Änglagosse skrev 2013-01-17 22:34:58 följande:
Hej allihopa.
Den 13e februari är det dags för mig att sätta mitt första cerclage och jag är såå nervös.
Min läkare sa att de sätter in det med ryggbedövning, men hur har ni andra gjort?
Hur har ni levt dagarna efter cerclaget satts? Fick ni stanna kvar på mottagningen efteråt och hur länge?
Har ni fått antibiotika i förebyggande syfte? Min läkare sa att man ej ger det, men jag tycker att jag har läst om många som fått det.
Hur känns det i början med cerclaget?
Många frågor här, hoppas att någon orkar och vill svara.
Kram!
Första cerklaget med narkos enligt mitt önskemål, andra var det tänkt med ryggbedövning, men den tog inte tillräckligt, så det blev narkos ändå.
2:a gången: Första dygnet efter insättandet, var jag sängliggande på bb. Fick gå på toa, men inget mer.
Sen fick jag åka hem med restriktioner om vila. Fick blodförtunnande i sprutform i 7 dagar. Var sjukskriven från jobbet 1 vecka, sen jobbade jag som vanligt i drygt en månad (jobbar i hemtjänsten). Efter det helt sjuksriven pga tunga lyft.
Går på kontroll hos specmvc i gång i månaden.
känner inte av cerklaget speciellt mkt, men var öm i magen första dygnet
Första gången åkte jag hem samma dag som insättandet och hade inga bokade kontroller hos specmvc. Åkte ner till Lund (bor i Kristianstad) vid behov, vilket blev ofta.
Var då sjukskriven från v10
Kände av cerklaget mer eller mindre hela tiden