• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Baby Doll
    Dags for en liten skrev 2012-09-03 11:38:17 följande:
    Ester: Tror att jag missat gratta dig. Stort grattis till bebisarna. Hur var din förlossning?På onsdag klipps mitt cerclage. Ska bli himla spännande. Har två cerclage-band, så jag är liite orolig för att det ska göra ont efter era upplevelser av uppklippningen.Är det fler än jag som har haft två band? 

Va spännande! Jag har bara hört om ett band. Hade du större risk då?

www.mybabydolls.blogg.se
    Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Dags for en liten
    Baby Doll skrev 2012-09-03 12:45:06 följande:

Va spännande! Jag har bara hört om ett band. Hade du större risk då?

www.mybabydolls.blogg.se
    Nja, det tror jag inte. Min fosterhinna buktade ut såpass mkt (opererades akut) och min läkare hade precis läst en artikel/studie där det sattes in två band för extra stöd. Så jag misstänker att jag var lite av en försöksperson på det =)

• Baby Doll

Men va skönt att dom gjorde det och hade bättre koll på dig! Hur länge säger dom sig tro veta det dröjer innan förlossningens sätts igång efter att man klippt av det?

Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Dags for en liten

Jag tror att jag har haft lika många kontroller som andra med cerclage. I början var det väldigt skönt att veta att man hade ett extra cerclage att "falla tillbaka på". Men så här i efterhand tror jag att det inte riktigt behövts. 
    Det som sitter högst upp sitter åt väldigt bra och har vad jag förstått inte flyttat på sig alls.
    Så jag har haft en otrolig tur i hela den här processen.  

Det verkar vara väldigt olika. Vi kommer att få vara kvar på sjukhuset i några timmar efter uppklippningen för säkerhets skull. Men det kan lika gärna ta veckor innan förlossningen sätter igång.
    Vi hoppas på att det sätter igång när vi är på sjukhuset. Skulle vara skönt. =) 

• Ester03

Dags for en liten: De tog bort mitt cerklage vid v. 37+0 (komplicerat ingrepp, tre läkare höll på i två timmar innan de lyckades få bort det). Jag rekommenderar att man tar med egna värktabletter eftersom man inte får någon smärtlindring. 

Sedan dröjde det till V. 38+4 innan vattnet gick trots att jag var ute och rörde på mig så mycket jag orkade. Tre dagar senare hade jag fått tid för igångsättning, men det slapp jag alltså. Efter vattenavgången hade jag ett långsamt öppningsskede, från 3 till 8 cm på 18 timmar trots ökande mängder av värkstimulerande dropp. Till slut blev det akut kejsarsnitt och våra tjejer föddes i v. 38+5 med 51 cm och 2,8 kg samt 47 cm och 2,4 kg.

• Dags for en liten

Ester: Eftersom att det inte var så längesen du klippte ditt cerclage minns jag väldigt väl hur det hade gått. Åh vad jag hoppas på att det går smidigare för mig.
    Tack för att du delade med dej av hur långt tid det tog innan förlossningen startade.

Pratade nyss med spec.mvc och blev så besviken. Kan ju ha och göra med alla hormoner man har i kroppen men jag känner mig uppriktigt ledsen för tonen barnmorskan hade på rösten.

Jag ville veta om jag skulle ta progesteronet på tisdagskvällen som vanligt eller inte, det glömde jag fråga sist jag träffade min läkare.
    Min läkare sa sist jag träffade henne att jag skulle få stanna på sjukhuset några timmar för att man skulle se hur min kropp reagerade.
    Så då tycker man ju att det bästa är om det sätter igång på onsdag.
    När jag ringde idag passade på att fråga barnmorskan på spec.mvc om det är vanligt att ta med BB-väskan eller inte vid uppklippning.
    Hon skrattade å sa att det absolut inte kommer att sätta igång och att jag inte alls skulle få stanna på sjukhuset som läkaren sa till mig.
    Jag ville prata med min läkare men det gick absolut inte för sig...

Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag strunta i progesteronet?
    Har ni tagit med BB-väskan vid uppklippning? Jag vill lämna den hemma då det känns som att de kommer att skratta åt en om man tar med den, medan min man absolut vill ha den med för säkerhets skull.
    Vi åker kommunalt och har inte en bil att gömma väskan i...

• snöboll1

en fundering... Om man får en blödning från moderkakan när man har cerklage, kommer då blodet förbi cerklaget och ut eller blir det "instängt"? och vad kan då hända??

• Ester03

Ta med BB-väskan när ni ska ta bort cerklage! Graviditeten kan fortgå i flera veckor efter, men det kan lika gärna gå riktigt snabbt. Min läkare på specen sa att man bör stanna ett tag på förlossningen efteråt, först vilande, och sedan var uppe och röra på sig en stund. De bör också köra ctg. Trots att det tog lång tid för mig så triggade ingreppet igång saker i kroppen. Det var som att kroppen under ett par dygn efteråt förberedde sig för förlossning, jag fick tätare värkare osv, men sedan lugnade det ner sig.

• Anemonee
    Dallis skrev 2012-09-02 20:06:27 följande:
    Jag fick en infektion i förra graviditeten. Fick en dunderkur med penicillin (kommer dock inte ihåg vad den heter, men det står nog nånstans här i tråden) kommer ihåg att jag åt 900mg om dagen iaf. Var orolig, men oron för att förlossningen skulle starta var större :)

Skönt att höra att det gick bra iaf! Jag fick först en kur i samband med insättningen av cerclaget, bara i förebyggande, fick trots detta bakterier och pencilin tror jag oxå åt 900 mg tot varje dag.. Bakterierna försvann ändå inte utan blev värre så nu ar jag precis avslutat en kur där jag ätit 3x850 mg om dagen!! Tycker det känns så otroligt mycket och hög dos men läkarna har sagt att det är lugnt och att det är värre om bakterierna ej försvinner.. Ska tillbaka på onsdag då dom ska ta en ny odling för att se om det försvunnit .. Usch hatar att stoppa i dig tabletter när man är gravid :(
  • Dallis
    Ester03 skrev 2012-09-03 13:51:44 följande:
    Dags for en liten: De tog bort mitt cerklage vid v. 37+0 (komplicerat ingrepp, tre läkare höll på i två timmar innan de lyckades få bort det). Jag rekommenderar att man tar med egna värktabletter eftersom man inte får någon smärtlindring. 

Sedan dröjde det till V. 38+4 innan vattnet gick trots att jag var ute och rörde på mig så mycket jag orkade. Tre dagar senare hade jag fått tid för igångsättning, men det slapp jag alltså. Efter vattenavgången hade jag ett långsamt öppningsskede, från 3 till 8 cm på 18 timmar trots ökande mängder av värkstimulerande dropp. Till slut blev det akut kejsarsnitt och våra tjejer föddes i v. 38+5 med 51 cm och 2,8 kg samt 47 cm och 2,4 kg.

Jag bad om smärtlindring vid mitt borttagande och fick lustgas. Fick göra det nere på förlossningen dock, men det spelar ingen roll :)

Jag hade väldiga smärtor vid en vanlig undersökning, så jag tror att det var därför jag fick lustgasen.

Vi hade med oss vår väska just in case :)