• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Medina 281

Hej, jag har haft fått två små i vecka 20 den första i 16 mars förra året. detta var min första graviditet. Blev snabbt gravid igen, och fick en till missfall 18 september 2012. Nu har dom gjort tester på mig dessa visade ingenting. Jag har kvar ett undersökning av livmodern för att se att den ser normal ut. Dom har sagt att jag ska få cerclage vid nästa graviditet. Min fråga är: är det någon här som har fått cerclaget isatt på östra i Göteborg? Hur tyckte ni att bemötandet var? Min andra fråga är: Fick ni en infektion vid tiden av förlossningen? Jag hade det nämlingen, sist så kom jag in med ett CRP på 20, som sedan rusade upp till 150. Är vi som har svaga livmodertappar mer känsliga för infektioner pga av att slemmproppen lossnar och bakterier kan ta sig in lättare, eller är det att vi får lättare infektion vilket leder till för tidiga födslar?? Jätte tacksam för svar

• melinda88

Hej Medina. Beklagar förlusten av dina små. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig för jag har aldrig haft någon infektion under mina graviditeter men hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig, här eller en läkare.

• TikTok

Min cerklageläkare sa oxå till mig att leva precis som vanligt, hade jag följt hans råd ist för lite på min erfarenhet (mist 2 söner, En i vecka 23 och en i vecka 27 trots cerklage, dock levde han 5 månader på Neonatal innan han avled där)
    Hade jag inte litat på min egen intuition hade jag inte haft min 2 åriga dotter här idag. Jag hade stängt sängläge efter min egna magkänsla och ändå kom dottern i vecka 32. Fullt frisk.
    Lyssna på läkarna men gå efter din magkänsla.

• violatricolor
    Medina 281 skrev 2013-01-15 18:38:28 följande:
    Hej, jag har haft fått två små i vecka 20 den första i 16 mars förra året. detta var min första graviditet. Blev snabbt gravid igen, och fick en till missfall 18 september 2012. Nu har dom gjort tester på mig dessa visade ingenting. Jag har kvar ett undersökning av livmodern för att se att den ser normal ut. Dom har sagt att jag ska få cerclage vid nästa graviditet. Min fråga är: är det någon här som har fått cerclaget isatt på östra i Göteborg? Hur tyckte ni att bemötandet var? Min andra fråga är: Fick ni en infektion vid tiden av förlossningen? Jag hade det nämlingen, sist så kom jag in med ett CRP på 20, som sedan rusade upp till 150. Är vi som har svaga livmodertappar mer känsliga för infektioner pga av att slemmproppen lossnar och bakterier kan ta sig in lättare, eller är det att vi får lättare infektion vilket leder till för tidiga födslar?? Jätte tacksam för svar

Svarar gärna dig på vissa frågor men inte i tråden utan i pm. Kan du släppa in mig på din sida eller skicka ert pm till mig?
  • Änglagosse

Hej allihopa.

Den 13e februari är det dags för mig att sätta mitt första cerclage och jag är såå nervös.
    Min läkare sa att de sätter in det med ryggbedövning, men hur har ni andra gjort?
    Hur har ni levt dagarna efter cerclaget satts? Fick ni stanna kvar på mottagningen efteråt och hur länge?
    Har ni fått antibiotika i förebyggande syfte? Min läkare sa att man ej ger det, men jag tycker att jag har läst om många som fått det.
    Hur känns det i början med cerclaget?
    Många frågor här, hoppas att någon orkar och vill svara.

Kram!    

• Felicia78

Änglagosse:
    Jag har me mitt första cerklage nu. Är i v 27 nu.
    När mitt cerklage sattes in så sövdes jag, vilket jag faktiskt tyckte var skönt. Få somna in o vakna när de är klart.
    Jag frågade ifall de var fara för barnet me narkosen, men de var de inte sa läkarn.
    Jag fick sedan stanna kvar ett dygn efteråt o fick brikanyl i förebyggade syfte eftersom risken för sammandragningar osv ökar avsevärt precis efter man liksom vatt inne o retat...
    Jag hade lite ont i några dagar o blödde lite men gick över på sådär 4 dagar. inte fått antibiotika.
    hoppas allt går bra för dig
    kram 

• violatricolor
    Änglagosse skrev 2013-01-17 22:34:58 följande:
    Hej allihopa.

Den 13e februari är det dags för mig att sätta mitt första cerclage och jag är såå nervös.

Min läkare sa att de sätter in det med ryggbedövning, men hur har ni andra gjort?

Hur har ni levt dagarna efter cerclaget satts? Fick ni stanna kvar på mottagningen efteråt och hur länge?

Har ni fått antibiotika i förebyggande syfte? Min läkare sa att man ej ger det, men jag tycker att jag har läst om många som fått det.

Kram!    

Narkos enligt mitt önskemål.

Stannade en natt pga att jag fått mycket smärtstillande och var lite yr.

Ingen antibiotika. Tror jag fick något livmoderavslappnande före ingreppet men är inte säker på det!

Blödde lite.

Sjukskriven fram till förlossningen bortsett från några dagar då jag provade att plugga men det funkade inte, fick ont i magen och måste vila.

Födde frisk flicka i v 38+3

Stort grattis till graviditeten och lycka till!
  • violatricolor
    Felicia78 skrev 2013-01-18 17:08:21 följande:
    Jag fick sedan stanna kvar ett dygn efteråt o fick brikanyl i förebyggade syfte eftersom risken för sammandragningar osv ökar avsevärt precis efter man liksom vatt inne o retat...

kram 

Verkar vara så olika! Minns att jag frågade min läkare om det men tror jag fick det innan operationen bara, inte efter. De tyckte det räckte att ha koll på mig efter.
  • violatricolor
    Felicia78 skrev 2013-01-18 17:08:21 följande:

kram 

Verkar vara så olika! Minns att jag frågade min läkare om det men tror jag fick det innan operationen bara, inte efter. De tyckte det räckte att ha koll på mig efter.
  • Dallis
    Änglagosse skrev 2013-01-17 22:34:58 följande:
    Hej allihopa.

Kram!    

Första cerklaget med narkos enligt mitt önskemål, andra var det tänkt med ryggbedövning, men den tog inte tillräckligt, så det blev narkos ändå.

2:a gången: Första dygnet efter insättandet, var jag sängliggande på bb. Fick gå på toa, men inget mer.
    Sen fick jag åka hem med restriktioner om vila. Fick blodförtunnande i sprutform i 7 dagar. Var sjukskriven från jobbet 1 vecka, sen jobbade jag som vanligt i drygt en månad (jobbar i hemtjänsten). Efter det helt sjuksriven pga tunga lyft.
    Går på kontroll hos specmvc i gång i månaden.
    känner inte av cerklaget speciellt mkt, men var öm i magen första dygnet

Första gången åkte jag hem samma dag som insättandet och hade inga bokade kontroller hos specmvc. Åkte ner till Lund (bor  i Kristianstad) vid behov, vilket blev ofta.
    Var då sjukskriven från v10
    Kände av cerklaget mer eller mindre hela tiden