• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    Anemonee skrev 2012-09-21 14:09:18 följande:

Tack för alla tips!!:) läkarna har aldrig sagt rakt ut(förutom i början efter op) att jag bör ha så mulet sängläge, det är Väl mer jag som verkligen inte vågat.. Men nu har jag kommit till v 30 och var på läkar besök igår och tappen så oförändrad ut trots att jag varit uppe lite mer de senare två veckorna , gått lite i nån affär då o då och hälsat på lite folk.. Men ändå inte ansträngt mig alls.. Känns Superskönt och sammandragningarna håller sig på en låg nivå.. Känns helt ofattbart att cerclaget klipps om 5-6 veckor:D hoppas jag lyckas ta mig dit och att det inte sätter igång innan det! Men som de ser ut nu finns inga tecken på det och läkaren verkade mycket nöjd denna gång då vi även lyckats fått bort en infektion jag fick efter insättningen som vägrade försvinna först.. :D
    Vad skönt att det går så bra nu och att det ganska snart är klipp!
    snöboll1 skrev 2012-09-21 14:55:56 följande:

Nej de vet inte varför jag blöder. Tydligen lite svårt att se redan hur moderkakan sitter men den kan sitta lågt har de sagt... Ja jag blödde också så mkt att den bara rann ur mig på golvet på väg till toa från sängen
     :( läskigt. Fick du ngn förklaring till dina blödningar? 
    Nej, de hittade inte någon förklaring. Blödde första grav. också men mer senaste. Hoppas det inte är en trend :-/

• Dags for en liten
    Anemonee skrev 2012-09-10 16:01:02 följande:
    Ultraljudet idag gick inte som väntat, bebis låg med ryggen mot oss hela tiden och vägrade verkligen vända sig om mot oss, det enda vi fick se i 3D var ena örat en gång när han vände sig liiiite.. Fick dock en ny tid om ca 2 veckor så ska vi försöka igen, kändes dock lite jobbigt med tanke på att jag helst inte ska åka så långa resor eftersom jag är sängliggande, men samtidigt vill jag gärna göra det då dom inte kunde knäppa en enda bra bild idag och 1700 kr fick vi ju betala ändå så de var lite sitt .. Får hoppas han vill visa sig mer nästa gång :)
    Nej vad typiskt! Har ni hunnit göra ett andra försök?
    Håller tummarna för att ni får finfina bilder på er lilla

• Dags for en liten

Hej allihopa,

Ville bara komma med en liten uppdatering. En vecka och en dag efter cerclaget klipptes föddes vår dotter.
    Vattnet gick 3 dagar tidigare (endast från den yttre hinnan...visste inte att det fanns två..).
    Efter vattenavgången satte inga värkar igång utan jag blev igångsatt.
    När jag var öppen 10cm så gick lillans hjärtljud ned och vi fick göra ett akut kejsarsnitt.

Allt gick bra och lillan mådde prima när hon kom ut. 47cm lång och 3445gr tung.

Jag önskar er alla lycka till, och jag kommer nog ha svårt att lämna tråden helt.
    Tack för allt ert stöd tjejer!!

Kram 

• Anemonee
    Dags for en liten skrev 2012-09-22 17:04:45 följande:
    Hej allihopa, Ville bara komma med en liten uppdatering. En vecka och en dag efter cerclaget klipptes föddes vår dotter. Vattnet gick 3 dagar tidigare (endast från den yttre hinnan...visste inte att det fanns två..). Efter vattenavgången satte inga värkar igång utan jag blev igångsatt. När jag var öppen 10cm så gick lillans hjärtljud ned och vi fick göra ett akut kejsarsnitt. Allt gick bra och lillan mådde prima när hon kom ut. 47cm lång och 3445gr tung. Jag önskar er alla lycka till, och jag kommer nog ha svårt att lämna tråden helt. Tack för allt ert stöd tjejer!! Kram 

Stort grattis!! Skönt att allt gick bra ! Usch det är Min rädsla att få göra snitt:( men såklart man gör allt om dom märker art bebis börjar må dåligt! Jag är nu i v 30 så mitt ska klippas om ca 6 veckor, hoppas min förlossning startar efter nån vecka oxå:) känns så långt borta med v 40-42 hehe:) jo vi gjorde nytt försök på ultraljudet och det gick lite bättre, dock låg han med armen för ansiktet nästan hela tiden men han kikade fram Några få gånger, längtar massor nu!! Dock tror jag man ska göra 3D i v 25-26 för bästa resultat, det såg Väldigt trångt ut för bebis såhär sent och händer och fötter var som sagt nästan i ansiktet hela tiden .. Nu vill jag bara att dagarna ska Rulla på så vi oxå får mysa med bebis!! Har börjat fått vart uppe Mer nu då läkarna tycker det sett så bra ut under en längre tid, och dom anser väl inte egentligen att just liggandet hela dagarna har nån bevisad effekt heller förutom att man tar det lugnt och lägger sig när Man får sammandragningar osv, så imorn tänkte vi åka och köpa säng!:) lite tidigt kanske men vill vara ute i god tid och pyssla så tiden rullar på:) kram
  • Anemonee

