• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Anemonee
    Dallis skrev 2012-09-05 21:15:34 följande:
    Har inte satt upp bilden än eftersom vi inte har berättat för vänner eller familj om graviditeten, så jag går till min lilla låda och tittar :) Vad spännande med 3D ultraljud! Har ni långt att åka?

Nej precis , vi satte oxå upp dom först efter kub testet när vi hade berättat för din flesta:) ja det ska bli såå kul, längtar verkligen .. Hoppas bara liten vill visa upp sig lite så man inte slänger pengarna i sjön.. Vet en del som det blivit så för att bebis ligger åt helt fel håll och det är ju ej något man kan göra åt det .. Vi åker 20 mil enkel resa, så det är lååångt men förhoppningsvis värt det :D man får ju en helt annan inblick av vad den lilla pysslar med där inne hehe:)
  • Dags for en liten

Jag har gjort ett 3D ultraljud. Min lilla hade händerna i ansiktet + att navelsträngen låg för hela ansiktet. Därför vart våra bilder lite grötigare.
    De kan retuschera bilderna rätt mycket och jag vart nöjd med det jag fick med mej hem.

Om barnet ligger jättekonstigt til så får man komma tillbaka vid ett annat tillfälle (iallafall på Tittut i sthlm), fast det kanske inte är aktuellt när ni reser så långt.
    Ni har iallfall en häftig undersökning framför er. Hoppas att ni får fina bilder med er hem (kanske vill visa dem i tråden sen om det inte är för privat)

• Anemonee
    Dags for en liten skrev 2012-09-06 16:44:24 följande:
    Jag har gjort ett 3D ultraljud. Min lilla hade händerna i ansiktet + att navelsträngen låg för hela ansiktet. Därför vart våra bilder lite grötigare. De kan retuschera bilderna rätt mycket och jag vart nöjd med det jag fick med mej hem.   Om barnet ligger jättekonstigt til så får man komma tillbaka vid ett annat tillfälle (iallafall på Tittut i sthlm), fast det kanske inte är aktuellt när ni reser så långt. Ni har iallfall en häftig undersökning framför er. Hoppas att ni får fina bilder med er hem (kanske vill visa dem i tråden sen om det inte är för privat)  

Vad skönt att du iaf fick med dig några bra bilder ! Det är på tittut i Sthlm vi ska göra :) har hört mycket bra om dom så jag hoppas på det!:) absolut ska jag lägga upp nån bild här i tråden om vi får till några bra :) har moderkakan snett i framvägg oxå så det kan ju oxå ställa till det.. Men vi får hoppas på det bästa :D
  • Dags for en liten
    snöboll1 skrev 2012-09-07 21:58:12 följande:

Dags för en liten: Hur gick klippet? ingen på väg ut? :)

Klippet gick jättebra. Första cerclaget som egentligen bara var ett vanligt stygn kändes inte alls. Det riktiga kändes dock.
    Saxen som läkaren använde var lite slö så hon behövde "klippa" 3-4ggr. Så det kändes lite.
    Men annars gick det verkligen kanon. Ingen bedövning var nödvändig.

Ingen är på väg ut än. Känns lite snopet...men snart ska hon nog komma =)

• snöboll1
    Dags for en liten skrev 2012-09-08 15:56:31 följande:
    Klippet gick jättebra. Första cerclaget som egentligen bara var ett vanligt stygn kändes inte alls. Det riktiga kändes dock.
    Saxen som läkaren använde var lite slö så hon behövde "klippa" 3-4ggr. Så det kändes lite.
    Men annars gick det verkligen kanon. Ingen bedövning var nödvändig.

Ingen är på väg ut än. Känns lite snopet...men snart ska hon nog komma =)

Skönt att det gick bra! Spännande väntan nu då :)
  • Dallis
    Baby Doll skrev 2012-09-09 23:03:21 följande:
    Hoppas att nån av er kan stilla min oro: Kan man endast med VUL se om tappen är stängd eller har börjat öppna sig, eller måste man inte känna på den??

www.mybabydolls.blogg.se

Vad jag vet ska det gå bra med både VUL och UL. Förra graviditeten kollade de mig med båda varianterna, men oftast med VUL
  • Anemonee
    Baby Doll skrev 2012-09-09 23:03:21 följande:
    Hoppas att nån av er kan stilla min oro: Kan man endast med VUL se om tappen är stängd eller har börjat öppna sig, eller måste man inte känna på den?? www.mybabydolls.blogg.se

Vad jag förstått nu (med tanke på att jag har så mycket problem med min tapp) så går det bara att se med vul? Men kanske går med ul oxå men min läkare sa att de alltid mäter med vul för att få ett korrekt mått.. Då kan dom se om den är stängd eller öppen , är den sedan öppen måste dom väl känna på den om den är mjuk eller hård, men det är nog inget dom börjar göra om tappen är stängd o fin:) är så nervös kan inte sova, imorn är det dags för 3D ultraljud och jag är så spänd ! Hoppas bara bebis vill visa upp sig lite så man inte känner att man åkte i onödan.. Inte för att det är onödigt att se lite av sin bebis oavsett om det bara är en vänd rygg men med tanke på att jag gör ul nästan varje vecka här på sjukhuset så skulle de nog kännas lite trist om man inte får se nått mer när man åker långt o betalar så mycket :) återkommer imorn och förhoppningsvis med en bild att visa upp:)) kram!
  • snöboll1

Hej! Har ni blivit sövda eller fått ryggbedövning när cerklaget satts? Först sa de sövning men fick nu veta att rutinerna var att i första hand ge ryggbedövning. Hur är era erfarenheter? positivt/negativt med de olika metoderna? Har ngn av er Fragmin? tycker det verkar lite otäckt med fragmin i komb med ryggbedövning men bara man tar sprutan 12h innan op var de lugnt sa narkospersonalen jag pratade med. Vet inte varför men ryggbedövning känns lite otäckt tycker jag...