• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Felicia78

hej. 
    har skrivit lite här men längesen nu,,. jag har hela tiden vetat ifall jag blir gravid igen så ska de sättas cerklage. nu är jag gravid o blev tidigt inskriven o vatt på VUL v 9+0. cerklage kommer sättas nån gång v 14-16. Men i mitt fall har de inte disskuteras några alternativ vad gäller ryggbedövning eller narkos. Här verkar de bara vara narkos som gäller. vad är nackdelarna med det? Han nämnde inga... hmm...  

• violatricolor
    snöboll1 skrev 2012-09-15 14:27:39 följande:

Usch då, vågar man fråga va de dåliga erfarenheterna/komplikationerna bestod av?
    Visst, ville inte skrämma upp dig:

Första gången: Postspinal huvudvärk. Tror detta är en ganska ovanlig komplikation och det är inte så farligt, tror jag, bara väldigt jobbigt. Gick dock smidigt att lägga bedövningen då och den tog bra.
    Andra gången: Problem att lägga bedövningen och det gjorde väldigt ont. Sen tog den inte tillräckligt bra så de sövde mig.

Men som sagt, tredje gången gick det jättebra, visst gjorde det ont att få den men det var fort över denna gång.
  • snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-17 12:48:11 följande:
    Visst, ville inte skrämma upp dig:

Första gången: Postspinal huvudvärk. Tror detta är en ganska ovanlig komplikation och det är inte så farligt, tror jag, bara väldigt jobbigt. Gick dock smidigt att lägga bedövningen då och den tog bra.
    Andra gången: Problem att lägga bedövningen och det gjorde väldigt ont. Sen tog den inte tillräckligt bra så de sövde mig.

Men som sagt, tredje gången gick det jättebra, visst gjorde det ont att få den men det var fort över denna gång.

Usch ja det är liksom lite skräck att den inte ska ta ordentligt och de börjar sy... tyvärr blev det ingen op för mig denna vecka. Fick en störtblödning tre timmar innan op :( men bebis lever än iaf... bara vänta och hoppas på det bästa att blödningen ger sig så kan jag få en ny op.tid. känns inte så bra dock med blödningen... Tredje gången denna grav men det har inte forsat så här förut... som att det inte räckte med svag livmoderhals...
  • Lanie
    Felicia78 skrev 2012-09-17 10:17:15 följande:
    hej. 
    har skrivit lite här men längesen nu,,. jag har hela tiden vetat ifall jag blir gravid igen så ska de sättas cerklage. nu är jag gravid o blev tidigt inskriven o vatt på VUL v 9+0. cerklage kommer sättas nån gång v 14-16. Men i mitt fall har de inte disskuteras några alternativ vad gäller ryggbedövning eller narkos. Här verkar de bara vara narkos som gäller. vad är nackdelarna med det? Han nämnde inga... hmm...  

Jag var livrädd för narkos. HAde aldrig fått det tidigare o i samband med att jag skulle få det så stod det artiklar i tidningen om folk som blivit sövda o sen aldrig vaknat mer.. Men de förklarade för mig att man är sövd så kort stund och får rätt lite narkos att det inte ska finnas några större risker.. Inte egetnligen, men sen kan de ju aldrig garantera. Jag vet att det nämndes att det finns en pytteliten risk för missfall, men jag har aldrig hört att det drabbat någon. De vet inte i vilken utsträckning som narkosen påverkar fostret. Men de förklarade mer än gärna fördelarna. Att det blir mkt lättare för operatören att sätta dit cerklaget. Med tanke på vilka svårigheter de hade att få dit bandet på mig är jag glad att jag var sövd.
  • violatricolor
    snöboll1 skrev 2012-09-18 14:51:24 följande:

Usch ja det är liksom lite skräck att den inte ska ta ordentligt och de börjar sy... tyvärr blev det ingen op för mig denna vecka. Fick en störtblödning tre timmar innan op :( men bebis lever än iaf... bara vänta och hoppas på det bästa att blödningen ger sig så kan jag få en ny op.tid. känns inte så bra dock med blödningen... Tredje gången denna grav men det har inte forsat så här förut... som att det inte räckte med svag livmoderhals...
    Usch Jag blödde en del också i början. Kommer inte ihåg hur länge men tror jag småblödde i 5-6 veckor och så fick jag två större blödningar (då det bara rann till och droppade på golvet). Vad är en störtblödning egentligen? Har kanske missat det men vet du var blödningarna beror på, lågt sittande moderkaka eller så?