Fick åka in till sjukhuset inatt då jag såg en blödning i trosorna :( kom inget på pappret eller i toan utan bara något som såg ut att ha kommit några timmar tidigare då det liksom inte var direkt färskt för stunden .. Åkte ner akut eftersom det kan vara tecken på att mitt cerclage håller på att gå upp.. Har haft som en slags värk långt ner i mgen och hela vägen runt till ländryggen men har tänkt att det berott på foglissningen som jg börjar känna mera nu när jag får vara uppe mer.. Iaf så gjordes gun och ctg togs, kurvan såg fin ut och gyn hittade INGA spår av nåot blod alls där inne, livmodertappem var oförändrad och cerclaget satt som det skulle .. Självklart blev jag otroligt lättad och glad!! Var helt förstörd och grät hela vägen dit då jag trodde det var kört.. Men jag kunde inte sova på hela natten och kan inte riktigt släppa allt.. Vart kan blodet ha kommit ifrån :( jag ringde in idag igen då jag är extremt orolig för moderkaksavlossning men de sa att det skulle märkas på ctg kurvan samt att jg skulle ha väldiga smärtor och mycket mycket större blödningar.. Jag har inte blött något mer och har inte ont mer än vanligt (vanlig graviditetsvärk till o från) är det nån som vart med om nått liknande .. Vet att det kan vara kärl som brister osv men även läkaren tyckte det var konstigt att INGET blod över huvud taget sågs inne i slidan.. Jag är helt förvirrad och förstår Ingenting.. Dom kollade även baktill så inte det var någon blödning i tarmen eller liknande men inget där heller vilket jag redan visste (blodet i trosorna var liksom låångt fram och till och med frampå tyget som ligger över själva blygdbenet.. Så det hade väl runnit lite men ingen tvekan om att det var framifrån ..

• Dallis
    Anemonee: Förstår att du blir rädd när det blöder, vem hade inte blivit det!
    Skönt att läkarna inte hittade något fel iaf :)

Dags för liten: Grattis till tjejen!

Lite uppdatering: 4/9 är det dags för att sätta cerklaget. Kommer få det satt i Kristianstad och alla efterföljande kontroller kommer också vara där. Känns ganska skönt ändå att slippa åka fram och tillbaka till Lund hela tiden. Nu har vi ju en tvååring också att asa med oss :)
    Verkar som att jag inte kommer få jobba alls efter cerklaget är satt. Chefens order. Känns lite sådär... Hade gärna försökt lite grann.
    Personalen på killens dagis är iaf toppen! Kollade lite i vilken utsträckning jag får ha honom där och jag får ha honom där öppning till stängning om jag vill, vilket känns skönt.
    Kommer dock inte lämna honom 06.20 bara för att jag får :)
    Nu har vi berättat för våra familjer om graviditeten och alla blev jätteglada. Vännerna får själva upptäcka efter hand.
    Har redan börjat känna av ischias lite grann.. Får ringa sjukgymnasten och boka tid för akupunktur. Hjälpte jättemycket förra graviditeten..,

Hoppas ni har haft en trevlig helg!
  • snöboll1

Hann inte få prova cerlage, fick en jätteblödning med efterföljande kraftiga värkar och vår lille älskade pojke kom till oss v15. När man tagit mod till en ny grav då man trodde på cerklage så inträffar ngt man aldrig varit med om vid de tidigare grav(alltså blödningar).Så fruktansvärt alltihop då bebis fortfarande levde när vi kom in och efter några timmar fick sluta sitt liv... så orättvist mot honom. och oss oxå så klart men att åter igen få se ett perfekt liv inte få leva...finns inte ord, bara tårar.

• violatricolor
    snöboll1 skrev 2012-09-25 20:42:03 följande:

Hann inte få prova cerlage, fick en jätteblödning med efterföljande kraftiga värkar och vår lille älskade pojke kom till oss v15. När man tagit mod till en ny grav då man trodde på cerklage så inträffar ngt man aldrig varit med om vid de tidigare grav(alltså blödningar).Så fruktansvärt alltihop då bebis fortfarande levde när vi kom in och efter några timmar fick sluta sitt liv... så orättvist mot honom. och oss oxå så klart men att åter igen få se ett perfekt liv inte få leva...finns inte ord, bara tårar.

Nej! Vad ledsen jag blir för er skull! Beklagar verkligen. Kram! 
  • violatricolor

Snöboll: Förstår om det inte alls känns aktuellt nu och att ni är mitti den akuta sorgen men när du känner att du orkar så kanske du skulle läsa vad MiScHoOo skrivit här i trådet och hennes presentation. Hon har liknande erfarenheter som du, tror jag.

Kram igen! 

• Dallis

Snöboll: Lider med er! Fruktansvärt tragiskt...

Skickar en massa styrka till er!