• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Anemonee
    snöboll1 skrev 2012-09-25 20:42:03 följande:
    Hann inte få prova cerlage, fick en jätteblödning med efterföljande kraftiga värkar och vår lille älskade pojke kom till oss v15. När man tagit mod till en ny grav då man trodde på cerklage så inträffar ngt man aldrig varit med om vid de tidigare grav(alltså blödningar).Så fruktansvärt alltihop då bebis fortfarande levde när vi kom in och efter några timmar fick sluta sitt liv... så orättvist mot honom. och oss oxå så klart men att åter igen få se ett perfekt liv inte få leva...finns inte ord, bara tårar.

Jag beklagar den stora sorgen! Vet själv hur det känns då jag förlorade våran pojke i v 20, dock inte i samma situation.. Men vet hur stor sorgen är och det gäller bara att få ur den och inte stänga kvar nått inom sig! Fastän det känns omöjligt så kommer man tillslut upp på fötter igen , fast sorgen i hjärtat finns nog alltid kvar.. Ta hand om varandra o försök stötta varandra så mycket det bara går! Jag lider med er! Varma kramar!
  • snöboll1

Tack för era kramar och omtankar. Svårt att säga ngt nu men det lutar nog mot att vi kanske tittar på andra sätt att bilda familj. Tre bebisänglar räcker (plus tre väldigt små...)...

• Dallis

Sitter på kvinnokliniken och inväntar inskrivning.

Skulle vara här klockan 8, kom in till uskan halv 10 och sitter just nu och väntar på att träffa ssk och två läkare.

La på tre timmar på bilen, men detta verkar ta hela dagen......

Drygt...

• Dallis

Blev opererad igår. Allt gick bra och cerklaget sitter på plats. Blev sövd då ryggbedövningen inte tog tillräckligt. Har pratat med läkaren idag och jag kommer få jobba, så länge det känns bra. :) vet inte om jag är glad eller inte. Såg fram emot att få vara hemma och ta det lugnt men samtidigt är det skönt att ha något att göra. Hur går det för er andra?

• Dallis
    Dallis skrev 2012-10-05 10:30:12 följande:
    Blev opererad igår. Allt gick bra och cerklaget sitter på plats. Blev sövd då ryggbedövningen inte tog tillräckligt. Har pratat med läkaren idag och jag kommer få jobba, så länge det känns bra. :) vet inte om jag är glad eller inte. Såg fram emot att få vara hemma och ta det lugnt men samtidigt är det skönt att ha något att göra. Hur går det för er andra?
    Just det.
    Ska ge mig själv en spruta med blodförtunnande i benet varje kväll i 6 kvällar.
    Är inte ett dugg rädd för nålar och jag ger sprutor i jobbet, men tanken på att ge mig själv är lite skrämmande.
    Mamma har lovat att komma hit och ge mig den om jag inte vågar, så det känns skönt :)
    Har kommit hem nu och det är skönt att få vara hemma istället för att ligga på bb och glo...
  • Anemonee

Skönt att allt gick bra dallis! Varför skulle du ta blodöfrtunnande om jag får fråga? Förstår att det känns sådär med jobbet men som sagt kan ju vara skönt att få göra nått oxå.. Efter att ha varit sängliggande i 8 veckor så kan jag bara säga att aldrig mer! Hehe men nu har jag ju fått börja röra mig och leva normalt men ändå ta det lugnt .. Men vart ju sängliggande eftersom det vart akut .. Men som det är nu är det ju skönt att vara hemma eftersom man ändå får leva hyffsat normalt och ha sov morgon varje dag:) jag är nu inne i v 32 så det närmar sig för mig:) fick min klipptid igår och det blir den 15 nov, är då i v 37+2.. Läkaren har ju hela tiden sagt v 36 så hade ju förväntat mig typ 35+0-36+6 nånting, men men nu blev det 37+2 och det är väl bättre det egentligen med tanke på att bebisen kan ganska snabbt efter klipp.. När har ni fött efter att ni klippt? Ni som haft graviditet med cerclage innan alltså.. Och fick ni stanna på sjukhuset efter klipp?? Över dagen ? Är så nervös efter klippet och att det ska göra ont :/ men jag hoppas det går fort och går enkelt..