Lätt att säga kanske men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att den inte tar. De testar ju länge och väl att man är bedövad och skulle det trots det inte visa sig att den inte tagit ordentligt förrän de sätter igång så märker du nog det innan det gör jätteont. Tror inte det är någon fara...

• violatricolor
    Anemonee skrev 2012-08-26 20:11:18 följande:

Jo tack dagarna rullar på så det är okej, lite långtråkigt med allt liggande bara men vad gör man inte.. Grattis att du tagit dig så långt!! Vilken lättnad för dig! Jag bara längtar och hoppas jag oxå får uppleva dagen då ceclaget klipps, vilken frihet man kommer känna då fram tills förlossningen startar! Och skönt att veta att det faktiskt kan gå bra fast man får det akut, hur pass lugn har du varit? Helt sängliggande eller hur har du levt? Tycker det är så svårt då alla läkare säger olika .. Men jag ligger ned ca 20-22 timmar om dygnet skulle jag gissa , förutom som dagarna jag har lökar besök osv.. Hoppas förlossningen som sagt startar fort efter att dom klippt ditt cerclage! Det skulle jag oxå vilja eftersom bebis ändå är färdig då:) kan bara tänka mig vad du längtar efter att få gosa bebis:) kram
    Hej!

Jag låg mycket också men det var upp till mig. Min läkare sa att jag skulle ligga om jag hade ont eller sammandragningar och jag hade ofta det. Jag bar så lite som möjligt och gjorde nästan inget hushållsarbete, den lotten föll på min sambo. Jag assisterade ibland, satt och skar grönsaker och så. Jag ville röra mig lite för att inte få blodproppar men jag var inte bekväm att röra mig mycket. Dock gjorde jag något ärende kanske varannan dag. Tog en fika, gick i någon affär... När jag låg var det mycket surfande och mobilspel. Hade svårt att läsa, dels tyckte jag att det var ansträngande att hålla böckerna och dels kunde jag inte koncentrera mig. Men jag ångrar lite att jag inte skickade sambon att låna ljudböcker. Sen var det mycket tv-serier. Så småningom fick jag en rutin att kliva upp och titta på nyhetsmorgon. Köpte även tv-serier i box (men borde köpt mer!). Unna dig all sysselsättning du kan komma på, låt det kosta lite. Man är ju så uttråkad... Låt folk komma och hälsa på och hjälpa till!

Lycka till! 
  • violatricolor

Anemonee: Ser nu att du nog har mer sängläge än jag och att det finns skäl för det. Men ville iaf tipsa om lite sysselsättningar...

• Anemonee
    violatricolor skrev 2012-09-20 21:39:34 följande:
    Anemonee: Ser nu att du nog har mer sängläge än jag och att det finns skäl för det. Men ville iaf tipsa om lite sysselsättningar...

Tack för alla tips!!:) läkarna har aldrig sagt rakt ut(förutom i början efter op) att jag bör ha så mulet sängläge, det är Väl mer jag som verkligen inte vågat.. Men nu har jag kommit till v 30 och var på läkar besök igår och tappen så oförändrad ut trots att jag varit uppe lite mer de senare två veckorna , gått lite i nån affär då o då och hälsat på lite folk.. Men ändå inte ansträngt mig alls.. Känns Superskönt och sammandragningarna håller sig på en låg nivå.. Känns helt ofattbart att cerclaget klipps om 5-6 veckor:D hoppas jag lyckas ta mig dit och att det inte sätter igång innan det! Men som de ser ut nu finns inga tecken på det och läkaren verkade mycket nöjd denna gång då vi även lyckats fått bort en infektion jag fick efter insättningen som vägrade försvinna först.. :D
  • Anemonee

Så mycket ska det såklart stå och inte så mulet, dumma iphone :)

• snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-20 21:23:18 följande:
    Usch Jag blödde en del också i början. Kommer inte ihåg hur länge men tror jag småblödde i 5-6 veckor och så fick jag två större blödningar (då det bara rann till och droppade på golvet). Vad är en störtblödning egentligen? Har kanske missat det men vet du var blödningarna beror på, lågt sittande moderkaka eller så?

Lätt att säga kanske men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att den inte tar. De testar ju länge och väl att man är bedövad och skulle det trots det inte visa sig att den inte tagit ordentligt förrän de sätter igång så märker du nog det innan det gör jätteont. Tror inte det är någon fara...

Nej de vet inte varför jag blöder. Tydligen lite svårt att se redan hur moderkakan sitter men den kan sitta lågt har de sagt... Ja jag blödde också så mkt att den bara rann ur mig på golvet på väg till toa från sängen
     :( läskigt. Fick du ngn förklaring till dina blödningar?