Änglagosse skrev 2012-12-16 18:17:18 följande:
Hej alla!
Jag har blivit lovad mitt första cerklage som kommer att sättas i slutet av januari alt. början på februari.
Är det någon som känner sig manad att förklara lite granna hur det går till med förberedelser, hur det blir efter att cerklaget är satt t.ex?
det är inte helt lätt att förklara, för det är så olika. Beror helt och hållet på din läkare.
Jag kan berätta hur det har varit för mig.
Första gången fick jag mitt cerklage satt i Lund, var sövd eftersom jag inte ville ha ryggbedövning. Blev helt sjukskriven från start eftersom jag jobbar i vården.
fick inga inbokade besök, utan åkte ner till Lund (bor i Kristianstad) när jag kände något konstigt. Det blev väldigt många turer ner dit och jag hade mer eller mindre ont hela tiden. Låg mest på soffan och tog det jättelugnt.
I v33 ville han komma ut, men de lyckades stoppa förlossningen och han stannade till 38+2, cerklaget klipptes i 36+4 under narkos.
Andra gången fick jag det satt i Kristianstad
den här gången var jag bara sjukskriven i 1 vecka efter insättandet, fick blodförtunnande i sprutform i en vecka efter op.
Jobbade en dryg månad tills jag var på mitt första inplanerade besök efter op. Då fick jag en annan läkare och har varit sjukskriven sedan dess, pga mitt jobb. Går till spec MVC i gång i månaden.
Mår mycket bättre den här gången och tar det lugnt, men är ändå aktiv. Jag undviker att bära tungt, men annars lever jag i stort sett som vanligt. Börjar dock känna av mer och mer, så jag har slagit av på tempot lite.
Något annat du vill veta?
Håller tummarna för dig