• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Anemonee
    snöboll1 skrev 2012-09-10 11:51:13 följande:
    Hej! Har ni blivit sövda eller fått ryggbedövning när cerklaget satts? Först sa de sövning men fick nu veta att rutinerna var att i första hand ge ryggbedövning. Hur är era erfarenheter? positivt/negativt med de olika metoderna? Har ngn av er Fragmin? tycker det verkar lite otäckt med fragmin i komb med ryggbedövning men bara man tar sprutan 12h innan op var de lugnt sa narkospersonalen jag pratade med. Vet inte varför men ryggbedövning känns lite otäckt tycker jag...

Narkosläkaren pratade om ryggbedövning när dom skulle sätta dit mitt akut i v 22, jag vart livrädd och började gråta (känslig och rädd som jag redan var) och tanken på att bli helt förlamad kändes lite skrämmande.. Som tur är sa min läkare att vi absolut skulle söva, och att det såklart finns en större risk vid sövning när man är gravid men med tanke på att jag fick typ sitta i en stol som dom sedan tippar takt bakåt tyckte läkaren att det hade varit nog jobbigt för mig så han tyckte jag bara skulle få sova, vilket jag är glad över! Otroligt skönt att inte veta/se/höra vad dom pysslar med , men vissa vill ju hellre vara medvetna så det är lite olika..
  • Anemonee

Ultraljudet idag gick inte som väntat, bebis låg med ryggen mot oss hela tiden och vägrade verkligen vända sig om mot oss, det enda vi fick se i 3D var ena örat en gång när han vände sig liiiite.. Fick dock en ny tid om ca 2 veckor så ska vi försöka igen, kändes dock lite jobbigt med tanke på att jag helst inte ska åka så långa resor eftersom jag är sängliggande, men samtidigt vill jag gärna göra det då dom inte kunde knäppa en enda bra bild idag och 1700 kr fick vi ju betala ändå så de var lite sitt .. Får hoppas han vill visa sig mer nästa gång :)

• Dallis

Hej! Har ni blivit sövda eller fått ryggbedövning när cerklaget satts? Först sa de sövning men fick nu veta att rutinerna var att i första hand ge ryggbedövning. Hur är era erfarenheter? positivt/negativt med de olika metoderna? Har ngn av er Fragmin? tycker det verkar lite otäckt med fragmin i komb med ryggbedövning men bara man tar sprutan 12h innan op var de lugnt sa narkospersonalen jag pratade med. Vet inte varför men ryggbedövning känns lite otäckt tycker jag...

Jag blev sövd efter eget önskemål. De ville helst ge mig ryggbedövning, främst för att jag hade problem med halsbränna, men jag blir lite smått panikslagen över tanken på att de ska sätta en spruta i ryggen på mig.
    Är inte ett dugg rädd för sprutor annars,, men när det kommer till ryggen så ryggar jag (haha)
    Kände också att det var väldigt skönt att inte veta vad de grejade med.
    Till den här gången funderar jag ändå på ryggbedövning.  Känner likadant fortfarande, men mådde så fruktansvärt illa när jag vaknade (vilket jag alltid gör av narkos) och kunde inte få den medicinen jag klarar av pga graviditeten.
    Är fortfarande kluven, men har ju ett litet ta till på mig att fudera :)
  • Baby Doll

Jag har en fråga som kanske inte hör hit, men jag är tacksam om något kan svaret:)
    Vem är det som tar hand om sjukskrivningar? Är det barnmorskan eller spec.mödravård där jag går?
    Hoppas ni kan svara!

www.mybabydolls.blogg.se

P.S Tack för era svar!

Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • snöboll1
    Baby Doll skrev 2012-09-13 10:11:21 följande:
    Jag har en fråga som kanske inte hör hit, men jag är tacksam om något kan svaret:)
    Vem är det som tar hand om sjukskrivningar? Är det barnmorskan eller spec.mödravård där jag går?
    Hoppas ni kan svara!

www.mybabydolls.blogg.se

P.S Tack för era svar!

Det måste väl vara en läkare som skriver sjukintyg om jag inte har helt fel. Så läkaren på spec.mv borde det nog vara.
  • snöboll1
    Dallis skrev 2012-09-12 20:01:27 följande:
    Jag blev sövd efter eget önskemål. De ville helst ge mig ryggbedövning, främst för att jag hade problem med halsbränna, men jag blir lite smått panikslagen över tanken på att de ska sätta en spruta i ryggen på mig.
    Är inte ett dugg rädd för sprutor annars,, men när det kommer till ryggen så ryggar jag (haha)
    Kände också att det var väldigt skönt att inte veta vad de grejade med.
    Till den här gången funderar jag ändå på ryggbedövning.  Känner likadant fortfarande, men mådde så fruktansvärt illa när jag vaknade (vilket jag alltid gör av narkos) och kunde inte få den medicinen jag klarar av pga graviditeten.
    Är fortfarande kluven, men har ju ett litet ta till på mig att fudera :)

Tack för ditt svar! ja det känns verkligen läskigt att de ska sticka i ryggen tycker jag med... Narkos känns ju som sagt bättre oxå då man slipper vara med när de grejar där nere... men det ska väl gå bra m ryggbedövning oxå... ska ju vara bättre för fostret ändå som ngn skrev. När ska du få ditt cerklage? 
  • violatricolor

Narkosläkaren hade tänkt ryggbedövning men pga tidigare dåliga erfarenheter/komplikationer av ryggbedövning så bad jag om att få bli sövd och då fick jag det (v 19).  Fick dock ryggbedövning senare vid snittet och det gick jättebra då!
  • snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-13 13:52:27 följande:
    Narkosläkaren hade tänkt ryggbedövning men pga tidigare dåliga erfarenheter/komplikationer av ryggbedövning så bad jag om att få bli sövd och då fick jag det (v 19).  Fick dock ryggbedövning senare vid snittet och det gick jättebra då!

Usch då, vågar man fråga va de dåliga erfarenheterna/komplikationerna bestod av?
  • Dallis
    snöboll1 skrev 2012-09-13 12:23:01 följande:

Tack för ditt svar! ja det känns verkligen läskigt att de ska sticka i ryggen tycker jag med... Narkos känns ju som sagt bättre oxå då man slipper vara med när de grejar där nere... men det ska väl gå bra m ryggbedövning oxå... ska ju vara bättre för fostret ändå som ngn skrev. När ska du få ditt cerklage? 
    De poängterade alla fördelar med ryggbedövning samt alla nackdelar med narkos, men som sagt jag valde narkosen.. :)
    Vet inte än när jag ska få cerklaget. Är i v 12+2 idag och v 13-14 skulle det bli av. Hoppas på att få kallelsen den här veckan. Fick det i v 17 sist och det var alldeles för sent, så det blev lite hastigt och lustigt.