• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SofieBerglund

Ebolms
    Jag fick så lite restriktioner efter op, de sa inte ens att vi inte fick ha sex eller bada. Min bm sa att vi inte ska ha sex, så det har jag fått information om där. Bad har jag tyckt varit logiskt att man ska undvika. Annars verkar vi ha fått samma info.
    Jo, jag är sjukskriven 100% till torsdag, förmodligen kommer det att förlängas. Jobbar som personlig assistent med andra ord ett mycket tungt jobb.

Giggle
    När jag känner efter när det känns så känns det ändå ganska ytligt, inte så långt in. Ska fråga om det kan vara åderbråck, det gjorde faktiskt ont innan op också och min tapp hade minskat något då. Hade inte alls tänkt på att tappen faktiskt kan växa och att även det kan kännas. Negativa jag tror alltid det värsta. Skönt att du sa det, tack!

Tack tjejer för att ni orkar med mina miljoner frågor! Är skönt att prata med några i samma sits och läget ser inte så mörkt ut ändå. Ni har lugnat både mig och min sambo många ggr i vår enorma rädsla i allt det här. Så ett stort tack till er! :)
    Kram på er

• SofieBerglund

Giggle
    Min tapp hade INTE minskat. Ett ord som föll bort ;)

• Kaffemajja

Hej, Jag hoppar in i den här tråden....har följt den ett tag. Är gravid i v20 (19+2). Fick mitt cerklage insatt 25/4. Läkarna har sagt att jag ska vila mycket, använda sunt förnuft.....men jag ligger ner mer än så!! Har en dotter på 5 år så jag passar på att ligga mycket när hon är i förskolan.

• violatricolor
    Kaffemajja skrev 2013-05-24 13:31:17 följande:
    Hej, Jag hoppar in i den här tråden....har följt den ett tag. Är gravid i v20 (19+2). Fick mitt cerklage insatt 25/4. Läkarna har sagt att jag ska vila mycket, använda sunt förnuft.....men jag ligger ner mer än så!! Har en dotter på 5 år så jag passar på att ligga mycket när hon är i förskolan.
    Är inte gravid själv men jag fick ungefär samma instruktion (ännu luddigare) och uppfattade den som något flummig... Får jag fråga vilket sjukhus du tillhör?

För mig gick det vägen iaf (det var andra barnet).

Lycka till! 
  • Kaffemajja

Hej! Jag bor i Norrköping...skönt att höra att det kan gå bra! Kände du också att det sved och stack i cerklaget ibland? Är så svårt att förklara för läkarna hur det känns.....mår i övrigt bra. Tror att jag känner efter lite för mycket

• violatricolor
    Kaffemajja skrev 2013-05-25 10:06:56 följande:
    Hej! Jag bor i Norrköping...skönt att höra att det kan gå bra! Kände du också att det sved och stack i cerklaget ibland? Är så svårt att förklara för läkarna hur det känns.....mår i övrigt bra. Tror att jag känner efter lite för mycket
    Ja, det kände jag men jag fick aldrig någon förklaring till det. Hade varit skönt om de sagt att det var cerklaget och att det inte var någon fara, att det kunde kännas så. Har de sagt något om det till dig?

Ja, det blir ju lätt så att man är väldigt observant på sin kropp i såna här situationer och så lägger man märke till en massa ofarliga, helt normala små, små förändringar, som man annars inte ens hade märkt.
  • Kaffemajja

De har bara sagt att allt ser normalt ut. Har ju en lång väg att vandra och man får försöka komma ihåg att det inte är helt smärtfritt att vara gravid. Även om man har cerklage eller inte! Ha en fortsatt skön helg!

• violatricolor
    Kaffemajja skrev 2013-05-25 13:59:40 följande:
    De har bara sagt att allt ser normalt ut. Har ju en lång väg att vandra och man får försöka komma ihåg att det inte är helt smärtfritt att vara gravid. Även om man har cerklage eller inte! Ha en fortsatt skön helg!
    Ja, så är det ju, inte helt smärtfritt även i normala graviditeter. Det var inte alltid så lätt att veta vad som var normalt och inte, tyckte jag...

Ha en skön helg och lycka till! 
  • SofieBerglund

Hej hej!
    Hoppas att allt är bra med er!

Förra veckan var jag till spec.mvc och cerclaget satt på plats och jag var inte på väg o öppna mig.
    Idag var vi på rul och även där såg allting bra ut. Blev dock tillbaka flyttad en vecka, så helt plötsligt är vi i v 18 igen. Aja, det viktigaste är att lilla krabaten mår bra. :) Kan inte sluta kolla på bilderna som vi fick med oss hem idag.
    På fredag ska jag in igen till spec.mvc för att mäta tappen. Hoppas att den inte har krympt nu när allting går bra flr oss.
    Längtar tills de har klippt av cerclaget och är en "normal" gravid kvinna, bara njuta att man faktiskt är gravid.

Hur är det för er? Har ni blivit avslappnade och vågar shoppa inför det nya livet? När vågade ni börja?