• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Sofie.
    Vad skönt att allt ser bra ut! Det är ju vanligt att man blir flyttad på RUL. Kollade ni kön på bebis? :)

Vad gäller mig och lugn i denna graviditet så har det typ inte existerat. När man har kommit förbi dom kritiska veckorna (för oss var det v.22-23 när vi förlorade Wille), så börjar man tänka på allt annat som kan hända. Det låter hårt, men jag är bara ärlig. Se till att ha delmål, det är viktigt! Nu har vi bara två delmål kvar, 32+0 och 36+0 :) på måndag går vi in i v.32+0!
    Första klädesplagget köpte vi till lillan efter RUL, sen har det inte blivit något mer. :( Innan jag fick sängläge så kollade jag lite i butiker, men jag vågade inte ta steget att köpa något. Och vagn ska vi beställa denna veckan, då kanske vi köper lite mer kläder och andra grejer vi kommer behöva. Men det är ett stort steg att våga. Jag hade aldrig vågat köpa kläder till lillasyster efter RUL om inte min sambo hade varit med. Det var han som tog kläderna i handen och gick till kassa. :)

• SofieBerglund

Var inne på spec.mvc idag, gick inte som jag hade hoppats. Cerclaget sitter inte runt tappen så den gör ingen påverkan, fan också! :( Är så ledsen och rädd. De vill att jag ska prova progesteron och de vill inte operera på nytt. Tappen hade minskat med 0,5 cm ungefär men jag har inte öppnat mig iaf. Så dr var lugn, tur att någon är det. Inge sängläge än, men jag vågar inte gå runt. Kommer ligga ner mycket iaf.

En fråga till er som käkar progesteron, vad heter medicinen ni äter?
    Jag fick "lutinus" men när jag läser om det verkar det lite knasigt. De som ska genomgå ivf få de här tabletterna och man ska tydligen ta de här i första trimester, jag är ju i andra. Snacka om att man blir förvirrad! Ska iaf ringa dr för att höra mig för iaf.

• giggle

Men huvva!! hur kommer det sig att det inte sitter?!?

Lutinus är det jag har, och min tapp växte ju när jag började med de kombinerat med sängläge.

Hur lång är din tapp nu?

Kolla in den artikel man får som träff från läkartidningen när man googlar försvagad livmodertapp cervixinsufficiens och hur man ska behandla den bäst. Enligt den har sängläge och progesteron starkare evidens för att fungera än vad cerclage har.

• SofieBerglund

Åh tack för ett snabbt svar! Då är det kanske inte fel o ta lutinus iaf, man nojar sig verkligen för allt! Har du fått några biverkningar av det?

Förmodligen är det min tapp som är väldigt mjuk och har typ skurits så att den inte längre sitter runt hela. Konstigt att det inte gör ont?! Här går man och tror att det ser bra ut tanke på att jag inte har ont. Min tapp ligger på 2,5 cm, enligt dr så börjar de oroa sig på om tappen minskar till 1,5, så jag har 1 cm till godo. Hoppas att medicinen funkar....

• giggle

Nä, jag har inga biverkningar vad jag vet ;) Men flera säger att de får vattnigare och mer flytningar av dem. Och visst har jag oxå massa flytningar men det känns normalt och sen måste ju resterna av tabletten komma ut.

Varning för snubbig läsning ;)
    Jag tyckte länge att det var väldigt läskigt att sätta in tabletterna och har en väldigt noggrann rutin kring det pga infektionsrisken. Jag köpte en stor pumpflaska med desinfektionsgrejs och rengör först händerna med tvål och sen den innan jag fixar med tabletten, och sen rengör jag applikatorn med varmt vatten och desinfektion, torkar av och förvarar i en ren plastpåse (typ fryspåse).
    Man får ut lite flytning på applikatorn varje gång och det tog tid innan man hade koll på alla variationer som var ok. Men jag märkte oxå att flytningen blev mycket mer rosaröd om jag stått och gått mer och att den blev "finare" och gulvit när jag legat mestadels och vilat.
    Mitt råd till dig åter igen är att verkligen ligga hela tiden med stödstrumpor och kudde under benen fram till vecka 28 iaf (då man räddar 90% av de som föds)

• ebolms

Men nej, vad jobbigt att cerklaget inte sitter som det ska!! :(

Jag har också Lutinus. Och som giggle säger så kan man ju få vattniga flytningar och även lätta sammandragningar. Jag har klarat mig från biverkningar. Kanske har fått lite mer flytningar men det är inget jag märker av särskilt mkt, och tabletten ska ju också ut samma väg som den kom in så man får ju gå och byta trosskydd några ggr under dagen.

Jag fick progesteronet v.16-17 och ska ta det till v.34+0.

Men vila på nu Sofie! Vila vila vila! Så håller jag alla tummar och tår att det går så länge som möjligt!

• SofieBerglund

Tack för era stöttande ord och era goda råd! :) Varit en väldigt tung dag, men vi ska inte ge upp. Skönt att ni även tar samma medicin som jag fick, slipper jag noja.
    Nu jäklar ska jag vila, kommer bli grym på det ;)
    Hoppas att ni alla mår bra!

• ebolms

Sofie, vi har ju samma läkare också så vi får nog ganska lika vård. På mig började vi ta fibronetik test i v.24-25 någon gång.. Du kan ju fråga efter det! Det är ett test som visar om kroppen förbereder sig på en förlossning inom 2 veckor. Man tar inte det testet på alla sjukhus så jag tycker du aka utnyttja det när vi får! :) och Eva är ju inte så svår att övertala tycker jag ;) vet iofs inte om man kanske börjar ta testet efter en viss vecka men varför vänta tänker jag, det är ju värt att fråga na' iaf!

• SofieBerglund

Tack flr tipset ebolms! Ska träffa Eva den 10/6 igen, ska ta med den frågan då. Alla tips är välkomna :)

• giggle

Nu har jag fått tid för att klippa cerclaget. 26 juni (v.36+4) Det känns ju helt sjukt. Att man liksom tagit sig hit. Det är först nu som jag på riktigt börjar hajja att detta ju kommer att gå vägen!!
    Tänker speciellt på er som är "i början" av denna resa (Sofie t.ex,) och hur "slutet och målet" kan kännas så långt bort eller omöjligt/otroligt. Jag hoppas att ni kan känna tilltro och hopp tidigare än jag gjorde för det kan ju verkligen gå bra detta. Och tiden och veckorna tickar på snabbare än man tror.