• Dallis
    Anemonee skrev 2012-10-05 23:06:00 följande:
    Skönt att allt gick bra dallis! Varför skulle du ta blodöfrtunnande om jag får fråga? Förstår att det känns sådär med jobbet men som sagt kan ju vara skönt att få göra nått oxå.. Efter att ha varit sängliggande i 8 veckor så kan jag bara säga att aldrig mer! Hehe men nu har jag ju fått börja röra mig och leva normalt men ändå ta det lugnt .. Men vart ju sängliggande eftersom det vart akut .. Men som det är nu är det ju skönt att vara hemma eftersom man ändå får leva hyffsat normalt och ha sov morgon varje dag:) jag är nu inne i v 32 så det närmar sig för mig:) fick min klipptid igår och det blir den 15 nov, är då i v 37+2.. Läkaren har ju hela tiden sagt v 36 så hade ju förväntat mig typ 35+0-36+6 nånting, men men nu blev det 37+2 och det är väl bättre det egentligen med tanke på att bebisen kan ganska snabbt efter klipp.. När har ni fött efter att ni klippt? Ni som haft graviditet med cerclage innan alltså.. Och fick ni stanna på sjukhuset efter klipp?? Över dagen ? Är så nervös efter klippet och att det ska göra ont :/ men jag hoppas det går fort och går enkelt..
    Jag vet inte riktigt varför jag ska ta BFT... De sa bara att det minskar risken för proppar...Fick inte det förra gången,  men så länge det hjälper så :)
    Visst kommer det vara skönt att kunna jobba, men just nu är det så mycket tjafs på jobbet, så det hade varit skönt med lite semester..
    När de klippte mitt cerklage förra gången så gav de mig Bricanyl för att stoppa eventuella värkar. Tog bort mitt under narkos, men fick åka hem när jag hade vaknat till liv.
    Tog ca 1½ vecka innan han tittade ut. 3 timmar från första värken tills han var ute...
    Har funderingar på att campa utanför förlossningen från det att cerklaget klipps den här gången ;)

• Anemonee

Jaha okej, ja precis så länge det hjälper:) jobbigt det där med jobbet, förstår att du hellre är hemma då! Hoppas allt löser sig.. Jaså gjorde du det under narkos?? Varför då om man får fråga?? Jag ska ta bort det när jag är vaken och jag är livrädd , skönt att det gick så fort från klippet tills han kom! Hoppas det går fort för mig med, är rädd att få gå över tiden istället hehe.. Minns du hur lång din tapp var då när de klippte cerclaget?? Min har ju hållt sig väldigt stabil och på senare tid till och med verkat växt till sig lite så det är ju stängt både ovanför och under cerclaget, så det är väl inte direkt nått som Talar för att han kommer komma direkt efter klippet eller en snar tid efter det, tänkte om det på dig ex hängde på cerclaget enbart och om det var därför det bara dröjde en vecka? Tänkte oxå passa på att fråga till alla er som Läser här fortf och som klippt erat cerclage, i vilken vecka har det gjorts ?? Min läkare har hela tiden pratat om v 35-36 så har ku varit inställd på det, nu var det i v 37+2 vilket jag tyckte kändes sent.. Var berädd på typ 36+0 .. Har fått rätt mkt sammandragningar senaste veckan så är rädd att nått startar innan det är klippt.. Undra om man kan prata med läkaren och fråga om de inte kan ta det i v 36 , just pga att jag är rädd att det ej hinns ta bort innan värkar sätter igång..

• Lanie
    Anemonee skrev 2012-10-14 19:39:27 följande:
    Jaha okej, ja precis så länge det hjälper:) jobbigt det där med jobbet, förstår att du hellre är hemma då! Hoppas allt löser sig.. Jaså gjorde du det under narkos?? Varför då om man får fråga?? Jag ska ta bort det när jag är vaken och jag är livrädd , skönt att det gick så fort från klippet tills han kom! Hoppas det går fort för mig med, är rädd att få gå över tiden istället hehe.. Minns du hur lång din tapp var då när de klippte cerclaget?? Min har ju hållt sig väldigt stabil och på senare tid till och med verkat växt till sig lite så det är ju stängt både ovanför och under cerclaget, så det är väl inte direkt nått som Talar för att han kommer komma direkt efter klippet eller en snar tid efter det, tänkte om det på dig ex hängde på cerclaget enbart och om det var därför det bara dröjde en vecka? Tänkte oxå passa på att fråga till alla er som Läser här fortf och som klippt erat cerclage, i vilken vecka har det gjorts ?? Min läkare har hela tiden pratat om v 35-36 så har ku varit inställd på det, nu var det i v 37+2 vilket jag tyckte kändes sent.. Var berädd på typ 36+0 .. Har fått rätt mkt sammandragningar senaste veckan så är rädd att nått startar innan det är klippt.. Undra om man kan prata med läkaren och fråga om de inte kan ta det i v 36 , just pga att jag är rädd att det ej hinns ta bort innan värkar sätter igång..

mitt skulle tas bort 36+6, men förlossningen satte igång 36+4.  Och det funkade fint det också. Vi åkte in så fort jag började blöda. De tog bort cerklaget och två timmar senare föddes dottern. Så åker man bara in så fort man märker att värkarna satt igång, vattnet går eller man börjar blöda så är det ingen fara att man inte hinner ta bort cerklaget innan förlossningen startar..
  • Anemonee

Okej vad skönt ! Tack för att du delade med dig.. Hade du haft symptom på att förlossningen skulle starta då innan? Alltså ex att allt höll i hop enbart tack vare cerclaget? Så klart vill jag att bebis stannar tills han är kvar med är även rädd att gå över då dom sagt att han är lite stor, så är livrädd då detta är min första förlossning att han ska vara stor osv.. Vilket dom Spec kan bli om man går över.. Därför jag kände sådär med att ta det i v 37+2 oxå, då min tapp blivit nästan full längd igen så är jag rädd att jag går över om dom tar det så sent , hade det hällts ihop enbart tack vare cerclaget hade det ju känts lite mer hoppfullt att bebis kommer ganska snart efter klippet:)