2012-09-04 16:52:26 följande:
    Fick en fantastisk läkare hos specen idag! Han frågade om jag skulle känna mig tryggare med ett cerklage och eftersom jag svarade ja, så kommer jag få det :) Han gjorde mig dock lite nervös vid ultraljudet. När han hade mätt bebisen säger han plötsligt; Jag ska bara kolla igen så vi inte missar någon... Han hittade bara en bebis dock. Blev framflyttad två dagar, så idag är det v 10+3 Han kunde inte ge besked på om det blir operation i Kristianstad eller Lund. Får se när kallelsen kommer
    LYCKA

Vad skönt för dig! Alltid trevligt när man träffar bra och förstående läkare :)
  • snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-04 08:46:48 följande:
    Frågade min läkare om det och han sa att blödningen kommer förbi.
    Tack för svar. Och skönt! har ju haft några blödningar och ska få cerclage om ett par veckor om det ser bra ut. Blev nervös om de stänger in ev nya blödningar...
  • Dallis
    Anemonee skrev 2012-09-04 19:11:17 följande:
    Vad skönt för dig! Alltid trevligt när man träffar bra och förstående läkare :)

Verkligen! Hoppas det bra bemötandet håller i sig genom hela graviditeten..

Pratade med chefen idag och förvarnade henne om sjukskrivning. Hon blev inte alls glad. Nästan så hon blev lite sur. Hon ville helst ha ett datum på när det sker, men hon får snällt vänta tills remissen kommer :)

Går fortfarande runt i ett lyckorus från ultraljudet och tittar på bilden jag fick flera gånger om dagen :D
  • Anemonee
    Dallis skrev 2012-09-05 16:47:09 följande:
    Verkligen! Hoppas det bra bemötandet håller i sig genom hela graviditeten.. Pratade med chefen idag och förvarnade henne om sjukskrivning. Hon blev inte alls glad. Nästan så hon blev lite sur. Hon ville helst ha ett datum på när det sker, men hon får snällt vänta tills remissen kommer :) Går fortfarande runt i ett lyckorus från ultraljudet och tittar på bilden jag fick flera gånger om dagen :D

Ja precis ! Hon får som sagt vänta nu ska du bara njuta:D förstår att du kollat på bilden, mina sitter på kylen och jag får världens rus varje gång jag går förbi:) på måndag ska vi göra 3D ultraljud förhoppningsvis, har fått lov av läkaren att åka o göra det så jag slipper vara säng liggande den dagen :D men det är ju bara OM inget händer innan måndag men på kontrollen idag såg tappen ut som förut och cerclaget på plats så det känns skönt :) kram
  • Dallis

Har inte satt upp bilden än eftersom vi inte har berättat för vänner eller familj om graviditeten, så jag går till min lilla låda och tittar :)
    Vad spännande med 3D ultraljud! Har ni långt att åka?

• Dags for en liten
    Dallis skrev 2012-09-05 16:47:09 följande:

Verkligen! Hoppas det bra bemötandet håller i sig genom hela graviditeten..

Pratade med chefen idag och förvarnade henne om sjukskrivning. Hon blev inte alls glad. Nästan så hon blev lite sur. Hon ville helst ha ett datum på när det sker, men hon får snällt vänta tills remissen kommer :)
    Går fortfarande runt i ett lyckorus från ultraljudet och tittar på bilden jag fick flera gånger om dagen :D
    Mäh, vad onödigt av din chef att reagera så. Det är ju inte direkt så att du vill vara sjukskriven för att lata dig. Det handlar om så mycket mer än så. Strunta i henne!
    Roligt formulerat av läkaren som gjorde ultraljudet..hahaha. Men bra att han var noggrann. =)
    Skönt att du känner dig bra bemött av din läkare.